Divan şiirinin temel nazım şekillerinden
biri olan gazelin anlamının gazelde kullanılan redif kelimesinin anlamıyla
yakından ilgisi vardır. Özellikle de kelime redifler gazelin “yek-ahenk” ya da
“yek-âvâz” olmasına yardımcı olabilecek niteliklere sahiptir. Divan
edebiyatının kuruluş dönemlerinde kelime rediflerin daha çok tercih edildiği
yapılan araştırmalar sonucunda ortaya konulmuştur. Anlam bütünlüğü olan
gazeller daha başarılı ve değerli kabul edildiği için kelime redifler de anlam
bütünlüğüne katkıda bulunduğundan gazelde kelime redifle anlam bütünlüğü
birlikte düşünülmüştür.
Divan şiirinde, şiirde türe ya da nazım şekline bağlı olarak anlam ve
ahenk üzerinde önemli etkisi bulunduğu bilinen redif kelimeleri arasında
“kadeh” de vardır. Redif kelimesi olarak
seçilen “kadeh” divan şiirinin benzetme ve hayal dünyası içinde önemli bir yere
sahiptir. Divan şairleri şiirlerinde genellikle içi kırmızı şarap dolu sırça
kadehi sevgilinin dudağına benzetmişler, sarhoş edici özelliğine dikkat
çekmişlerdir. Kadeh şekil bakımından ve rengi dikkate alınarak en çok gül,
gonca ve laleye; parlaklığı, yakıcılığı, elden ele dönmesi nedeniyle de güneşe
ve aya benzetilmiştir.
Makalemizde, Sehî’nin “kadeh” redifli gazelini
inceleyeceğiz. Bu gazeli seçmemizin nedeni şairin gazelde kadehle ilgili
çeşitli benzetme ve hayallere yer verip gazeli özellikle “kadeh-dudak” ilgisi
etrafında kurgulamış olmasıdır. Sehî’nin gazelinden yola çıkarak “kadeh”
redifinin gazelin anlamına katkılarını, gazelde kadehle ilgili hangi benzetme
ve hayallerin yer aldığını belirlemeye çalışacağız.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2017 |
Gönderilme Tarihi | 25 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 1 |