BibTex RIS Cite

6. Sınıf Sosyal Bilgiler 'Demokrasinin Serüveni' Ünitesi Öğretim Programının Değerlendirilmesi

Year 2011, Volume: 1 Issue: 22, 33 - 50, 19.01.2012

Abstract

Özet

Bu araştırmanın amacı, ilköğretim 6. sınıf sosyal bilgiler dersi “Demokrasinin Serüveni” ünitesi öğretim programını değerlendirmektir. Araştırmada, Tyler’ın “Amaca Dayalı Program Değerlendirme Modeli” kullanılmıştır. Araştırma 132 öğrenci ve 3 öğretmen üzerinde yürütülmüştür. Araştırmanın verileri, başarı testi (öntest-sontest), öğretmen anketi, öğrenci öz değerlendirme formları (kazanım ve süreç), gözlem ve görüşme ile toplanmıştır. 6. sınıf sosyal bilgiler dersi “Demokrasinin Serüveni” ünitesi için öğrencilerin programdan önce ve sonraki başarıları arasında anlamlı bir fark olup olmadığını belirlemek amacıyla ilişkili örneklemler için t testi; başarı testinden elde edilen verilerin analizinde betimsel istatistiklerden; frekans, yüzde ve aritmetik ortalama kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, öğrencilerin ön test ve son test puanları (birinci kazanım hariç) aynı kabul edilebilecek kadar az değişmiştir. Demokrasinin Serüveni ünitesi işleniş sürecinde öğrencilerin, bir ve üçüncü kazanımlarla ilgili etkinliklere daha fazla katıldıkları ve görüş bildirdikleri gözlenmiştir. Bunun yanında programın tam olarak uygulanamadığı ortaya çıkmıştır.

Anahtar Sözcükler: Program değerlendirme, sosyal bilgiler, öğretim programı.

Abstract

The purpose of this research is to evaluate the chapter of “Adventure of Democracy” in Social Studies course at 6th grade elementary school. In this research, Tyler’s “Objectives-based Evaluation Model” is used. The research has been carried out on 132 pupils and 3 teachers. The data of the research  is gathered through acquisition test (pre-test / post-test), teacher survey, pupil self-evaluation forms (educational acquisition and the process), as well as observation and discussion. In order to find out whether there is considerable difference between pupils’ success before and after the curriculum for social studies course: “Adventures of Democracy” chapter at 6th grade, we have used relevant sampling for t-test  and descriptive statistics, frequency, percentage and arithmetic average for analysis of the data obtained from success test. According to the findings of the research, the pupils’ pre-test and post-test scores (excluding the first acquisition) have showed very little difference that can be considered almost the same. During the study on the chapter of “Adventure of Democracy”, it was observed that the pupils showed more participation to the first and third acquisition activities and expressed their opinions. Besides, it was discovered that the curriculum could not be applied properly.

Keywords: Curriculum evaluation, social studies, curriculum.

References

  • Alkın, S. ve Gözütok, F. D. (2008). İlköğretim Öğretmenlerinin Programdaki Ara Disiplin Yaklaşımına İlişkin Görüşleri. International Conference on Education Sciences ICES- 08, 23-25 Haziran 2008, Kıbrıs: Eastern Mediterranean University.
  • Arslan, A. ve Demirel, Ö. (2007). İlköğretim 5. sınıf Sosyal Bilgiler Dersi programının Değerlendirilmesi. Millî Eğitim Dergisi, 175, 198-209.
  • Aykaç, N. ve Başar, E. (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Eğitim Programının Değerlendirilmesi. Eğitimde Yansımalar: VIII Yeni İlköğretim Programlarının Değerlendirme Sempozyumu, 14-16 Kasım 2005 (s.343-361), Kayseri: Erciyes Üniversitesi.
  • Demirel, Ö. (2009). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Dressel, L. Paul. (1961). Evaluation in Higer Education. Boston:Houghton Miflin Co. Erden, M. (1998). Eğitimde Program Değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gözütok, F.D. (1999). Program Değerlendirme. Cumhuriyet Döneminde Eğitim II. Ankara: Millî Eğitim Basımevi.
  • Gözütok, F.D. (2003). Program Değerlendirme, Gültekin M. (Ed.). Öğretimde Planlama ve Değerlendirme (s.175-190). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Mala, N. ve Gürbüztürk, O. (2006), İlköğretim 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde “Adım Adım Türkiye Ünitesinin” Yapılandırmacı Anlayışa Göre Etkililiğinin Değerlendirilmesi. 15. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 13-15 Eylül 2006, Muğla: Muğla Üniversitesi.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi 6-7. Sınıflar Öğretim Programı ve Kılavuzu (Taslak Basım). Ankara: Millî Eğitim Basımevi.
  • Ornstein, C. A. ve Hunkins, P.F. (1988). Curriculum: Foundations, Principles and Issues. New Jersey: Prentica Hall.
  • Öztürk, C. ve Tuncel, G. (2006). Yeni 4. ve 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Programı İle İlgili Öğretmen Görüşleri. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi, 14-16 Nisan 2006, Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Posner, J.G. (1995). Analyzing The Curriculum. UK: Bussiness Education Publishers Ltd. Taba, H. (1962). Curriculum Development: Theory and Practice. New York: Harcout, Brace and World.
  • Turgut, M.F. (1983). Program Değerlendirme. Cumhuriyet Döneminde Eğitim. İstanbul: Bilim ve Kültür Eserleri Dizisi MEB Basımevi. Tyler, W.R. (1993). Basic Principles of Curriculum and Instruction. USA: The University of Chicago Press.
  • Urevbu, A. (1991). Curriculum Studies. UK: Longman Ltd. Varış, F. (1996). Eğitimde Program Geliştirme: Teori ve Teknikler. Ankara: Alkım Yayınevi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (5. Basım). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Year 2011, Volume: 1 Issue: 22, 33 - 50, 19.01.2012

