The main objective of this study is to outline the education and cultural policies in Soviet-era Kyrgyzstan. Additionally, it aims to elucidate the positive or negative impacts of the policies implemented in the Soviet Union on the fields of education and culture. The article is conducted using a quantitative research method and is framed within the context of primary and secondary research works. The study examines the policies implemented by the Soviet Union in the areas of education and culture, focusing on the example of the Kyrgyz SSR. The study consists of three main sections. In the first section, the official establishment of the Soviet Union and the administrative situation in the Kyrgyz territories are discussed. Furthermore, the political and religious activities carried out by the Bolsheviks in the Kyrgyz territories after the October Revolution of 1917 are described. The second section explores the cultural activities carried out by the Soviet Union on the Kyrgyz SSR, particularly those aimed at assimilation. Within the framework of these cultural activities, some information regarding the social and economic situation of the population is provided. The third part of the study focuses on the general education policies of the Soviet Union and the state of education in the Kyrgyz SSR. Additionally, examples are given to illustrate the positive or negative effects of education within Kyrgyz families and the political outcomes resulting from education.
Bu çalışmanın temel amacı Sovyet dönemi Kırgızistan’da eğitim ve kültür politikalarının ana hatların belirlemektir. Bunun dışında Sovyetlerde izlenen politikaların eğitim ve kültür alanlarına olumlu veya olumsuz etkilerini açığa kavuşturmaktır. Makale nicel araştırma yöntemiyle yapılmıştır. Çalışma ana ve araştırma eserler çerçevesinde ele alındı. Konuda Kırgız SSC örneği üzerinde SSCB’nin eğitim ve kültürel alanlarında uyguladığı politikalar incelenmiştir. Çalışma toplam üç ana başlıktan oluşmakta olup, ilk başlıkta SSCB’nin resmi kuruluşu ve Kırgız topraklarındaki idari durumları ele alınmıştır. Bunun dışında 1917 tarihli Ekim devrimi sonrası Bolşeviklerin Kırgız topraklarındaki ilk gerçekleştirdikleri siyasi ve dini faaliyetler anlatılmıştır. İkinci kısımda SSCB’nin Kırgız SSC üzerinde yaptığı bazı asimilasyona yönelik uyguladıkları kültürel faaliyetler incelenmiştir. Kültürel faaliyetler çerçevesinde halkın sosyal ve ekonomi durumuyla ilgili bazı bilgiler de verilmiştir. Çalışmanın üçüncü kısmında SSCB’nin genel eğitim politikaları ve Kırgız SSC eğitim durumu anlatılmıştır. Onun yanında eğitimin Kırgız aile içerisindeki olumlu veya olumsuz etkileri, politik anlamda eğitimin getirdiği sonuçları hakkında bazı örneklemeler dile getirilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Intellectual History of Politics |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Early Pub Date | July 7, 2023 |
Publication Date | July 8, 2023 |
Submission Date | June 14, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 3 Issue: 1 |