: İletişimin
başlıca unsuru dildir. Anlama ve anlatma esaslarına dayanan dil, okuma,
dinleme, konuşma ve yazma becerilerini kapsar. Anlama ve anlatma alanları
çerçevesinde, Türk dili edebiyatı öğretmenlerinin en önemli görevi öğrencilerin
okuma, yazma, konuşma ve dinleme beceri alanlarına yönelik çalışmalar yapmak,
bu becerilerini geliştirmek; onları nitelikli, dil bilincine sahip bireyler
olarak yetiştirmektir. Dolayısıyla, öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının
kendini sürekli yenileyen, geliştiren ve Türkçe bilincine sahip nitelikte
bireyler olarak yetişmeleri şarttır. Tüm bunlardan hareketle, araştırmanın
temel problemi, Türk dili ve edebiyatı öğretmen adaylarının Türkçe bilincini,
Türkçe bilincine yönelik seviyelerini çeşitli değişkenler açısından değerlendirmek
ve buna uygun öneriler sunmaktır. Bu amaçla çalışmada, Yaman’ın (2011)
geliştirmiş olduğu “Türkçe Bilinci” ölçeği kullanılmıştır. Çalışmanın evrenini Gazi Eğitim Fakültesi,
örneklemini 2016 eğitim-öğretim yılı güz dönemi Türk dili ve edebiyatı öğretmenliği
bölümü 1 ilâ 5. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada kız
öğrencilerin Türkçe dil bilinci düzeyinin erkek öğrencilere göre ortalama
puanlar bakımından daha yüksek olduğu görülmüş; hem kız hem erkek öğrencilerin
Türkçe dil bilincinin, ülke bütünlüğü açısından diğer boyutlara göre daha
yüksek puanlara sahip olduğu sonucu elde edilmiştir Öğretmen adaylarının sınıf
düzeyleriyle birlikte ortalama puanlarında da bir yükseliş olduğu gözlenmiş;
tüm sınıf seviyelerinde alt boyut düzeyleri bakımından en düşük ortalama puanın
“bireysel kullanım”; en yüksek ortalama puanlar bakımından ise “kitle iletişim”
alt boyutunda olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 24, 2019 |
Submission Date | January 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 49 |