There has been a growing focus in educational research on teachers’ digital teaching competence. To freshen the relevant literature, this study analyzed the factorial structure of the Turkish version of the digital teaching competence scale (DTCS). We used confirmatory factor analysis to analyze the data collected from 611 primary school teachers in Türkiye who responded to a 32-item DTCS. We also performed tests of measurement invariance and latent mean differences. After deleting three items based on the CFA results, we found an acceptable fit for a 5-factor, 29-item DTCS model, which also demonstrated an acceptable level of internal consistency for each factor and the entire scale. This study supported the measurement invariance of the 29-item DTCS, and the tests of latent mean differences indicated statistical significance in factor score differences across gender, teaching experience, school location, having a multigrade class, and daily use of the Internet. This study contributes to the literature by providing new insights into the digital teaching competence of primary school teachers through the validation of the DTCS in a culturally distinct context from those previously reported.
Digital teaching competence confirmatory factor analysis measurement invariance latent mean difference primary school teachers
Eğitim araştırmalarında öğretmenlerin dijital öğretim yeterliğine yönelik artan bir ilgi bulunmaktadır. Bu alanyazına güncel katkı sunmak amacıyla, bu çalışmada Dijital Öğretim Yeterliği Ölçeği’nin (DTCS) Türkçe formunun faktör yapısı incelenmiştir. Türkiye’de görev yapan 611 ilkokul öğretmeninden toplanan veriler, 32 maddelik DTCS üzerinden doğrulayıcı faktör analizi (DFA) ile analiz edilmiştir. Ayrıca, ölçme değişmezliği ve gizil ortalama farklılıklarına ilişkin testler gerçekleştirilmiştir. DFA sonuçlarına göre üç madde çıkarıldıktan sonra, beş faktörlü ve 29 maddelik DTCS modelinin kabul edilebilir uyum düzeyine sahip olduğu ve her bir faktör ile ölçeğin genelinin iç tutarlılık düzeylerinin yeterli olduğu belirlenmiştir. Çalışma, 29 maddelik DTCS’nin ölçme değişmezliğini desteklemiş ve gizil ortalama farklılıkları testleri, cinsiyet, öğretmenlik deneyimi, okulun konumu, birleştirilmiş sınıf durumu ve günlük internet kullanımı gibi değişkenlere göre faktör puanlarında istatistiksel olarak anlamlı farklar olduğunu göstermiştir. Bu çalışma, daha önceki araştırmalardan kültürel olarak farklı bir bağlamda DTCS’nin geçerliliğini ortaya koyarak, ilkokul öğretmenlerinin dijital öğretim yeterliğine ilişkin literatüre katkılar sunmaktadır.
Dijital öğretim yeterliği doğrulayıcı faktör analizi ölçme değişmezliği gizil ortalama farkı ilkokul öğretmenleri
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Instructional Technologies, Classroom Education, Educational Technology and Computing |
| Journal Section | Makaleler |
| Authors | |
| Publication Date | October 31, 2025 |
| Submission Date | June 7, 2025 |
| Acceptance Date | September 10, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Issue: 76 |
Mehmet Akif Ersoy University Journal of Education Faculty