Objective: The aim of this study is to determine the effect of psychodrama on emotional awareness and psychological well- being of university students.
Material and Methods: The study was a pretest, posttest intervention study with a control group. The study group included a total of 38 university students, 18 experimental students and 20 control group students. The researchers performed an eleven-session psychodrama group activity on the experimental group. However, they did not intervene in the control group. The researchers collected the data by distributing data collection tools (Information Form, the Emotional Self- Awareness Scale and the Psychological Well Being Scale) to the students before and after the psychodrama study.
Results: The study found that the psychodrama group activity had a great impact on the psychological well being and emotional self-awareness level of the experimental group students (p<0.001). The interaction effect was significant for the total scores of the scales (p<0.05). In the experimental group, it was observed that there was an increase in the scores against time in both scales. The effect size of this change is large (η2=0.267, η2=0.528).
Conclusion: After the psychodrama group, it was observed that there was an increase in the psychological well-being and emotional awareness skills of the participants.
Amaç: Bu araştırmada psikodramanın üniversite öğrencilerinin duygusal farkındalık ile psikolojik iyi oluş düzeyine etkisini belirlemek amaçlandı.
Gereç ve Yöntemler: Araştırma, kontrol gruplu bir ön test, son test müdahale çalışması olarak planlandı. Çalışma grubunu, 18 deney ve 20 kontrol grubu olmak üzere toplam 38 üniversite öğrencisi oluşturdu. Deney grubuna 11 oturumluk psikodrama grup etkinliği uyguladı. Kontrol grubuna ise herhangi bir müdahalede bulunmadı. Araştırmacılar, psikodrama çalışması öncesi ve sonrasında öğrencilere veri toplama araçlarını (Bilgi Formu, Duygusal Öz Farkındalık Ölçeği ve Psikolojik İyi Olma Ölçeği) dağıtarak verileri topladı.
Bulgular: Psikodrama grup etkinliğinin deney grubu öğrencilerinin psikolojik iyi oluşları ve duygusal öz-farkındalık düzeyleri üzerinde büyük bir etkiye sahip olduğunu bulundu (p<0.001). Etkileşim etkisi, ölçeklerin toplam puanları için anlamlıydı (p<0.05). Deney grubunda her iki ölçekte de zamana karşı alınan puanlarda artış olduğu görülmüştür. Bu değişikliğin etki büyüklüğü büyüktür (η2=0.267, η2=0.528).
Sonuç: Psikodrama grubundan sonra katılımcıların psikolojik iyi oluş ve duygusal farkındalık becerilerinde artış olduğu gözlendi.
Herhangi bir kurum desteklememiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Services and Systems (Other) |
Journal Section | Özgün Araştırma |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2023 |
Submission Date | September 6, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 25 Issue: 3 |
Bu Dergi, Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Yayınıdır.