OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE ÇOCUĞU OLAN BABALARIN ÖZGÜVEN ve YAŞAM DOYUMLARININ ÇOCUKLARI İLE İLİŞKİLERİNE YANSIMALARI
Year 2022,
Issue: 63, 462 - 482, 31.07.2022
Gökçe Çardak
,
Prof. Dr. Perihan Ünüvar
Abstract
Çocuk gelişiminde en önemli kişilerden biri olmasına karşın uzun yıllar boyunca babanın çocuk gelişimindeki rolü ve baba çocuk ilişkisi göz ardı edilmiştir. Bu araştırmada babaların çocuklarıyla ilişkileri çeşitli değişkenler bakımından incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 3-6 yaşları arasında çocuğu olan 235 baba oluşturmaktadır. Yaşam doyumu, öz güven ve baba-çocuk ilişki ölçeklerinin veri toplama aracı olarak kullanıldığı bu çalışmada İlişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular, babaların çocuklarıyla ilişkilerinin, özgüvenleri ve yaşam doyumları ile kestirilmesinin anlamlı olduğunu göstermiştir. Bu araştırmadan elde edilen bulgulara göre genç olan babalar okul öncesi dönemdeki çocukları ile ilişkilerinde daha fazla çatışma yaşamaktadırlar
References
- Aksoy, A. B., ve Kılıç, Ş. (2009). Asya Kültürlerinde Ebeveynlik Stilleri Ve Uygulamaları. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(2).
- Aksoy, A. B. ve Tatlı, S. (2019). Okul öncesi dönem çocuğu olan babaların çocuklarıyla olan ilişkileri ile babalık rolü algıları arasındaki ilişkinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(1), 1-22.
- Aktürk, F. M. (2015). Çocukları okul öncesi eğitime devam eden (5 yaş grubu) ebeveynlerin ana baba tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- ARABACI, N., & Ömeroğlu, E. (2013). 48-72 Aylık Çocuğa Sahip Anne-Babaların Çocukları İle İletişimlerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (30), 41-53.
- Bandura A. Self-efficacy. In: Ramachaudran V, editor. Encyclopedia of human behavior New York: Academic Press; 1994. p. 71-81.
- Bayer, A. (2013). Değişen toplumsal yapıda aile. Şırnak Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 4(8), 101-129.
- Berk, L.E. ( 2013). Infants and Children [bebekler ve çocuklar) 7. Basomdan çeviri. Çev.editörü. nesrin Işıkoğlu Erdoğan) Ankara: Nobel Yayınevi
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2017). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
- Castillo, J., Welch, G., & Sarver, C. (2010). Fathering: The Relationship Between Fathers’ Residence, Fathers’ Sociodemographic Characteristics, and Father Involvement. Matern Child Health Journal, 1342-1349.
- Chin, R., Hall, P. ve Daiches, A. (2011). Fathers’ experiences of their transition to fatherhood: A metasynthesis. Journal of Reproductive and Infant Psychology, 29(1), 4-18.
- Clerkin, S. M., Marks, D. J., Policaro, K. L., & Halperin, J. M., (2007). Psychometric Properties of the Alabama Parenting Questionnaire-Preschool Revision. Journal of Clinical and Adolescent Psychology. 36(1), 19-28.
- Connell,C. M., & Prinz,R. J. (2002). The impact of childcare and parent-child interactions on school readiness and social skills development for low-income African American children.Journal of school Psychology, 40(2),177-193
- Crespi, I. ve Ruspini, E. (2015). Transition to fatherhood: New perspectives in the global context of changing men’s identities. International Review of Sociology, 25(3), 353-358.
- Czymoniewicz-Klippel, M. T. (2019). Parenting in the context of globalization and acculturation: Perspectives of mothers and fathers in Siem Reap, Cambodia. Childhood, 26(4), 525-539.
- Çalışandemir, F. (2020). 10. bölüm .Çocuk ve Aile. ( Çocuk hakları içinde). Ed. Münevver Can Yaşar. Ankara: Vize Yayıncılık.
