The aim of this study is to evaluate the use of cartoons in the development of linguistic and intellectual skills in the text processing process of Turkish lessons, in line with student opinions. In this study, in which action research was used in qualitative research method designs, an 8-week application was carried out for the use of cartoon in the process of cartoon-supported text processing. The data obtained by using semi-structured interviews before the implementation of the action plans, after the four-week implementation and at the end of the eight-week implementation were analysed by content analysis method. As a result of the research, it was concluded that the cartoon-supported text processing process provides a suitable ground for students to actively participate in the activities, supports the development of students' linguistic and intellectual skills, and in this process, students' motivation towards the lesson is high and they learn by having fun.
Bu çalışmanın amacı, Türkçe dersi metin işleme sürecinde dilsel ve düşünsel becerilerin geliştirilmesinde karikatür kullanımını öğrenci görüşleri doğrultusunda değerlendirmektir. Nitel araştırma yöntemi desenlerinde eylem araştırmasının kullanıldığı bu çalışmada karikatür destekli metin işleme sürecinde karikatür kullanımına yönelik 8 haftalık uygulama yapılmıştır. Eylem planlarını uygulama öncesinde, dört haftalık uygulama sonrasında ve sekiz hafta süren uygulamanın bitiminde yarı yapılandırılmış görüşme kullanılarak elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda karikatür destekli metin işleme sürecinin öğrencilerin etkinliklere aktif katılım sağlamaları için uygun bir zemin oluşturduğu, öğrencilerin dilsel ve düşünsel becerilerinin gelişimini desteklediği ayrıca bu süreçte öğrencilerin derse yönelik motivasyonlarının yüksek olduğu ve eğlenerek öğrendikleri sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Education |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Early Pub Date | June 29, 2024 |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | November 16, 2023 |
Acceptance Date | May 9, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 1 |