One of the most important parameters of stability of underground openings is the effective strata control. If the strata in the vicinity of the opening is not controlled effectively, it is impossible to perform a safe, efficient and economical operation. In this paper, the reasons and outcome of instability problems observed in main roadways opened in clay and marl formations at Yeni Çeitek Establishment, Bolu Colliery are investigated. Main roadways under examination have been opened in a syncline causing high amounts of residual tectonic stresses. Factors affecting the instability of roadways have been studied thoroughly by examining geology and tectonics of the area, convergence measuring stations to understand in-siiu behaviour of supports and laboratory tests to find engineering properties of samples taken from nearby convergence measurement stations. As a conclusion, a new production strategy and a new support system are recommended
Yeraltında açılan açıklıkların duraylılığını etkileyen en önemli faktörlerden birisi de tabaka kontrolünün etkin bir biçimde sağlanmasıdır. Açıklığı çevreleyen tabakaların kontrolü yeterince sağlanamazsa emniyetli, verimli ve ekonomik bir çalışma yapmak mümkün değildir. Bu çalışmada. Yeni Çellek İşletmesi, Bolu Yeraltı Oeağı'nda killi ve marnlı birimlerde açılan ana nakliyat galerilerinde görülen duraysızhk probleminin nedenleri ve sonuçları araştırılmıştır. İncelenen galerilerin bir senklinal içinde açılmış olmaları nedeniyle yüksek oranlarda kalıntı tektonik gerilmelere maruz kaldıkları anlaşılmaktadır. Bölgenin jeolojisi ve tektoniği incelenmiş, galerilerde kumlan ölçüm istasyonları'sayesinde tahkimatların yerinde davranışları izlenmiş ve ölçüm istasyonları çevresinden alınan örnekler üzerinde yapılan laboratuvar deneyleri ile yankayacm mühendislik özellikleri belirlenerek duraysızlığa etki eden faktörler irdelenmiştir. Sonuç olarak, ocak için yeni bir üretim stratejisi ve galeriler için de yeni bir tahkimat yöntemi önerilmiştir
Other ID | JA68BJ76KF |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 1995 |
Submission Date | June 1, 1995 |
Published in Issue | Year 1995 Volume: 34 Issue: 2 |