Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Study on the Turkish Learning Experiences of Syrian Students (Aims and Problems in the Process)

Yıl 2021, , 120 - 136, 30.06.2021
https://doi.org/10.48066/kusob.948211

Öz

The aim of this study is to examine the Turkish learning experiences of Syrian students living in Turkey in the context of their Turkish learning objectives and the problems they experience in the process. Qualitative research method was used in the study. In the study, which was designed in accordance with the case study, one of the qualitative research designs, the data were collected with a semi-structured interview form developed by the researcher. The sample of the research consists of 12 Syrian students studying Turkish at Van Yüzüncü Yıl University Turkish Learning Center in the spring semester of 2017-2018 academic year. Content analysis, one of the qualitative analysis techniques, was used in the analysis of the data obtained with the data collection tool. As a result of the analysis studies on the students' opinions, the following results were obtained:
Eight themes related to the aims/reasons for learning Turkish of Syrian students were determined. These themes were “Living in Turkey (f=17), knowing the importance of learning a new language (f=7), Turkish being an important language (f=3), the necessity of learning Turkish (f=5), having a healthy life in Turkey. getting education (f=17), loving Turkey (f=2), helping their families (f=3), for social life (f=12).
The opinions of Syrian students about the difficulties they experience while learning Turkish are gathered under seven main themes. These themes were “Language skills (f=21), Social relations (f=5), Cultural adaptation (f=2), Alphabet difference (f=2), Linguistic characteristics (f=19), Personal reasons (f=2) , Vocabulary” (f=2).
Among the reasons for Syrian students to learn Turkish, “Living in Turkey, getting education in Turkey and adapting to social life come to the fore. It has been determined that language skills, specific linguistic features of Turkish and social relations come to the fore in the problems they experience while learning Turkish.

