Bu araştırma Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) Anadolu liseleri müzik dersi öğretmen kılavuz kitaplarında yer alan türkülerin farklı değişkenler açısından incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Çalışmada MEB tarafından yayımlanan Anadolu liseleri öğretmen kılavuz kitaplarındaki türküler sözlerinde işlenen temalarına, ses aralıklarına, kayda alındıkları yöreye, o yörenin bulunduğu coğrafi bölgeye, makam dizilerine, ölçü/usül birimleri değişkenleri dikkate alınarak “türkü inceleme formu” aracılığı ile incelenmiş ve içerik analizine tabi tutulmuştur. Analiz sonuçlarına göre tema ve alt temalar belirlenmiş ve her alt temaya işaret eden türkü, tabloda kodları ile gösterilerek yorumlanmıştır. Çalışmanın sonuçlarında kitaplarda yer alan türkülerin konularına göre en sık aşk-sevda, en az ise “bar ve iş-imece” alt temalarına sahip olduğu, en fazla 9/8 ölçü biriminde türkünün bulunduğu tespit edilmiştir. Çalışma sonuçlarına göre liselerin ders kitaplarındaki türkülerin seçimlerinde sevgi, dostluk ve barış, doğa, dürüstlük vatan sevgisi gibi konularda mümkün olabildiğince daha fazla türküye yer verilmesi kahramanlık- yiğitlik, deyiş ve ilahi konularında daha fazla türkünün yer alması önerilmiştir.
This study was carried out in order to examine the folk songs in the Anatolian high schools music lesson teacher guide books of the Ministry of National Education (MONE) in terms of different variables. In the study, taking into account the themes of the folk songs in Anatolian high school teachers' guidebooks published by the Ministry of National Education, the sound intervals, the region where they are recorded, the geographical region where that region is located, the maqam scales, the measurement / procedure units variables. And subjected to content analysis. Themes and sub-themes were determined according to the analysis results, and the folk song pointing to each sub-theme was displayed and interpreted in the table with their codes. According to the results of the study, it was determined that the folk songs in the books have the most frequent sub-themes of love-love, the least "bar and work-imece", and the song is maximum in 9/8 unit of measure. According to the results of the study, it was suggested that the selection of folk songs in the textbooks of high schools should include as many folk songs as possible in subjects such as love, friendship and peace, nature, honesty, homeland love, and more folk songs should be included in the subjects of heroism, bravery, saying and divine.
Turkish folk songs Anatolian high schools music education content anlysis teacher’s guide book
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Music |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 10, 2021 |
Submission Date | February 25, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 14 Issue: 34 |