- Çatıkkaş, K. T. (2008). Okul Öncesi Eğitime Babaların Katılım Düzeyleri İle İlgili Değişkenlerin İncelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- David J. Eggebeen , Chris Knoester. does Fatherhood Matter for Men? Journal of Marriage and Family. 63(2)381-393 https://doi.org/10.1111/j.1741-3737.2001.00381.x
- Dempsey, D. ve Hewitt, B. (2012). Fatherhood in the 21st century. Journal of Family Studies, 18(2-3), 98-102.
- Dick, G. L. (2011). The changing role of fatherhood: The father as a provider of selfobject functions. Psychoanalytic Social Work, 18(2), 107-125.
- Eggebeen, D. J., & Knoester, C. (2001). Does Fatherhood Matter For Men. Journal of Marriage and Family, 381-393.
- Fatih, K. A. R. A., Sabriye, U. Ç. A. N., & Güzel, A. (2017). Babaların bebek bakımı konusundaki özgüvenleri ve etkileyen faktörler. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, (2), 92-96.
- Gözübüyük, A. (2020). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Motivasyon Düzeyleri ile Baba Çocuk İlişkisi ve Bağlanma Biçimleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Gözübüyük, A., & Özbey, S. (2020). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Motivasyon Düzeyleri ile Baba-Çocuk İlişkisi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 23-37.
- Güzel, H.ve Tüfekçi, A. (2021). Okul Öncesi Dönemde Çocuğu Olan Babaların Baba Çocuk İlişkileri ve Babalık Rolü Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Gaziantep İli Örneği. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi 2021, 11(2), 463-489
- Halil, U. Z. U. N., & BARAN, G. Babaların Okul Öncesi Dönemdeki Çocuklarıyla İlişkisinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 47-60.
- Holmes, E. K., & Huston, A. C. (2010). Understanding positive father–child interaction: Children’s, fathers’, and mothers’ contribution. Fathering, 8(2), 203–225.
- Holloway, S.D.,Suzuki,S.Yamamoto,Y. Ve Behrens,K.Y. (2005) Parenting Self-Efficacy Among Japanese Mothers. Journal of Comparative Family Studies • December 61-76 .DOI: 10.3138/jcfs.36.1.61
- Hortaçsu, N. (2012). İnsan ilişkileri. Ankara: İmge Kitabevi.
- Ishii-Kuntz, Masako, Makino, K., Kato, K., & Tsuchiya, M. (2004). Japanese Fathers of Preschoolers and Their Involvement in Child Care. Journal of Marriage and Family, 779-791.
- Johansson, T. (2011). Fatherhood in transition: paternity leave and changing masculinities. Journal of Family Communication, 11(3), 165-180.
- Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
- KIRMAN, A., & Doğan, Ö. Z. C. A. N. (2017). Anne-baba çocuk ilişkileri: bir meta-sentez çalışması. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 4(1), 28-49.
- Kuruçırak, Ş. (2010). 4-12 aylık bebeği olan babaların, babalık rolü algısı ile bebek bakımına katılımı arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
- Kwok, S. Y., Ling, C. C., Leung, C. L., & Li, J. C. (2012). Fathering self-efficacy, marital satisfaction and father involvement in Hong Kong. Journal of Child and Family Studies, 22(8), 1051-1060.
- Lamb, M. E. (2000). The history of research on father involvement. Marriage and Family Review, 29(2-3), 23-42
- Luszczynska, A., Gutierrez-Dona, B. ve Schwarzer, R. (2005). General selfefficacy in various domains of human functioning: Evidence from five countries. Intenational Journal of Psychology, 40 (2), 80-89.
- Mehall, K. G., Spinrad, T. L., Nancy, E., & Gaertner, B. M. (2009). Examining the Relations of Infant Temperament and Couples' Marital Satisfaction to Mother and Father Involvement: A Longitudinal Study. Fathering, 23-48.
- Mwoma, B. T. (2009). Paternal Involvement In Chıldren’s Educatıon: An Implıcatıon Of Chıldren’s Performance At Preschool In Gucha Dıstrıct Kenya (Unpublished Master's Thesis). Kenyatta University, Kenya.