Kaynakça

  • Altıntaş, M. E. (2018). “DKAB öğretmenlerine göre Suriyeli çocukların devlet okullarında karşılaştıkları sorunlar (Nitel Bir Araştırma)”. Marife 18(2), 469-499.
  • Başkan, A. ve Ustabulut, M. Y. (2020). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde anlama becerileri (dinleme ve okuma). RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 21, 39-55. DOI: 10.29000/rumelide.835294.
  • Boylu, E. & Işık, P. (2020). Suriyeli mültecilerin yoğun olarak yaşadığı illerde Türkçe öğrenme süreçleri üzerine öğretmen görüşleri. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20 (2), 1113-1128.
  • Boylu, E., ve Işık, P. (2019). Suriyeli mülteci çocuklara yabancı dil olarak Türkçe öğretenlerin yaşadıkları durumlara ilişkin görüşleri. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(2), 895-936.
  • Boylu, E., Çal, P. ve Ustabulut, M. Y. (2018). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin Türkçede konuşma ve yazı dili arasındaki farklılıklara ilişkin görüşleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(1), 459-480.
  • Bölükbaş, F. (2016). Suriyeli mültecilerin dil ihtiyaçlarının analizi: İstanbul örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(46), 21-31.
  • Bulut, S., Kanat Soysal, Ö. ve Gülçiçek, D. (2018). Suriyeli öğrencilerin Türkçe öğretmeni olmak: Suriyeli öğrencilerin eğitiminde karşılaşılan sorunlar. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(2), 1210-1238.
  • Çetin, İ. (2016). Türkiye’de Suriyeli sığınmacıların sosyal ve kültürel entegrasyonu. Sosyoloji Dergisi, 34, 197-222.
  • Dönmez, M. İ. ve Paksoy, S. (2015). Türkiye’de öğrenim gören Suriyeli öğrencilerin Türkçe öğrenmede karşılaştıkları sorunlar üzerine bir araştırma: Kilis 7 Aralık Üniversitesi örneği. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 3(3), 1907-1919.
  • Erdem, M. D., Kaya, İ ve Yılmaz, A. (2017). Örgün eğitim kapsamındaki Suriyeli çocukların eğitimleri ve okul yaşantıları hakkında öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 5 (3), 463-476. Ergen, H.ve Şahin, E. (2019). Sınıf öğretmenlerinin Suriyeli öğrencilerin eğitimi ile ilgili yaşadıkları problemler. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16 (44), 377-405.
  • Göç İdaresi Genel Müdürlüğü. (2020). Geçici koruma altındaki Suriyeliler, https://www.goc.gov.tr/ gecici- koruma5638 (01.01.2021) tarihinde alınmıştır.
  • Gün, M. (2015). Yabancılara Türkçe öğretimi veren öğretim elemanlarının Adıyaman ili çadır kent bölgesinde Türkçe öğrenen Suriyeli mültecilere Türk kültürü aktarımına ilişkin görüşleri. Cappadocia Journal of History and Social Sciences, 5, 119 - 138
  • Kaya, M. ve Kardaş, M.N. (2019). Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi programı 1: 2016, 2017 Türkçe Öğretim programı (MEB), M.N. Kardaş (Ed.), Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi İçinde s. 83-104, Ankara: Pegem Akademi Yay.
  • Kaya, M. ve Kardaş, M.N. (2019). Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi programı 2: Türkiey Maarif vakfının Hazırladığı Program (TMV,2019), M.N. Kardaş (Ed.), Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi İçinde s.107-134, Ankara: Pegem Akademi Yay.
  • MEB. (2016). Yabancılara Türkçe Öğretimi (6-12 Yaş) 1. Seviye Kurs Programı. MEB Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • MEB. (2016). Yabancılara Türkçe Öğretimi (6-12 Yaş) 2. Seviye Kurs Programı. MEB Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • MEB. (2016). Yabancılara Türkçe Öğretimi (6-12 Yaş) 3. Seviye Kurs Programı. MEB Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • MEB. (2016). Yabancılara Türkçe Öğretimi (13-17 Yaş) 1. Seviye Kurs Programı. MEB Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • MEB. (2016). Yabancılara Türkçe Öğretimi (13-17 Yaş) 2. Seviye Kurs Programı. MEB Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • MEB. (2016). Yabancılara Türkçe Öğretimi (13-17 Yaş) 3. Seviye Kurs Programı. MEB Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • MEB (2017a). Yabancı Diller Türkçe A1 Seviyesi Kurs Programı . MEB Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • MEB (2017b). Yabancı Diller Türkçe B1 Seviyesi Kurs Programı . MEB Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Moralı, G. (2018). Suriyeli mülteci çocuklara Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde karşılaşılan sorunlar. OPUS –Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(15), 1426-1449. DOI: 10.26466/opus.443945
  • Özdemir, E. (2017). Suriyeli mültecilerin Türkiye’deki algıları. Savunma Bilimleri Dergisi, 16 (1), 115-136
  • Soylu, A., Kaysılı, A. ve Sever (2020). Mülteci çocuklar ve okula uyum: öğretmenlerin kültüre duyarlılıkları üzerinden bir çözümleme. Eğitim ve Bilim, 45(201), 313-334.
  • Türkiye Maarif Vakfı, (2019). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretim Programı. İstanbul.
  • Ünal, K., Taşkaya, S. M. ve Ersoy, G. (2018). Suriyeli göçmenlerin yabancı dil olarak Türkçe öğrenirken karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 134-149.
  • Yıldız, Ö. (2013). Syrian refugees in the Turkey’s camps: Problems, expectations, Turkey and future perception. Journal of Sociological Research, 16 (1), 141-169.

SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN TÜRKÇE ÖĞRENME YAŞANTILARI (AMAÇLARI VE SÜREÇTE YAŞADIKLARI SORUNLAR) ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2021, , 120 - 136, 30.06.2021
https://doi.org/10.48066/kusob.948211

