Bu çalışma, öğretmen adaylarının çokkültürlü eğitime yönelik görüşlerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması desenine göre gerçekleştirilen bu araştırmanın çalışma grubu 13 öğretmen adayından oluşmuştur. Araştırma, 6 ve 7 kişiden oluşan iki odak grup görüşmesi ile gerçekleştirilmiştir. Veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler tümevarımsal analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırma bulgularında öğretmenlerin görüşlerinin beş tema altında toplandıkları görülmüştür. Elde edilen bulgulara göre çokkültürlülüğün eğitim programlarına yansıtılmasının olumlu sonuçlar doğuracağı, Türkiye’de çokkültürlü eğitim bağlamında toplumsal, eğitsel ve öğretmen yetiştirme boyutlarında birtakım sorunların bulunduğu ve katılımcıların bu sorunların giderilmesine yönelik öneriler geliştirildiği belirlenmiştir. Araştırma bulguları doğrultusunda Türkiye’de tüm eğitim kademelerinde ve öğretmen yetiştirme programlarının çokkültürlü eğitim bağlamında yeniden ele alınması, çokkültürlü eğitime yönelik sürdürülebilir politikaların oluşturulması ve ailelere yönelik aile eğitim programlarının hazırlanması önerilmiştir.
This study aims to identify pre-service teachers' views on multicultural education. Using a case study design, which is one of the qualitative research methods, the study group consists of 13 pre-service teachers. The research was conducted through two focus group interviews, consisting of 6 and 7 participants, respectively. Data were collected using a semi-structured interview form developed by the researchers. The data obtained were analyzed using a deductive analysis technique. The findings showed that the views of the teachers were grouped under five themes. According to the findings, it was determined that reflecting multiculturalism in educational programs would lead to positive outcomes, that there are societal, educational, and teacher training-related issues in the context of multicultural education in Turkey, and that participants developed suggestions to address these issues. Based on the research findings, it is recommended that all educational levels and teacher training programs in Turkey be reconsidered in the context of multicultural education, that sustainable policies for multicultural education be developed, and that family education programs be prepared for parents.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Values education, Multicultural Education, Comparative and Cross-Cultural Education |
| Journal Section | Makaleler |
| Authors | |
| Publication Date | October 31, 2025 |
| Submission Date | February 5, 2025 |
| Acceptance Date | September 8, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Issue: 76 |
Mehmet Akif Ersoy University Journal of Education Faculty