- Pekkarakaş, E. (2010). 3-6 Yaş Çocukların Babalarının Çocuk Yetiştirme Tutumları ile Eğitime Katılım Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
- Poyraz, M. (2007). Babaların babalık rolünü algılamalarıyla kendi ebeveynlerinin tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Santrock, J.W.(2011). Life-Span Development [Yaşam Boyu Gelişim] 13. Basımdan çeviri. Çev.Editörü. Galip Yüksel . Ankara:Nobel Yayınevi
- Seçer, Z., Çeliköz, N., & Songül, Y. A. Ş. A. (2007). Bazı Kişisel Özelliklerine Göre Okul Öncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden Çocukların Babalarının Babalığa Yönelik Tutumları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (18), 425-438.
- Self-efficacy mechanism in human agency. American psychologist. 1982;37(2):122.
- Şahin, H., & Demiriz, S. (2014). Beş Altı Yaşında Çocuğu Olan Babaların, Babalık Rolünü Algılamaları İle Aile Katılım Çalışmalarını Gerçekleştirmeleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 181(181), 273-294.
- Telli, A. A., & Özkan, H. (2016). 3-6 yaş grubu çocuğu olan babaların babalık rolü algısı ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. İzmir Dr. Behçet Uz Çocuk Hastalıkları Dergisi, 6(2), 127-134.
- Uyanık, Ö., Kaya, Ü. Ü., Kızıltepe, G. İ., & Yaşar, M. C. (2016). An Investigation of the Relationship Between Fathers and Their Children at Preschool Level. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 515-531.
- Uzun, H., & Baran, G. (2019). Babaların Okul Öncesi Dönemdeki Çocuklarıyla İlişkisinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47-60.
- Üstün, E.Y. (2010). Etkili aile-okul-toplum ilişkileri. [family-school-community' Effective relations] In F. Temel (Ed.), Aile eğitimi ve erken çocukluk eğitiminde aile katılım çalışmaları[Family participation studies in family education and early childhood education] (pp.229-245), Ankara: Anı Publication
- Yoshida, A. (2012). Dads Who Do Diapers: Factors Affecting Care of Young Children by Fathers. Journal of Family Issues, 451-477.
- Yuvacı, M. (2019). Baba Katılımı ile Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Sosyal Yetkinlik ve Davranış Problemleri Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Karabük Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Karabük.
- Zeybekoğlu, Ö. (2013). Günümüzde erkeklerin gözünden babalık ve aile. Mediterranean Journal of Humanities, 3(2), 297-328.
Year 2022,
Issue: 63, 462 - 482, 31.07.2022
Gökçe Çardak
,
Prof. Dr. Perihan Ünüvar
References
- Aksoy, A. B., ve Kılıç, Ş. (2009). Asya Kültürlerinde Ebeveynlik Stilleri Ve Uygulamaları. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(2).
- Aksoy, A. B. ve Tatlı, S. (2019). Okul öncesi dönem çocuğu olan babaların çocuklarıyla olan ilişkileri ile babalık rolü algıları arasındaki ilişkinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(1), 1-22.
- Aktürk, F. M. (2015). Çocukları okul öncesi eğitime devam eden (5 yaş grubu) ebeveynlerin ana baba tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- ARABACI, N., & Ömeroğlu, E. (2013). 48-72 Aylık Çocuğa Sahip Anne-Babaların Çocukları İle İletişimlerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (30), 41-53.
- Bandura A. Self-efficacy. In: Ramachaudran V, editor. Encyclopedia of human behavior New York: Academic Press; 1994. p. 71-81.
- Bayer, A. (2013). Değişen toplumsal yapıda aile. Şırnak Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 4(8), 101-129.
- Berk, L.E. ( 2013). Infants and Children [bebekler ve çocuklar) 7. Basomdan çeviri. Çev.editörü. nesrin Işıkoğlu Erdoğan) Ankara: Nobel Yayınevi
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2017). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
- Castillo, J., Welch, G., & Sarver, C. (2010). Fathering: The Relationship Between Fathers’ Residence, Fathers’ Sociodemographic Characteristics, and Father Involvement. Matern Child Health Journal, 1342-1349.
