Review Article
BibTex RIS Cite

EDUCATION AND CULTURAL POLICIES OF THE SOVIET UNION: THE CASE OF THE KYRGYZ SSR (1917-1950)

Year 2023, Volume: 3 Issue: 1, 34 - 48, 08.07.2023
https://doi.org/10.58642/kutbilim.1314577

Abstract

The main objective of this study is to outline the education and cultural policies in Soviet-era Kyrgyzstan. Additionally, it aims to elucidate the positive or negative impacts of the policies implemented in the Soviet Union on the fields of education and culture. The article is conducted using a quantitative research method and is framed within the context of primary and secondary research works. The study examines the policies implemented by the Soviet Union in the areas of education and culture, focusing on the example of the Kyrgyz SSR. The study consists of three main sections. In the first section, the official establishment of the Soviet Union and the administrative situation in the Kyrgyz territories are discussed. Furthermore, the political and religious activities carried out by the Bolsheviks in the Kyrgyz territories after the October Revolution of 1917 are described. The second section explores the cultural activities carried out by the Soviet Union on the Kyrgyz SSR, particularly those aimed at assimilation. Within the framework of these cultural activities, some information regarding the social and economic situation of the population is provided. The third part of the study focuses on the general education policies of the Soviet Union and the state of education in the Kyrgyz SSR. Additionally, examples are given to illustrate the positive or negative effects of education within Kyrgyz families and the political outcomes resulting from education.

References

  • Kapar, A. M. (2016). “Sovyetler Birliği Dönemi Ders Kitaplarında Eskiçağ Tarihi ve Eski Türk Tarihi’nin Öğretimi”. USAD, (5), 243.
  • Aynekova, Ç. R. (2019). Problemı Sotsialno-ekonomiçeskih preobrazovaniy v perehodnıye periodı istorii Kırgızskoy respubliki. Bişkek.
  • Babataev, A. (2018). SSCB Eğitim Sistemi ve Ateizm Propagandası. Oş Devlet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi İlmi Dergisi, (25), 79- 89.
  • Baydildeev C. (2019). Cusup Abdrahmanov: Kulakka tartuu0 basmaçılık, uluu cut Borborduk Azia Universiteti cogorkuu okuu mektebi, (10), 7.
  • Çelebi, E. (2020). Sovyet Rus Kültür Politikası ve Türkistan Asar-ı Atikasının Akıbeti. Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi, 7, (3), 1546.
  • Çugunov, T. K. (1960). Narodnoye obrazovaniye v Sovetskom Soyuze i v Rossii. Myunhen. https://edu.gov.kg/kg/about/history
  • Dervisheva, K. (2016). Kırgız Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti Tarihinin Bazı Meseleleri. SUTAD, (39), 188.
  • Doğan, İ. (2021). Sovyetler Birliği’nde Din Karşıtı Propaganda: 1917-1960 Dönem Üzerine Bir Değerlendirme. Selçuk İletişim Dergisi, (1), 413.
  • Güngör, E. (2013). Kırgızistan’da Yeni Eğitim Sistemi Ceditçilik ve İşenaalı Arabaev. Araştırma Yüksek Lisans Tezi. Antalya. Akdeniz Üniversitesi.
  • Kara, F. (2012). Kırgız Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti’nin Ekonomik Durumu. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2, (2), 31.
  • Kononov, A. N. (1978). Sovyetler Birliği’nde Türk Dilbilimi –Sonuçlar ve Sorunlar-Türk Dili Araştırmaları Yıllığı- Belleten, 26, 184.
  • Kudaev, M. & Apiş, F. N. (2008). İstoriya sistem obrazovaniya sistem sovetskoy period i pstsovetskoy etap. Uçebno-metodiçeskiy kompleks. Maykop.
  • Kurmangaliyeva Ercilasun, G. (2017). Ateist Bir Devlette Yaşayan Din: Sovyet Kırgızistan’da İslam. Türk Dünyası Araştırmaları, 116, (229), 52.
  • Mnekina, İ.A. (2014). Sistema narodnogo obrazovaniye v SSSR. Saratov. Saratovskiy gosudarstvennıy agrarnıy universitet imeni N.İ.Vavilova. Mokeev, A. & Altımışova, Z. (2019). Sovyet Döneminin İlk Yıllarında Kırgızistan’da Milli Özerk Cumhuriyet Kurma Konusundaki Fikri Münakaşalar. Belleten, 83, (298), 1081.
  • Nur uulu, O. O. & Alimova, C. (2009). Kırgızstan tarıhı. Bişkek.
  • Özdemir, B. (2018). Sovyetler Birliği’nde Komünist İdeolojinin EğitimeYansımaları: 1920’li ve 1930’lu Yıllar. ÇOMÜ Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 3, (1), 105.
  • Özel, M. S. (2015). Stalin Dönemi Rus Milliyetçiliği ve Politikaları. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 109.
  • Subaşı, T. & Abbaslı, S. (2018). Sovyetler Birliği’nin Rusçayı Azerbaycan’da Hakim Kılma Politikaları. VAKANÜVİS-Uluslararası Tarih Araştırmaları Dergisi, 3, (1), 259-260.
  • Şimşek, S. (2017). Kırgız Bilmecelerinde Sovyet İdeolojisinin Etkileri. TÜRÜK Uluslararası Dil, Edebiyat ve Halkbilimi Araştırmaları Dergisi, 6, (12), 455.
  • Uzman, M. (2017). Sovyetler Birliği’nde Dil Politikası. Liberal Düşünce Dergisi, (88),48.

