Research Article
BibTex RIS Cite

RESİM SANATINDA ROMANTİZM VE SEMBOLİZM SANAT AKIMLARININ İLİŞKİSİ

Year 2025, Volume: 3 Issue: 1, 52 - 68, 25.02.2025

Abstract

Bu çalışma, Romantizm ve Sembolizm sanat akımlarının resim sanatındaki ilişkisini ele almayı amaçlamaktadır. Romantizm, bireysel duygulara, hayal gücüne ve insanın iç dünyasına odaklanarak; dramatik ifadeler ve güçlü temalar aracılığıyla insan deneyimlerini sanata taşımıştır. Sembolizm ise soyut imgeler ve metaforlar aracılığıyla daha derin, metafizik anlamlar yaratmayı hedeflemiş; bireysel olduğu kadar evrensel bir anlatım dili geliştirmiştir. Bu bağlamda, iki akım arasındaki benzerlikler ve farklılıklar incelenmiştir. Araştırmada hem nitel analiz hem de literatür taraması yöntemleri kullanılmıştır. Çalışmada, Romantizm ve Sembolizmin önemli temsilcilerinin eserleri üzerinden bu akımların temel özellikleri değerlendirilmiştir. Sanatçıların eserlerinde kullandıkları teknikler ve temalar arasındaki paralellikler ve ayrımlar analiz edilmiştir. Bulgular, her iki akımın da bilinçdışına, hayal gücüne ve insan ruhunun derinliklerine odaklandığını göstermektedir. Sonuç olarak, her iki akım da bu hedeflerine ulaşmak için farklı yaklaşımlar benimsediği tespit edilmiştir. Romantizm, duyguların yoğunluğunu ve dramatik ifadeyi ön plana çıkarırken; Sembolizm, soyut imgeler ve metaforlar aracılığıyla derin ve evrensel anlamlar yaratmayı tercih etmiştir. Bu yönleriyle, sanat tarihinde birbirini tamamlayan, ancak estetik bakımdan farklı yollar izleyen iki özgün akım olarak yer almışlardır. Bu çalışmanın bulguları, Romantizm ve Sembolizmin modern ve çağdaş sanata olan etkilerini daha iyi anlamak için önemli bir bakış açısı sunmaktadır.

References

  • Batur Çay, M. (2021). Symbols in Odilon Redon Paintings. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 7(1), 88–100. https://doi.org/10.22252/ijca.884209
  • Cohn, R. G. (1974). Symbolism. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 33(2), 181-192. https://doi.org/10.2307/429086
  • Diep, V. T. (2020). The Romantic Landscape: A search for material and immaterial truths through scientific and spiritual representations of nature. Athens Journal of Humanities and Arts, 7(2), 137-168. https://doi.org/10.30958/ajha.7-2-3
  • Freud, S. (1994). Psikanaliz üzerine. (A. A. Öneş, Çev.). Say Yayınları. (Orijinal çalışma 1925 yılında yayımlanmıştır)
  • Gombrich, E. H. (2007). Sanatın öyküsü (Çev. B. Cömert). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Gül, E. (2016). Caspar David Friedrich’in romantizmi. Anadolu Aydınlanma Vakfı Sosyal ve Kültürel Bülteni, 69, 3-9.
  • Hauser, A. (2006). Sanatın toplumsal tarihi (Y. Gölönü, Çev.). Remzi Kitabevi. (Orijinal çalışma yayımlanma tarihi: 1951).
  • Kinay, C. (1993). Sanat Tarihi: Rönesanstan Yüzyılımıza, Gelenekselden Moderne. Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Kompridis, N. (2006). Romanticism. In R. Eldridge (Ed.), The Oxford Handbook of Philosophy and Literature (ss. 247-266). Oxford University Press.
  • Lum, K. (2020). On Board The Raft of the Medusa, 1999. In Everything is Relevant: Writings on Art and Life, 1991-2018 (pp. 35–41). Concordia University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctvwvr2jd.15
  • Museum of Modern Art. (1961). Odilon Redon, Gustave Moreau, Rodolphe Bresdin. The Museum of Modern Art in collaboration with the Art Institute of Chicago. https://www.moma.org/documents/moma_catalogue_3419_300062233.pdf
  • Roberts, M., Cullinan, C., Grigg, C., & Townsend, J. (Eds.). (t.y.). Joseph Mallord William Turner 1775–1851: Self-Portrait 1798, Notes for Teachers. Tate.
  • Sack, H. (2021, Ekim 16). Arnold Böcklin - Swiss Symbolism and Décadence. SciHi Blog. Erişim: Aralık 19, 2024, http://scihi.org/arnold-bocklin/1000/
  • Schnier, J. (1953). Art symbolism and the unconscious. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 12(1), 67–75. https://doi.org/10.2307/426301
  • Sertakova, E. A., Leshchinskaia, N. M., & Kolesnik, M. A. (2019). Three Gustave Moreau pictures: Myth, religion, creativity. Journal of Siberian Federal University Humanities & Social Sciences, 12(7), 1316–1334. https://doi.org/10.17516/1997-1370-0447
  • Vereycken, K. (2023). On the origins of Modern Art: The question of Symbolism. ArtKarel. https://www.academia.edu/107231653/On_the_origins_of_Modern_Art_The_Question_of_Symbolism