- Chin, R., Hall, P. ve Daiches, A. (2011). Fathers’ experiences of their transition to fatherhood: A metasynthesis. Journal of Reproductive and Infant Psychology, 29(1), 4-18.
- Clerkin, S. M., Marks, D. J., Policaro, K. L., & Halperin, J. M., (2007). Psychometric Properties of the Alabama Parenting Questionnaire-Preschool Revision. Journal of Clinical and Adolescent Psychology. 36(1), 19-28.
- Connell,C. M., & Prinz,R. J. (2002). The impact of childcare and parent-child interactions on school readiness and social skills development for low-income African American children.Journal of school Psychology, 40(2),177-193
- Crespi, I. ve Ruspini, E. (2015). Transition to fatherhood: New perspectives in the global context of changing men’s identities. International Review of Sociology, 25(3), 353-358.
- Czymoniewicz-Klippel, M. T. (2019). Parenting in the context of globalization and acculturation: Perspectives of mothers and fathers in Siem Reap, Cambodia. Childhood, 26(4), 525-539.
- Çalışandemir, F. (2020). 10. bölüm .Çocuk ve Aile. ( Çocuk hakları içinde). Ed. Münevver Can Yaşar. Ankara: Vize Yayıncılık.
- Çatıkkaş, K. T. (2008). Okul Öncesi Eğitime Babaların Katılım Düzeyleri İle İlgili Değişkenlerin İncelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- David J. Eggebeen , Chris Knoester. does Fatherhood Matter for Men? Journal of Marriage and Family. 63(2)381-393 https://doi.org/10.1111/j.1741-3737.2001.00381.x
- Dempsey, D. ve Hewitt, B. (2012). Fatherhood in the 21st century. Journal of Family Studies, 18(2-3), 98-102.
- Dick, G. L. (2011). The changing role of fatherhood: The father as a provider of selfobject functions. Psychoanalytic Social Work, 18(2), 107-125.
- Eggebeen, D. J., & Knoester, C. (2001). Does Fatherhood Matter For Men. Journal of Marriage and Family, 381-393.
- Fatih, K. A. R. A., Sabriye, U. Ç. A. N., & Güzel, A. (2017). Babaların bebek bakımı konusundaki özgüvenleri ve etkileyen faktörler. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, (2), 92-96.
- Gözübüyük, A. (2020). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Motivasyon Düzeyleri ile Baba Çocuk İlişkisi ve Bağlanma Biçimleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Gözübüyük, A., & Özbey, S. (2020). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Motivasyon Düzeyleri ile Baba-Çocuk İlişkisi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 23-37.
- Güzel, H.ve Tüfekçi, A. (2021). Okul Öncesi Dönemde Çocuğu Olan Babaların Baba Çocuk İlişkileri ve Babalık Rolü Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Gaziantep İli Örneği. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi 2021, 11(2), 463-489
- Halil, U. Z. U. N., & BARAN, G. Babaların Okul Öncesi Dönemdeki Çocuklarıyla İlişkisinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 47-60.
- Holmes, E. K., & Huston, A. C. (2010). Understanding positive father–child interaction: Children’s, fathers’, and mothers’ contribution. Fathering, 8(2), 203–225.
- Holloway, S.D.,Suzuki,S.Yamamoto,Y. Ve Behrens,K.Y. (2005) Parenting Self-Efficacy Among Japanese Mothers. Journal of Comparative Family Studies • December 61-76 .DOI: 10.3138/jcfs.36.1.61
- Hortaçsu, N. (2012). İnsan ilişkileri. Ankara: İmge Kitabevi.
- Ishii-Kuntz, Masako, Makino, K., Kato, K., & Tsuchiya, M. (2004). Japanese Fathers of Preschoolers and Their Involvement in Child Care. Journal of Marriage and Family, 779-791.
