When the Scientific Committee meetings are included, the National Education Councils convened a total of twenty-three times, including three Scientific Committees and twenty National Education Councils, between 1921 and 2021. The decisions taken at the councils and the discussions held there have determined the basic issues and dynamics of education in Turkey. Considered in this context, it is possible to foresee that the National Education Councils point to the foundations of the educational history of the Republic of Turkey. The aim of this study is to determine the concept of librarian in the National Education Council held in 1962 and to determine the status of the librarian identity in the relevant year. Although three Scientific Committees and twenty National Education Councils were convened between 1921 and 2021, the meeting that focused most on the librarianship profession in education was the seventh National Education Council convened in 1962. Therefore, the need for a separate examination of the relevant council text has emerged. As a method, content analysis was preferred to examine the council decisions and minutes on the Ministry of National Education website, and the data was obtained from the official website of the ministry. Therefore, the decisions and minutes, which are the primary sources in terms of documentary historiography, also determine the boundaries of this study. The data obtained here is evaluated in the context of professional identity and an answer is sought to the question "who is a librarian" in the relevant year. Although the library issue is discussed under six headings in the Council, the main element of this study is to reveal who the librarian is, mainly through personnel training under the fourth heading. It is understood that the participation of subject experts in the relevant meetings is important in terms of understanding the importance of the subjects and making detailed evaluations, and it is seen that important names from the profession were present at the meeting as participants and prepared reports in discussing the concept of librarian in such detail. As a result of the study, it was seen that some elements regarding the social identity of the librarian came to the fore.
Heyet-i İlmiye toplantıları da dahil edildiğinde Milli Eğitim Şuralarının 1921-2021 tarihleri arasında üç Heyet-i İlmiye yirmi Milli Eğitim Şurası olmak üzere toplam yirmi üç defa toplanmıştır. Şuralarda alınan kararlar ve buralarda yapılan tartışmalar Türkiye’de eğitimin temel konularını ve dinamiklerini belirlemiştir. Bu bağlamda düşünüldüğünde Milli Eğitim Şuralarının Türkiye Cumhuriyeti eğitim tarihinin temellerine işaret ettiğini ön görmek mümkündür. Bu çalışmanın amacı, 1962 yılında gerçekleştirilen Milli Eğitim Şurasında kütüphaneci kavramını belirleyerek, kütüphaneci kimliğinin ilgili yıldaki durumunun tespitini yapmaktır. 1921-2021 yılları arasında üç Heyeti İlmiye ve yirmi Milli Eğitim Şurası toplanmasına rağmen, bunlar arasından, eğitimde kütüphanecilik mesleğine en çok eğilen toplantı 1962 yılında toplanan yedinci Milli Eğitim Şurası olmuştur. Dolayısıyla ilgili şura metninin ayrıca incelenmesi gereksinimi açığa çıkmıştır. Yöntem olarak Milli Eğitim Bakanlığı web sayfasından şura kararları ve tutanakları incelenmek amacıyla içerik analizi tercih edilmiş ve veriler bakanlığın resmi web sayfasından elde edilmiştir. Dolayısıyla belgeci tarihçilik açısından birincil kaynak olan kararlar ve tutanaklar bu çalışmanın sınırlarını da belirlemektedir. Buradan elde edilen veriler mesleki kimlik bağlamında değerlendirilerek ilgili yılda “kütüphaneci kimdir” sorusuna yanıt aranmaktadır. Şura’da kütüphane konusu altı başlık altında ele alınmış olmakla birlikte bu çalışmanın asal unsuru ağırlıklı olarak dördüncü başlık altındaki personel yetiştirme üzerinden kütüphanecinin kim olduğunu açığa çıkarmaktır. İlgili toplantılara konu uzmanlarının katılımının, konuların öneminin anlaşılması ve detaylı değerlendirmelerin yapılması bakımından önemli olduğu anlaşılmakta ve kütüphaneci kavramının bu denli detaylı ele alınmasında meslekten önemli isimlerin katılımcı olarak toplantıda bulundukları ve rapor hazırladıkları görülmektedir. Çalışma sonucunda kütüphanecinin toplumsal kimliğine yönelik bazı unsurların ön plana çıktığı görülmüştür.
Çalışma yazarın Kastamonu Üniversitesinde Prof. Dr. Ercan Çelebi danışmanlığı devam etmekte olduğu doktora tezinden üretilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Library Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 18, 2024 |
Submission Date | April 1, 2024 |
Acceptance Date | May 25, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 5 Issue: 2 |