Research Article
BibTex RIS Cite

BİREYSEL SES EĞİTİMİ DERSİNDE ANİMASYON KULLANIMININ MÜZİK EĞİTİMİ ÖĞRENCİLERİNİN MOTİVASYON DÜZEYLERİNE ETKİSİ

Year 2025, Issue: 76, 1 - 15, 31.10.2025
https://doi.org/10.21764/maeuefd.1488938

Abstract

Bu makalenin amacı, bireysel ses eğitimi dersinde animasyon kullanımının müzik eğitimi ana bilim dalı öğrencilerinin derse olan motivasyon düzeylerine etkisini incelemek amacıyla yapılan yüksek lisans tezinin sonuçlarını ortaya koymaktır. Araştırmada karma yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın nitel boyutunda doküman ve içerik analizi, nicel boyutunda deneysel desenlerden son test kontrol gruplu seçkisiz desen kullanılmıştır. Araştırma için hazırlanan animasyonlu anlatım videoları Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı öğrencilerine izletilmiş ve “Bireysel Ses Eğitiminde Animasyon Kullanımı Motivasyon Ölçeği” öğrencilere uygulanmıştır. Araştırma verilerinin analizinde, parametrik testler kullanılmıştır. Düzey sayısı 2 olan değişkenler (cinsiyet, eğitim) parametrik testlerden bağımsız örnekler t test istatistiği, düzey sayısı 3 veya daha fazla olan değişkenler (yaş, sınıf) ise parametrik testlerden ANOVA F test istatistiği ile analiz edilmiştir. Araştırmaya katılan 84 öğrencinin % 59,5’i kadın, % 40,5’i erkektir. Çalışma grubunun analiz sonucunda kadın öğrencilerin çoğunlukta olduğu, bireysel ses eğitimi dersinde animasyon kullanımında deney grubunda kadın cinsiyetinde anlamlı farklılık olduğu görülmüştür. Çalışma grubunda yaş değişkenine göre motivasyon düzeyinde anlamlı bir farklılık olmadığı görülmüştür. Araştırmada, bireysel ses eğitimi dersinde animasyon kullanımının birinci ve dördüncü sınıf öğrencilerinin motivasyon düzeylerinde anlamlı bir farklılık görülmemiş, ikinci ve üçüncü sınıf öğrencilerinde anlamlı farklılık olduğu sonucuna varılmıştır. Elde edilen veriler sonucunda öneriler getirilmiştir.