SSCB’NİN EĞİTİM VE KÜLTÜR POLİTİKALARI: KIRGIZ SSC ÖRNEĞİNDE (1917-1950)

Year 2023, Volume: 3 Issue: 1, 34 - 48, 08.07.2023
https://doi.org/10.58642/kutbilim.1314577

Abstract

Bu çalışmanın temel amacı Sovyet dönemi Kırgızistan’da eğitim ve kültür politikalarının ana hatların belirlemektir. Bunun dışında Sovyetlerde izlenen politikaların eğitim ve kültür alanlarına olumlu veya olumsuz etkilerini açığa kavuşturmaktır. Makale nicel araştırma yöntemiyle yapılmıştır. Çalışma ana ve araştırma eserler çerçevesinde ele alındı. Konuda Kırgız SSC örneği üzerinde SSCB’nin eğitim ve kültürel alanlarında uyguladığı politikalar incelenmiştir. Çalışma toplam üç ana başlıktan oluşmakta olup, ilk başlıkta SSCB’nin resmi kuruluşu ve Kırgız topraklarındaki idari durumları ele alınmıştır. Bunun dışında 1917 tarihli Ekim devrimi sonrası Bolşeviklerin Kırgız topraklarındaki ilk gerçekleştirdikleri siyasi ve dini faaliyetler anlatılmıştır. İkinci kısımda SSCB’nin Kırgız SSC üzerinde yaptığı bazı asimilasyona yönelik uyguladıkları kültürel faaliyetler incelenmiştir. Kültürel faaliyetler çerçevesinde halkın sosyal ve ekonomi durumuyla ilgili bazı bilgiler de verilmiştir. Çalışmanın üçüncü kısmında SSCB’nin genel eğitim politikaları ve Kırgız SSC eğitim durumu anlatılmıştır. Onun yanında eğitimin Kırgız aile içerisindeki olumlu veya olumsuz etkileri, politik anlamda eğitimin getirdiği sonuçları hakkında bazı örneklemeler dile getirilmiştir.