Öz

Bu çalışmanın amacı Türkiye’de yaşayan Suriyeli öğrencilerin Türkçe öğrenme yaşantılarını, Türkçe öğrenme amaçları ve süreçte yaşadıkları sorunlar bağlamında incelemektir. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Nitel araştırma desenlerinden durum çalışmasına uygun olarak tasarlanan çalışmada veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Araştırmanın örneklemini 2017-2018 öğretim yılı bahar döneminde Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Türkçe Öğretim Merkezi’nde (TÖMER) Türkçe eğitimi alan Suriyeli 12 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracıyla elde edilen verilerin analizinde nitel analiz tekniklerinden içerik analizi kullanılmıştır. Öğrencilerin görüşleri üzerinde yapılan analiz çalışmaları neticesinde şu sonuçlara ulaşılmıştır:
Suriyeli öğrencilerin Türkçe öğrenme amaçları /gerekçeleriyle ilgili sekiz tema belirlenmiştir. Bu temalar “ Türkiye’de yaşamak (f=17), Yeni bir dil öğrenmenin önemini bilme (f=7), Türkçenin önemli bir dil olması (f=3), Türkçe öğrenme zorunluğu (f=5), Türkiye’de sağlıklı bir eğitim almak (f=17), Türkiye’yi sevmek (f=2), Ailelerine yardımcı olmak (f=3), Sosyal yaşam için (f=12) şeklindedir.
Suriyeli öğrencilerin Türkçe öğrenirken yaşadıkları güçlüklerle ilgili görüşleri yedi ana tema altında toplanmıştır. Bu temalar “ Dil becerileri (f=21), Sosyal ilişkiler (f=5), Kültürel adaptasyon (f=2), Alfabe farklılığı (f=2), Dilsel özellikler (f=19), Kişisel nedenler (f=2), Söz varlığı” (f=2) şeklindedir.
Suriyeli öğrencilerin Türkçe öğrenme gerekçeleri arasında “Türkiye’de yaşamak, Türkiye’de eğitim almak ve sosyal yaşama uyum öne çıkmaktadır. Türkçe öğrenirken yaşadıkları sorunlarda ise dil becerileri, Türkçe’nin kendine özgü dilsel özellikleri ve sosyal ilişkilerin öne çıktığı belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Altıntaş, M. E. (2018). “DKAB öğretmenlerine göre Suriyeli çocukların devlet okullarında karşılaştıkları sorunlar (Nitel Bir Araştırma)”. Marife 18(2), 469-499.
  • Başkan, A. ve Ustabulut, M. Y. (2020). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde anlama becerileri (dinleme ve okuma). RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 21, 39-55. DOI: 10.29000/rumelide.835294.
  • Boylu, E. & Işık, P. (2020). Suriyeli mültecilerin yoğun olarak yaşadığı illerde Türkçe öğrenme süreçleri üzerine öğretmen görüşleri. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20 (2), 1113-1128.
  • Boylu, E., ve Işık, P. (2019). Suriyeli mülteci çocuklara yabancı dil olarak Türkçe öğretenlerin yaşadıkları durumlara ilişkin görüşleri. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(2), 895-936.
  • Boylu, E., Çal, P. ve Ustabulut, M. Y. (2018). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin Türkçede konuşma ve yazı dili arasındaki farklılıklara ilişkin görüşleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(1), 459-480.
  • Bölükbaş, F. (2016). Suriyeli mültecilerin dil ihtiyaçlarının analizi: İstanbul örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(46), 21-31.
  • Bulut, S., Kanat Soysal, Ö. ve Gülçiçek, D. (2018). Suriyeli öğrencilerin Türkçe öğretmeni olmak: Suriyeli öğrencilerin eğitiminde karşılaşılan sorunlar. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(2), 1210-1238.
  • Çetin, İ. (2016). Türkiye’de Suriyeli sığınmacıların sosyal ve kültürel entegrasyonu. Sosyoloji Dergisi, 34, 197-222.
  • Dönmez, M. İ. ve Paksoy, S. (2015). Türkiye’de öğrenim gören Suriyeli öğrencilerin Türkçe öğrenmede karşılaştıkları sorunlar üzerine bir araştırma: Kilis 7 Aralık Üniversitesi örneği. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 3(3), 1907-1919.
  • Erdem, M. D., Kaya, İ ve Yılmaz, A. (2017). Örgün eğitim kapsamındaki Suriyeli çocukların eğitimleri ve okul yaşantıları hakkında öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 5 (3), 463-476. Ergen, H.ve Şahin, E. (2019). Sınıf öğretmenlerinin Suriyeli öğrencilerin eğitimi ile ilgili yaşadıkları problemler. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16 (44), 377-405.