Abstract

References

  • Alkın, S. ve Gözütok, F. D. (2008). İlköğretim Öğretmenlerinin Programdaki Ara Disiplin Yaklaşımına İlişkin Görüşleri. International Conference on Education Sciences ICES- 08, 23-25 Haziran 2008, Kıbrıs: Eastern Mediterranean University.
  • Arslan, A. ve Demirel, Ö. (2007). İlköğretim 5. sınıf Sosyal Bilgiler Dersi programının Değerlendirilmesi. Millî Eğitim Dergisi, 175, 198-209.
  • Aykaç, N. ve Başar, E. (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Eğitim Programının Değerlendirilmesi. Eğitimde Yansımalar: VIII Yeni İlköğretim Programlarının Değerlendirme Sempozyumu, 14-16 Kasım 2005 (s.343-361), Kayseri: Erciyes Üniversitesi.
  • Demirel, Ö. (2009). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Dressel, L. Paul. (1961). Evaluation in Higer Education. Boston:Houghton Miflin Co. Erden, M. (1998). Eğitimde Program Değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gözütok, F.D. (1999). Program Değerlendirme. Cumhuriyet Döneminde Eğitim II. Ankara: Millî Eğitim Basımevi.
  • Gözütok, F.D. (2003). Program Değerlendirme, Gültekin M. (Ed.). Öğretimde Planlama ve Değerlendirme (s.175-190). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Mala, N. ve Gürbüztürk, O. (2006), İlköğretim 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde “Adım Adım Türkiye Ünitesinin” Yapılandırmacı Anlayışa Göre Etkililiğinin Değerlendirilmesi. 15. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 13-15 Eylül 2006, Muğla: Muğla Üniversitesi.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi 6-7. Sınıflar Öğretim Programı ve Kılavuzu (Taslak Basım). Ankara: Millî Eğitim Basımevi.
  • Ornstein, C. A. ve Hunkins, P.F. (1988). Curriculum: Foundations, Principles and Issues. New Jersey: Prentica Hall.
  • Öztürk, C. ve Tuncel, G. (2006). Yeni 4. ve 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Programı İle İlgili Öğretmen Görüşleri. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi, 14-16 Nisan 2006, Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Posner, J.G. (1995). Analyzing The Curriculum. UK: Bussiness Education Publishers Ltd. Taba, H. (1962). Curriculum Development: Theory and Practice. New York: Harcout, Brace and World.
  • Turgut, M.F. (1983). Program Değerlendirme. Cumhuriyet Döneminde Eğitim. İstanbul: Bilim ve Kültür Eserleri Dizisi MEB Basımevi. Tyler, W.R. (1993). Basic Principles of Curriculum and Instruction. USA: The University of Chicago Press.
  • Urevbu, A. (1991). Curriculum Studies. UK: Longman Ltd. Varış, F. (1996). Eğitimde Program Geliştirme: Teori ve Teknikler. Ankara: Alkım Yayınevi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (5. Basım). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Fatma Ünal

Publication Date January 19, 2012
Submission Date May 2, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 1 Issue: 22

Cite

APA Ünal, F. (2012). 6. Sınıf Sosyal Bilgiler ’Demokrasinin Serüveni’ Ünitesi Öğretim Programının Değerlendirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(22), 33-50.