Araştırmanın amacı okul yöneticilerinin ders denetimlerine ilişkin okul
yöneticileri ve öğretmenlerin görüşlerini belirlemek ve öneriler sunmaktır. Araştırmanın
deseni genel tarama desenidir. Araştırmanın evrenini, İzmir ili Bornova İlçesi'nde
Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı eğitim kurumlarında, 2018–2019 öğretim yılında
görev yapmakta olan okul yöneticileri ve öğretmenler oluşturmaktadır. Bu
evrenden 243 öğretmen ve 51 yönetici olmak üzere toplam 294 katılımcı
araştırmaya dahil edilmiştir. Katılımcıların belirlenmesinde seçkisiz örnekleme
yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın veri toplama aracı olarak "Okul
yöneticilerinin ders denetimlerini gerçekleştirme düzeyi anketi" ve
"açık uçlu soru formu" kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre
okul yöneticileri, ders denetimi uygulamalarındaki davranışları gösterme
düzeylerini "Sıklıkla" ve "Her zaman" düzeyinde;
öğretmenler ise, "Hiç" ve "Bazen" düzeyinde ağırlıklı
olarak belirtmişlerdir. Okul yöneticilerinin denetim uygulamaları konusunda okul yöneticilerinin görüşlerinde “öğrenci davranışlarını gözlemleme, ders
içeriğini gözlemleme ve öğretmen-öğrenci ilişkilerini gözlemleme”
uygulamalarının öne çıktığı; öğretmenlerin görüşlerinde ise “ders içeriğini gözlemleme, öğrenci
görüşlerini alma ve veli dönütlerini alma” uygulamalarının vurgulandığı
bulunmuştur. Ders denetlenmesinde karşılaşılan sorunlara ilişkin olarak okul yöneticilerinin görüşlerinde en
çok “öğretmenlerin heyecan hissetmesi,
süre yetersizliği ve öğretmenlerin
özeleştiri eksikliği”; öğretmenlerin görüşlerinde ise “denetimin düzenli yapılmaması, branş farklılığı
ve yöneticilerin objektif olmaması” kodları öne çıkmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2020 |
Submission Date | November 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 55 |