Bu çalışmanın amacı Necmettin Erbakan Üniversitesi,
Yabancı Diller Yüksekokulu hazırlık sınıfı öğrencilerinin kullandıkları dil
öğrenme stratejilerini belirlemektir. Araştırmada betimsel tarama modeli
kullanılmış, veriler nicel veri toplama tekniği ile elde edilmiştir. Araştırmanın
katılımcıları, on iki farklı İngilizce hazırlık sınıfında öğrenim gören toplam
274 (129 kadın, 145 erkek) gönüllü öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada veri
toplama aracı olarak Oxford (1990) tarafından geliştirilen, Cesur ve Fer (2007)
tarafından Türkçe uyarlama çalışması yapılan Dil Öğrenme Stratejileri Envanteri
(DÖSE) kullanılmıştır. Elde edilen
veriler, betimsel istatistik teknikleri (ortalama, frekans, yüzde ve standart
sapma) kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, hazırlık
sınıfı öğrencilerinin dil öğrenme stratejilerine orta düzeyde sahip oldukları,
yabancı dil (İngilizce) öğrenirken en çok üst bilişsel stratejileri
kullandıkları ve bunu sırayla telafi, sosyal, bellek, duyuşsal ve bilişsel
stratejilerin izlediği görülmüştür.
The purpose
of this study was to determine the use of language learning strategies of
university preparatory class students studying at Necmettin Erbakan University,
School of Foreign Languages. This study was a descriptive survey model and the
data were collected via quantitative data collection technique. The
participants of the study were a total of 274 volunteer English preparatory
class students (129 female, 145 male) from twelve different classes. Strategy
Inventory of Language Learning (SILL), developed by Oxford (1990) and adapted
into Turkish by Cesur and Fer (2007), was used as the data collection tool.
Data were analyzed by descriptive statistics (mean, frequency, percentage, and
standard deviation). The findings of this study indicated that preparatory
class students had an average level of language learning strategies and
metacognitive strategies were the most frequently used strategies among
students, followed by compensation, social, memory, affective and cognitive
strategies respectively.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | May 26, 2017 |
Submission Date | March 6, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 3 Issue: 2 |