Türkiye'de 2023 yılında meydana gelen Kahramanmaraş depremi binlerce kişinin ölümüyle sonuçlanmış ve tüm ülkeyi yasa boğmuştu. Sonuç olarak ülke çapında zorunlu uzaktan eğitime geçiş yapıldı. Ülke genelinde öğrenciler eğitimlerinin ilk dönemini yüz yüze tamamlarken, ikinci dönemi ise uzaktan eğitim yoluyla gerçekleştirdiler. Bu çalışma, İngilizce hazırlık öğrencilerinin, eğitmen ve öğrenci kameralarının çevrimiçi öğrenme sırasındaki durumu hakkındaki görüşlerini araştırmayı amaçlamaktadır. Araştırma, Türkiye'deki bir devlet üniversitesinin hazırlık sınıfında öğrenim gören 53 öğrenciye uygulanan açık uçlu anketten elde edilen bulguları sunmaktadır. Sonuçlara göre öğrencilerin yarıya yakını ders sırasında öğretim elemanının kamerasının sürekli açık olması gerektiğini çünkü öğretmenin jest ve mimiklerini görmenin daha profesyonel ve gerçekçi bir sınıf ortamı yaratabileceğini düşünmektedir. Öğrenci kameralarının durumuyla ilgili olarak öğrencilerin büyük bir yüzdesi kendilerine ait odalarının olmaması, utangaçlık, dikkatin dağılması, görünüşleriyle ilgili endişeler gibi nedenlerden dolayı kameralarının kapalı olması gerektiğini ifade etmektedirler. Çalışmada, ciddi bir engel olmadığı sürece öğretmenin kamerasının açık olması gerektiği, öğrencilerin de olası sebepler nedeniyle kameralarını açmaya zorlanmaması gerektiği sonucuna varılmıştır.
The Kahramanmaraş earthquake that took place in 2023 in Turkey resulted in the deaths of thousands of people and plunged the entire nation into mourning. As a result, the country made a nationwide shift to mandatory distance education. Students across the country completed the first semester of their education face-to-face and the second semester through distance education. This study aims to investigate EFL preparatory students’ views about the status of instructors and students' cameras during online learning. The study presents findings gathered from an open-ended questionnaire administered to 53 students enrolled in a preparatory class at a state university in Turkey. According to the results, nearly half of the students believe that the instructor's camera should be on at all times during the lecture because seeing the teacher’s gestures and expressions may create a more professional and realistic classroom environment. Regarding the status of student cameras, a large percentage of students agreed that their cameras should be off due to reasons such as lack of privacy, feeling shy, distractions, and concerns about their appearance. The study concludes that a teacher’s camera should be on unless there is a serious hindrance, and students should not be forced to turn their cameras on due to potential reasons.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Language Studies (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 27, 2024 |
Publication Date | December 30, 2024 |
Submission Date | July 8, 2024 |
Acceptance Date | November 6, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 4 Issue: 2 |
International Journal of Language and Translation Studies is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).