It is observed
that the first compilation and research activities on folklore, which is the
essence of national culture in the age when the national identities of
contemporary societies became clearer. The 19th century, rooted in
the modern era of modern education and training in the Turkic World and
especially Tatars, and the possibility of publishing periodical press and
books, is also the beginning of the first collections of folklore and their
studies. In this form of modernism, Muslim reformism is the first thing that
has multiplied, a search for a modernist Islam. Among the Tatar intellectuals,
names such as Galiman Barudi, Musa Carullah Bigiyev, Abdurreşid Ibrahim, Zakir
Kâdirî were in search of a powerful and modernized religion. Right next to them
are İsmail Gaspıralı, Rizaeddin Fahreddin, Fatih Kerimi and Hida Maksudi,
educational reformism is evident. Finally, as a result of these social and
cultural developments in the late 19th and early 20th centuries, the
contemporary Tatar national identity is seen to have come to fruition.
Tatar society
naturally found solid sources of national romanticism parallel to this
modernization, and therefore folk culture and folk language came forward in
this process. The intellectuals who are the forerunners of the society
proceeded to compile, to summarize and examine folk literature, much later in
the 19th century, the era of Marifetçilik revelation Tatars: here we find
the language and folklore knowledge like Abdul Qayyum al-Nashiri (1825-1902),
the founder of Tatar folklore studies holds a special place.
Abdullah Tukay,
the star of contemporary Tatar literature, is a poet who personally studied
Tatar folklore and collected folk songs. He published a scientific conference
entitled Folk Literature (1910) and published it as a book, as he gave the
first examples of an aesthetic literature directly based on Tatar folklore,
such as Şüreli, Su Anası, Kece bělen Sarık, Yana Kisek Baş. Gyula
Mezsaros, one of the researchers interested in Hungarians' old country in the
early 20th century, and Huca Bedii, an assistant in the field studies of
Idil-Ural, are among the leading Tatar folklorists.
Çağdaş
toplumların millî kimliklerinin belirginleştiği çağda millî kültürün özü olan
folklor üzerine ilk derleme ve araştırma faaliyetlerinin de başladığı
gözlenmektedir. Türk Dünyasında ve özel olarak da Tatarlarda modernizmin yeni
usül eğitim ve öğretim ve süreli basın ve kitap basım imkânları ile kökleştiği
XIX. yüzyıl aynı zamanda ilk folklor derlemelerinin ve incelemelerinin
başladığı çağdır. Bu modernizm biçiminde ilk göze çarpan Müslüman
reformculuğudur, modernist bir İslam arayışıdır. Tatar aydın zümresinden
Galimcan Barudi, Musa Carullah Bigiyev, Abdürreşid İbrahim, Zakir Kâdirî gibi
isimler güçlü ve modernleşmiş bir din arayışında olmuşlardır. Bunların hemen
yanında İsmail Gaspıralı, Rızaeddin Fahreddin, Fatih Kerimi, Hadi Maksudi
gibilerde ise eğitim reformculuğu belirgindir.
Nihayet XIX. yüzyıl sonları ila XX. yüzyıl başlarındaki bu toplumsal ve
kültürel gelişmeler sonucunda çağdaş Tatar millî kimliğinin meydana geldiği
görülüyor.
Tatar
toplumu bu çağdaşlaşmanın paralelinde tabii olarak millî romantizmin sağlam
kaynaklarını da bulmuş ve dolayısıyla halk kültürü, halk dili bu süreçte öne
çıkmıştır. Toplumun öncüsü olan aydınların halk edebiyatını derlemesi,
toplaması ve incelemeye başlaması, XIX. yüzyıl sonlarında, Tatarlarda tam bir
aydınlanma hareketi olan marifetçilik
devrinde çok ilerlemiştir: Burada Tatar folklor araştırmalarının kurucusu
sayacağımız Abdül Kayyum el-Nâsırî (1825-1902) gibi dil ve folklor bilgini özel
bir yer tutar.
Çağdaş
Tatar edebiyatının yıldızı olan Abdullah Tukay, bizzat Tatar folklor
araştırmaları yapan, halk türkülerini toplayan bir şairdir. Şüreli, Su Anası, Kece bělen Sarık, Yana
Kisěk Baş gibi doğrudan Tatar folkloruna dayanan bir estetik edebiyatın ilk
örneklerini verdiği gibi, Halık Edebiyatı
(1910) başlıklı bilimsel bir konferans da hazırlamış ve bunu kitap olarak
yayımlamıştır. Türkolojinin Avrupa’da ve Rusya’da geliştiği çağda, XX. yüzyıl
başlarında Macarların eski yurduna ilgi duyan araştırmacılardan Gyula Mezsaros,
İdil-Ural saha araştırmalarında asistanı olan Huca Bedii de önde gelen Tatar
folkloristlerinden biridir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Creative Arts and Writing |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 12, 2018 |
Submission Date | September 21, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 11 Issue: 24 |