References

  • Akkoyunlu, B., & Yılmaz, M. (2005). Türetimci Çoklu Ortam Öğrenme Kuramı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28), 9-18.
  • Akyıldız, M., Büyük, K., Keskin, U., & Tunalı, S. (2023). Etkileşimli Dijital Ders Malzemelerinin Kullanımı: Müzik Eğitimi Alanında Bir Araştırma. Dijital Teknolojiler Ve Eğitim Dergisi, 2(2), 113-128.
  • Alkan, M., Tekedere, H., & Genç, Ö. (2003). Uzaktan Eğitimde Çokluortam Teknolojilerinin Kullanımı Ve Etkileşimli Çokluortam Uygulamaları İle Eğitimde Kalite Arttırımı. Tmmob Elektrik Mühendisleri Odasi Dergisi, (419).
  • Burke, S. C., Snyder, S., & Rager, R. C. (2009). An assessment of faculty usage of YouTube as a teaching resource. The Internet Journal of Allied Health Sciences and Practice, 7(1), 1–8.
  • Cramer, D., & Howitt, D. L. (2004). A Practical Resource for Students in The Social Sciences.
  • Chan, C. K. (2015). Use Of Animation in Engaging Teachers And Students In Assessment In Hong Kong Higher Education. Innovations in Education and Teaching International, 52(5), 474-484.
  • Demircioğlu, N. (2014). Multimedya Kapsamında Animasyon. Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi.
  • Dalmışlı, F. (2013). Müzik Eğitiminde Materyal Geliştirme (Master's Thesis, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Dinç, N. (2000). Kullanıcı merkezli çoklu ortam tasarım esaslarına dayanarak bir eğitim CD'sinin hazırlanması. Analysis and Research in Marketing, 127-133. (N. C. Neilson, Dü.)
  • Dinçer, S., & Doğanay, A. (2016). “Öğretim Materyali’ne İlişkin Motivasyon Ölçeği (ÖMMÖ) Türkçe Uyarlama Çalışması.” İlköğretim Online, 15(4), 1137-1141.
  • Edmonson, D. R. (2005). Likert Scales: A History. Proceedings Of The 12th Conference on Historical
  • Erstad, O. O. (2002). Norwegian Students Using Digital Artifacts In Project-Based Learning. Journal Of Computer Assisted Learning, 18(4), 427-437.
  • Gikas, J., & Grant, M. M. (2013). “Mobile Computing Devices in Higher Education: Student Perspectives On Learning With Cellphones, Smartphones & Social Media.” The Internet and Higher Education.
  • Gottfried, A. E. (1990). “Academic Intrinsic Motivation in Young Elementary School Children” Journal of Educational Psychology, 82(3), 525–538.
  • Gürbüz, R. (2006). Olasılık Kavramlarıyla İlgili Geliştirilen Öğretim Materyallerinin Öğrencilerin Kavramsal Gelişimine Etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 59-68.
  • Gürgan Öztürk, F. (2003). Müzik Öğretmeni Yetiştiren Kurumlarda Ses Eğitiminin Önemi ve Bireysel Ses Eğitimi Dersi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1).
  • Gürgan Öztürk, F., & Akgün, G. (2007). Ses Eğitimi ve 3 R Kuralı. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 423-426.
  • Helvacı, A. (2017). Ses Eğitimi Derslerinde Görsel Materyal Kullanımının Eğitim Sürecine Etkisi. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(32), 287-302.
  • İskander, M. F. (2002). Technology-Based Electromagnetic Education. IEEE Transactions On Microwave Theory And Techniques, 50 (3), 1015-1020.
  • Johnson, R.B. and Onwuegbuzie, A.J. (2004). “Mixed Methods Research: A Research Paradigm Whose Time Has Come.” Educational Researcher, 33, 14-26.
  • Jukes, I., McCain, T. D. E., & Crockett, L. (2010). Living on the future edge: Windows on tomorrow. Thousand Oaks, CA: Corwin.
  • Keller, J. (1983, 1984, 1987). What Is The Arcs Model? Http://Www.Arcsmodel.Com/ Sitesinden Erişilmiştir
  • Kristanto, A., & Mariono, A. (2017). The Development of Instructional Materials E-Learning Based on Blended Learning. International Education Studies, 10(7), 10-17.
  • Kılıç, I. (2009). İlköğretim Okullarındaki Müzik Derslerinde Karılaşılan Araçgereç Sorunları. Sekizinci Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu, Samsun 85-139.
  • Mayer, R. E. (2001). Multimedia Learning.
  • Mayer, R. E. (2002). Multimedia Learning in Psychology of Learning and Motivation. 41.
  • Mayer, R. E., & Moreno, R. (2003). Nine ways to reduce cognitive load in multimedia learning. Educational Psychologist, 38(1), 43-52.
  • Najjar, L.J. (1996). Multimedia Information and Learning. Jl. Of Educational Multimedia and Hypermedia, 5 (2), 129-150.
  • Özdemir, E. (2010). Eğitici Çizgi Romanların Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Isı Transferi Kavramındaki Başarısı Üzerindeki Etkileri. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Spector, P. E. (1992). Summated rating scale construction: An introduction.
  • Sakman, S. (2020). Animasyon Teknikleriyle Çoklu Ortam Öğrenme Materyallerinin Zenginleştirilmesi. Fine Arts, 15(2), 116-126.
  • Sabar, G. (2008). Sesimiz: eğitimi ve korunması.
  • Turan, İ., Şimşek, Ü., & Aslan, H. (2015). “Eğitim Araştırmalarında Likert Ölçeği ve Likert-Tipi Soruların Kullanımı ve Analizi.” Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30 (1), s. 186- 203.
  • Tecimer, Ö. (2018). İlk ve Ortaokullarda Blok Flüt Eğitimi İçin Eğitsel Video Ders Materyali Hazırlama. Fine Arts, 13(4), 117-132.
  • Uzunsakal, E., & Yıldız, D. (2018). “Alan Araştırmalarında Güvenilirlik Testlerinin Karşılaştırılması ve Tarımsal Veriler Üzerine Bir Uygulama.” Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 14-28.
  • Uçan, A. (1994). Müzik Eğitimi Temel Kavramlar-İlkeler-Yaklaşımlar.
  • Wach, E. (2013). Learning about qualitative document analysis.
  • Wilkesmann, U., Fischer, H., & Virgillito, A. (2012). Academic Motivation Of Students-The German Case. (pp. 1-20).
  • Velagapudi, M. (2013). 18 Free Web 2.0 Tools for Teachers.
  • Yang, H. (2023) “Using Mobile Applications in The Study Of Vocal Skills.” Educ Inf Technol 28, 2107–2127. https://doi.org/10.1007/s10639-022-11268-1
  • Yekta, M., & Arıcı, N. (2005). Mesleki ve Teknik Eğitimde Çoklu Ortam Araçları Kullanılmış Web Tabanlı Öğretimin Öğrenci Başarısına Etkisi. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, (1), 144-153.
  • Yeşilbursa, C. C. (2011). “Sosyal Bilgilerde Miras Eğitiminin Öğrencilerin Somut Kültürel Mirasa Karşı Tutumlarına ve Akademik Başarılarına Etkisi.” Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
There are 42 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Fine Arts Education
Journal Section Makaleler
Authors

Nisa Özçelebi

Ferda Gürgan Öztürk

Publication Date October 31, 2025
Submission Date July 3, 2024
Acceptance Date May 5, 2025
Published in Issue Year 2025 Issue: 76

Cite

APA Özçelebi, N., & Gürgan Öztürk, F. (2025). BİREYSEL SES EĞİTİMİ DERSİNDE ANİMASYON KULLANIMININ MÜZİK EĞİTİMİ ÖĞRENCİLERİNİN MOTİVASYON DÜZEYLERİNE ETKİSİ. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Education Faculty(76), 1-15. https://doi.org/10.21764/maeuefd.1488938

Mehmet Akif Ersoy University Journal of Education Faculty

33574