References

  • Kapar, A. M. (2016). “Sovyetler Birliği Dönemi Ders Kitaplarında Eskiçağ Tarihi ve Eski Türk Tarihi’nin Öğretimi”. USAD, (5), 243.
  • Aynekova, Ç. R. (2019). Problemı Sotsialno-ekonomiçeskih preobrazovaniy v perehodnıye periodı istorii Kırgızskoy respubliki. Bişkek.
  • Babataev, A. (2018). SSCB Eğitim Sistemi ve Ateizm Propagandası. Oş Devlet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi İlmi Dergisi, (25), 79- 89.
  • Baydildeev C. (2019). Cusup Abdrahmanov: Kulakka tartuu0 basmaçılık, uluu cut Borborduk Azia Universiteti cogorkuu okuu mektebi, (10), 7.
  • Çelebi, E. (2020). Sovyet Rus Kültür Politikası ve Türkistan Asar-ı Atikasının Akıbeti. Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi, 7, (3), 1546.
  • Çugunov, T. K. (1960). Narodnoye obrazovaniye v Sovetskom Soyuze i v Rossii. Myunhen. https://edu.gov.kg/kg/about/history
  • Dervisheva, K. (2016). Kırgız Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti Tarihinin Bazı Meseleleri. SUTAD, (39), 188.
  • Doğan, İ. (2021). Sovyetler Birliği’nde Din Karşıtı Propaganda: 1917-1960 Dönem Üzerine Bir Değerlendirme. Selçuk İletişim Dergisi, (1), 413.
  • Güngör, E. (2013). Kırgızistan’da Yeni Eğitim Sistemi Ceditçilik ve İşenaalı Arabaev. Araştırma Yüksek Lisans Tezi. Antalya. Akdeniz Üniversitesi.
  • Kara, F. (2012). Kırgız Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti’nin Ekonomik Durumu. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2, (2), 31.
  • Kononov, A. N. (1978). Sovyetler Birliği’nde Türk Dilbilimi –Sonuçlar ve Sorunlar-Türk Dili Araştırmaları Yıllığı- Belleten, 26, 184.
  • Kudaev, M. & Apiş, F. N. (2008). İstoriya sistem obrazovaniya sistem sovetskoy period i pstsovetskoy etap. Uçebno-metodiçeskiy kompleks. Maykop.
  • Kurmangaliyeva Ercilasun, G. (2017). Ateist Bir Devlette Yaşayan Din: Sovyet Kırgızistan’da İslam. Türk Dünyası Araştırmaları, 116, (229), 52.
  • Mnekina, İ.A. (2014). Sistema narodnogo obrazovaniye v SSSR. Saratov. Saratovskiy gosudarstvennıy agrarnıy universitet imeni N.İ.Vavilova. Mokeev, A. & Altımışova, Z. (2019). Sovyet Döneminin İlk Yıllarında Kırgızistan’da Milli Özerk Cumhuriyet Kurma Konusundaki Fikri Münakaşalar. Belleten, 83, (298), 1081.
  • Nur uulu, O. O. & Alimova, C. (2009). Kırgızstan tarıhı. Bişkek.
  • Özdemir, B. (2018). Sovyetler Birliği’nde Komünist İdeolojinin EğitimeYansımaları: 1920’li ve 1930’lu Yıllar. ÇOMÜ Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 3, (1), 105.
  • Özel, M. S. (2015). Stalin Dönemi Rus Milliyetçiliği ve Politikaları. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 109.
  • Subaşı, T. & Abbaslı, S. (2018). Sovyetler Birliği’nin Rusçayı Azerbaycan’da Hakim Kılma Politikaları. VAKANÜVİS-Uluslararası Tarih Araştırmaları Dergisi, 3, (1), 259-260.
  • Şimşek, S. (2017). Kırgız Bilmecelerinde Sovyet İdeolojisinin Etkileri. TÜRÜK Uluslararası Dil, Edebiyat ve Halkbilimi Araştırmaları Dergisi, 6, (12), 455.
  • Uzman, M. (2017). Sovyetler Birliği’nde Dil Politikası. Liberal Düşünce Dergisi, (88),48.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Intellectual History of Politics
Journal Section Review Article
Authors

Umsunai Omurbekova 0000-0003-3743-5799

Early Pub Date July 7, 2023
Publication Date July 8, 2023
Submission Date June 14, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Omurbekova, U. (2023). EDUCATION AND CULTURAL POLICIES OF THE SOVIET UNION: THE CASE OF THE KYRGYZ SSR (1917-1950). KutBilim Sosyal Bilimler Ve Sanat Dergisi, 3(1), 34-48. https://doi.org/10.58642/kutbilim.1314577