The Relationship Between Romanticism and Symbolism Art Movements in Painting

Year 2025, Volume: 3 Issue: 1, 52 - 68, 25.02.2025

Abstract

This study aims to examine the relationship between the Romanticism and Symbolism art movements in painting. Romanticism focused on individual emotions, imagination, and the inner world of humans, bringing human experiences into art through dramatic expressions and powerful themes. Symbolism, on the other hand, aimed to create deeper, metaphysical meanings through abstract images and metaphors, developing a narrative language that is both individual and universal. In this context, the similarities and differences between the two movements were analyzed. The study employed both qualitative analysis and literature review methods. The fundamental characteristics of these movements were evaluated through the works of prominent representatives of Romanticism and Symbolism. The parallels and distinctions between the techniques and themes used by the artists in their works were analyzed. The findings reveal that both movements focus on the unconscious, imagination, and the depths of the human soul. As a result, it was determined that both movements adopted different approaches to achieve their goals. Romanticism emphasized the intensity of emotions and dramatic expression, while Symbolism preferred to create profound and universal meanings through abstract images and metaphors. In this way, they have taken their place in art history as two unique movements that complement each other but follow different aesthetic paths. The findings of this study provide an important perspective for better understanding the influence of Romanticism and Symbolism on modern and contemporary art.

References

  • Batur Çay, M. (2021). Symbols in Odilon Redon Paintings. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 7(1), 88–100. https://doi.org/10.22252/ijca.884209
  • Cohn, R. G. (1974). Symbolism. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 33(2), 181-192. https://doi.org/10.2307/429086
  • Diep, V. T. (2020). The Romantic Landscape: A search for material and immaterial truths through scientific and spiritual representations of nature. Athens Journal of Humanities and Arts, 7(2), 137-168. https://doi.org/10.30958/ajha.7-2-3
  • Freud, S. (1994). Psikanaliz üzerine. (A. A. Öneş, Çev.). Say Yayınları. (Orijinal çalışma 1925 yılında yayımlanmıştır)
  • Gombrich, E. H. (2007). Sanatın öyküsü (Çev. B. Cömert). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Gül, E. (2016). Caspar David Friedrich’in romantizmi. Anadolu Aydınlanma Vakfı Sosyal ve Kültürel Bülteni, 69, 3-9.
  • Hauser, A. (2006). Sanatın toplumsal tarihi (Y. Gölönü, Çev.). Remzi Kitabevi. (Orijinal çalışma yayımlanma tarihi: 1951).
  • Kinay, C. (1993). Sanat Tarihi: Rönesanstan Yüzyılımıza, Gelenekselden Moderne. Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Kompridis, N. (2006). Romanticism. In R. Eldridge (Ed.), The Oxford Handbook of Philosophy and Literature (ss. 247-266). Oxford University Press.
  • Lum, K. (2020). On Board The Raft of the Medusa, 1999. In Everything is Relevant: Writings on Art and Life, 1991-2018 (pp. 35–41). Concordia University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctvwvr2jd.15
  • Museum of Modern Art. (1961). Odilon Redon, Gustave Moreau, Rodolphe Bresdin. The Museum of Modern Art in collaboration with the Art Institute of Chicago. https://www.moma.org/documents/moma_catalogue_3419_300062233.pdf
  • Roberts, M., Cullinan, C., Grigg, C., & Townsend, J. (Eds.). (t.y.). Joseph Mallord William Turner 1775–1851: Self-Portrait 1798, Notes for Teachers. Tate.
  • Sack, H. (2021, Ekim 16). Arnold Böcklin - Swiss Symbolism and Décadence. SciHi Blog. Erişim: Aralık 19, 2024, http://scihi.org/arnold-bocklin/1000/
  • Schnier, J. (1953). Art symbolism and the unconscious. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 12(1), 67–75. https://doi.org/10.2307/426301
  • Sertakova, E. A., Leshchinskaia, N. M., & Kolesnik, M. A. (2019). Three Gustave Moreau pictures: Myth, religion, creativity. Journal of Siberian Federal University Humanities & Social Sciences, 12(7), 1316–1334. https://doi.org/10.17516/1997-1370-0447
  • Vereycken, K. (2023). On the origins of Modern Art: The question of Symbolism. ArtKarel. https://www.academia.edu/107231653/On_the_origins_of_Modern_Art_The_Question_of_Symbolism
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Painting
Journal Section Research Articles
Authors

Gülser Aktan 0000-0003-0830-4335

Publication Date February 25, 2025
Submission Date December 20, 2024
Acceptance Date January 20, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Aktan, G. (2025). RESİM SANATINDA ROMANTİZM VE SEMBOLİZM SANAT AKIMLARININ İLİŞKİSİ. LOKUM Sanat Ve Tasarım Dergisi, 3(1), 52-68.

12629082024145456.jpg
LOKUM Jounal of Art and Design - Karabuk University Safranbolu Fethi Toker Faculty of Fine Arts and Design
Phone: +90 370 418 96 68
E-mail: lokumstd@karabuk.edu.tr
Social media: 


88x31.png