- Johansson, T. (2011). Fatherhood in transition: paternity leave and changing masculinities. Journal of Family Communication, 11(3), 165-180.
- Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
- KIRMAN, A., & Doğan, Ö. Z. C. A. N. (2017). Anne-baba çocuk ilişkileri: bir meta-sentez çalışması. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 4(1), 28-49.
- Kuruçırak, Ş. (2010). 4-12 aylık bebeği olan babaların, babalık rolü algısı ile bebek bakımına katılımı arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
- Kwok, S. Y., Ling, C. C., Leung, C. L., & Li, J. C. (2012). Fathering self-efficacy, marital satisfaction and father involvement in Hong Kong. Journal of Child and Family Studies, 22(8), 1051-1060.
- Lamb, M. E. (2000). The history of research on father involvement. Marriage and Family Review, 29(2-3), 23-42
- Luszczynska, A., Gutierrez-Dona, B. ve Schwarzer, R. (2005). General selfefficacy in various domains of human functioning: Evidence from five countries. Intenational Journal of Psychology, 40 (2), 80-89.
- Mehall, K. G., Spinrad, T. L., Nancy, E., & Gaertner, B. M. (2009). Examining the Relations of Infant Temperament and Couples' Marital Satisfaction to Mother and Father Involvement: A Longitudinal Study. Fathering, 23-48.
- Mwoma, B. T. (2009). Paternal Involvement In Chıldren’s Educatıon: An Implıcatıon Of Chıldren’s Performance At Preschool In Gucha Dıstrıct Kenya (Unpublished Master's Thesis). Kenyatta University, Kenya.
- Pekkarakaş, E. (2010). 3-6 Yaş Çocukların Babalarının Çocuk Yetiştirme Tutumları ile Eğitime Katılım Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
- Poyraz, M. (2007). Babaların babalık rolünü algılamalarıyla kendi ebeveynlerinin tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Santrock, J.W.(2011). Life-Span Development [Yaşam Boyu Gelişim] 13. Basımdan çeviri. Çev.Editörü. Galip Yüksel . Ankara:Nobel Yayınevi
- Seçer, Z., Çeliköz, N., & Songül, Y. A. Ş. A. (2007). Bazı Kişisel Özelliklerine Göre Okul Öncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden Çocukların Babalarının Babalığa Yönelik Tutumları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (18), 425-438.
- Self-efficacy mechanism in human agency. American psychologist. 1982;37(2):122.
- Şahin, H., & Demiriz, S. (2014). Beş Altı Yaşında Çocuğu Olan Babaların, Babalık Rolünü Algılamaları İle Aile Katılım Çalışmalarını Gerçekleştirmeleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 181(181), 273-294.
- Telli, A. A., & Özkan, H. (2016). 3-6 yaş grubu çocuğu olan babaların babalık rolü algısı ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. İzmir Dr. Behçet Uz Çocuk Hastalıkları Dergisi, 6(2), 127-134.
- Uyanık, Ö., Kaya, Ü. Ü., Kızıltepe, G. İ., & Yaşar, M. C. (2016). An Investigation of the Relationship Between Fathers and Their Children at Preschool Level. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 515-531.
- Uzun, H., & Baran, G. (2019). Babaların Okul Öncesi Dönemdeki Çocuklarıyla İlişkisinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47-60.
- Üstün, E.Y. (2010). Etkili aile-okul-toplum ilişkileri. [family-school-community' Effective relations] In F. Temel (Ed.), Aile eğitimi ve erken çocukluk eğitiminde aile katılım çalışmaları[Family participation studies in family education and early childhood education] (pp.229-245), Ankara: Anı Publication
- Yoshida, A. (2012). Dads Who Do Diapers: Factors Affecting Care of Young Children by Fathers. Journal of Family Issues, 451-477.
- Yuvacı, M. (2019). Baba Katılımı ile Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Sosyal Yetkinlik ve Davranış Problemleri Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Karabük Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Karabük.
- Zeybekoğlu, Ö. (2013). Günümüzde erkeklerin gözünden babalık ve aile. Mediterranean Journal of Humanities, 3(2), 297-328.