Amaç: Bu çalışmanın amacı tıp fakültesi öğrencilerinde kronik kas iskelet sistemi ağrısıyla baş etme ve problem çözme arasındaki ilişkiyi değerlendirmektir.
Gereç ve Yöntemler: Ocak 2024 ile Mart 2024 arasında yürütülen bu kesitsel çalışmaya toplam 245 tıp öğrencisi (140 kadın, 105 erkek) dahil edildi. Katılımcılar kartopu örnekleme tekniği kullanılarak çevrimiçi bir anket yoluyla çalışmaya alındı. Kronik kas-iskelet ağrısıyla baş etme, Ağrıyla Başetme Envanteri (ABE) kullanılarak değerlendirildi. Problem çözme becerisi Problem Çözme Envanteri (PÇE) kullanılarak değerlendirildi.
Bulgular: Tıp fakültesi öğrencileri arasında kronik kas iskelet sistemi ağrısı prevalansı %80.8 idi. ABE'nin aktif başa çıkma alt grup ortanca skoru 2,0 idi (IQR, 1.63-2.38). ABE'nin pasif baş etme alt grup puanı ortalaması 2.10±0.49 idi. Ortalama PÇE skoru 86.7±18.8 idi. Kronik kas iskelet sistemi ağrısı olan bireylerde PÇE skorları ile ABE’nin aktif baş etme alt ölçek skoru arasında negatif korelasyon (r=-0.159, p=0.025), ABE’nin pasif baş etme alt ölçek puanı ile arasında ise pozitif korelasyon (r=0.210, p=0.003) mevcuttu. Çok değişkenli regresyon analizi, kronik kas iskelet sistemi ağrısı olan katılımcılarda PÇE skorunun ABE’nin aktif baş etme skoruyla ilişkili tek faktör olduğunu gösterdi (B=-0.004, p=0.024) (R2=0.026). Bunun yanı sıra, PÇE skoru (B=0.006, p=0.001) ve vizüel analog skala skoru (B=0.045, p=0.016) ABE’nin pasif baş etme skoruyla ilişkili faktörlerdi (R2=0.079).
Sonuç: Problem çözme becerileri, kas iskelet sistemi ağrılarıyla baş etme stratejilerinin kullanımını etkileyebilir. Problem çözme becerilerinin geliştirilmesi ve hatta bu becerilerin erken yaştan itibaren öğretilmesi, kronik kas iskelet sistemi ağrılarının yönetiminde faydalı olabilir.
Objective: The purpose of this study is to assess the relationship between problem-solving and coping with chronic musculoskeletal pain in medical students.
Material and Methods: A total of 245 medical students (140 female, 105 male) were included in this cross-sectional study, conducted between January 2024 and March 2024. Participants were recruited for the study via an online questionnaire using a snowball sampling technique. Coping with chronic musculoskeletal pain was evaluated using the Pain Coping Inventory (PCI). Problem solving was assessed using the Problem Solving Inventory (PSI).
Results: The prevalence of chronic musculoskeletal pain among medical students was 80.8%. The median active coping subgroup score of the PCI was 2.0 (IQR, 1.63-2.38). The mean passive coping subgroup score of the PCI was 2.10±0.49. The mean PSI score was 86.7±18.8. The PSI scores were negatively correlated with the PCI active coping subscale score (r=-0.159, p=0.025) and positively correlated with the PCI passive coping subscale score (r=0.210, p=0.003) in individuals with chronic musculoskeletal pain. Multivariate regression analysis showed that PSI score was the only factor associated with the PCI active coping score in the participants with chronic musculoskeletal pain (B=-0.004, p=0.024) (R2=0.026). The PSI score (B=0.006, p=0.001) and VAS score (B=0.045, p=0.016) were factors associated with the PCI passive coping score (R2=0.079).
Conclusion: Problem-solving skills may influence the use of coping strategies for musculoskeletal pain. The development of problem-solving abilities, and even the teaching of such abilities from an early age, may prove beneficial in the management of chronic musculoskeletal pain.
The study protocol was approved by the Kırıkkale University Non-Interventional Research Ethics Committee (Date: 13/12/2023, number: 2023.12.11).
No financial support was received from any institution or person.
None
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Services and Systems (Other) |
Journal Section | Özgün Araştırma |
Authors | |
Publication Date | December 24, 2024 |
Submission Date | September 22, 2024 |
Acceptance Date | October 21, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 26 Issue: 3 |
This Journal is a Publication of Kırıkkale University Faculty of Medicine.