  • Göç İdaresi Genel Müdürlüğü. (2020). Geçici koruma altındaki Suriyeliler, https://www.goc.gov.tr/ gecici- koruma5638 (01.01.2021) tarihinde alınmıştır.
  • Gün, M. (2015). Yabancılara Türkçe öğretimi veren öğretim elemanlarının Adıyaman ili çadır kent bölgesinde Türkçe öğrenen Suriyeli mültecilere Türk kültürü aktarımına ilişkin görüşleri. Cappadocia Journal of History and Social Sciences, 5, 119 - 138
  • Kaya, M. ve Kardaş, M.N. (2019). Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi programı 1: 2016, 2017 Türkçe Öğretim programı (MEB), M.N. Kardaş (Ed.), Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi İçinde s. 83-104, Ankara: Pegem Akademi Yay.
  • Kaya, M. ve Kardaş, M.N. (2019). Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi programı 2: Türkiey Maarif vakfının Hazırladığı Program (TMV,2019), M.N. Kardaş (Ed.), Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi İçinde s.107-134, Ankara: Pegem Akademi Yay.
  • MEB. (2016). Yabancılara Türkçe Öğretimi (6-12 Yaş) 1. Seviye Kurs Programı. MEB Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • MEB. (2016). Yabancılara Türkçe Öğretimi (6-12 Yaş) 2. Seviye Kurs Programı. MEB Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • MEB. (2016). Yabancılara Türkçe Öğretimi (6-12 Yaş) 3. Seviye Kurs Programı. MEB Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • MEB. (2016). Yabancılara Türkçe Öğretimi (13-17 Yaş) 1. Seviye Kurs Programı. MEB Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • MEB. (2016). Yabancılara Türkçe Öğretimi (13-17 Yaş) 2. Seviye Kurs Programı. MEB Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • MEB. (2016). Yabancılara Türkçe Öğretimi (13-17 Yaş) 3. Seviye Kurs Programı. MEB Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • MEB (2017a). Yabancı Diller Türkçe A1 Seviyesi Kurs Programı . MEB Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • MEB (2017b). Yabancı Diller Türkçe B1 Seviyesi Kurs Programı . MEB Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Moralı, G. (2018). Suriyeli mülteci çocuklara Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde karşılaşılan sorunlar. OPUS –Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(15), 1426-1449. DOI: 10.26466/opus.443945
  • Özdemir, E. (2017). Suriyeli mültecilerin Türkiye’deki algıları. Savunma Bilimleri Dergisi, 16 (1), 115-136
  • Soylu, A., Kaysılı, A. ve Sever (2020). Mülteci çocuklar ve okula uyum: öğretmenlerin kültüre duyarlılıkları üzerinden bir çözümleme. Eğitim ve Bilim, 45(201), 313-334.
  • Türkiye Maarif Vakfı, (2019). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretim Programı. İstanbul.
  • Ünal, K., Taşkaya, S. M. ve Ersoy, G. (2018). Suriyeli göçmenlerin yabancı dil olarak Türkçe öğrenirken karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 134-149.
  • Yıldız, Ö. (2013). Syrian refugees in the Turkey’s camps: Problems, expectations, Turkey and future perception. Journal of Sociological Research, 16 (1), 141-169.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Muhammed Tunagür 0000-0002-6427-6431

Mehmet Nuri Kardaş 0000-0001-6732-7815

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Tunagür, M., & Kardaş, M. N. (2021). SURİYELİ ÖĞRENCİLERİN TÜRKÇE ÖĞRENME YAŞANTILARI (AMAÇLARI VE SÜREÇTE YAŞADIKLARI SORUNLAR) ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Kuram Ve Uygulamada Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 120-136. https://doi.org/10.48066/kusob.948211

Social Sciences: Theory & Practice is an international scientific journal for the publication of research and studies covering all aspects of social sciences and related discipline


Creative Commons Lisansı