Research Article
BibTex RIS Cite

HOSPITALITY AS AN ETHNIC MARKER IN TRADITIONAL AZERBAIJANI CULTURE

Year 2021, Volume: 14 Issue: 35, 956 - 967, 15.09.2021
https://doi.org/10.12981/mahder.933966

Abstract

Hospitality is one of the traditions formed in close interaction with family and family life. The customs of hospitality and other welfare characteristics existing in each folk are fulfilled mutually. Hospitality is a custom that combines the conditions of daily lives of people, that is, their life. This custom also involves relationships that arise between people. This tradition includes methods of using items that serve to pay for either material or moral requirements and a sequence of rules of behavior that form the basis of this process. So, these include social, economic and domestic issues. When examining the modern interpretation of hospitality, we encounter many times in the history of culture that many symbols have been preserved and actively interpreted to this day. So, before we get acquainted with the tradition of hospitality, today we come across symbols that may lose their original meaning, but are preserved in a different usage. Such symbol-vectors are absolute - examples of home, material, spiritual culture and dialogue, often expressed in mutual gratitude. The rapid development taking place in all spheres of society is first of all reflected in the innovations in custom and traditions. Although these innovations benefit from traditional sources, they are being modernized in form and adapted to the existing needs of the people.

References

  • Aleksandr Düma (1985). Qafqaz əsəri. (Fransız dilində tərcümə: Q. Paşayev, H. Abbasov), Bakı.
  • Azerbaycan etnoqrafiyası (2007). Üç cildde, 2-3. cild, Bakı: Şerg-Gerb.
  • Bünyadova, Ş. (2005). Azerbaycan qonaqpərvərliyi, Bakı: Elm.
  • Əliyeva, M. (2010). C. Məmmədquluzadə yaradıcılığında xalq məişəti (Etnoqrafik tədqiqat), Bakı.
  • Əmirasalnov, T. (2018). Azərbaycan mətbəxi. Bakı: Elm və təhsil,
  • Qılman, İ. (2006). Bakı və Bakılılar. Bakı. Nurlar
  • Mustafayev, A. (2009). Azərbaycanın maddi mədəniyyət tarixi (Etnoqrafik materiallar əsasında tipoloji tədqiqat). Bakı: «Bakı Universiteti» nəşriyyatı,
  • Азербайджанцы. (Azerbaydjantsı) (2017). отв. ред. А. Мамедли, Л.Т. Соловьева; Институт этнологии и антропологии им. Н.Н. Миклухо-Маклая РАН; Национальная академия наук Азербайджана; Институт археологии и этнографии НАН Азербайджана. (Mammedli, A. vd, İnstitut etnologii i antropologii imeni N N. Mikluxo Maklaya RAN, Natsionalnaya Akademiya Nauk Azerbaydjana; İnstitut Arxeologii i etnografii NAN) - М.: Наука,.
  • Кулиева, Н. (Kuliyeva, N.) (2011). Современная сельская семья и семейный быт в Азербайджане. (Sovremennaya selskaya semya i semeynıy bıt v Azerbaydjane) Баку.
  • Кушнер, П.И. (Кнышев). (Kuşner, P. İ.) (1949). “Этническая граница и этническая (этнографическая) территория”. (Etniçeskaya qranitsa i etniçeskaya territoriya) Советская Этнография. 6: (Sovetskaya etnoqrafiya). Moskova-Leningrad. 47-54.
  • Легкобытов, В. (Leqkobıtov, V.) (1836б). Кубинская провинция // (Kubinskaya provintsya) ОРВЗК. СПб., Ч. 4.
  • Легкобытов В. (1836а). Ширванская провинция (Şirvanskaya provintsya) // ОРВЗК. СПб.. Ч. 3.
  • Платонов, Ю.П. vd (1993). Этническая социальная психология. (Etniçeslaya sotsialnaya psixologiya), СПб., 40-41.
  • Хатисов, К. (Xatisov, K.) (1894). Кустарные промыслы Закавказского края. - Отчеты и исследования по кустарной промышленности в России, (Kustarnıye promıslı Zakavkazskogo kraya: - Otçotı i isledovaniya po kustarnoy promışlennosti v Rossiyi) т. II. (2) СПб.,
  • Шнитников, Ф.А. (Şnitnikov, F. A.). (1958). Описание Кубинской провинции. 1832 г. // История, география и этнография Дагестана XVIII-XIX вв: Архивные материалы. (Opisaniye Kubinskoy provintsiyi 1832 y. İstoriya, geografiya i etnografya Dagestana XVIII-XIX yy). Мoskova

AZERBAYCAN'IN GELENEKSEL KÜLTÜRÜNDE ETNİK BİR İŞARET OLARAK MİSAFIRPERVERLİK

Year 2021, Volume: 14 Issue: 35, 956 - 967, 15.09.2021
https://doi.org/10.12981/mahder.933966

Abstract

Misafirperverlik, aile ve aile yaşamı ile yakın etkileşim içinde oluşan geleneklerden biridir. Bundan hareketle her milletin misafirperverliğinin ayrılmaz bir şekilde yaşamı ile bağlantılı olduğu söylenebilir. Misafirperverlik, insanların günlük yaşamlarında, yani yaşamları sürecinde sahip oldukları koşulları, aynı zamanda diğer insanlarla etkileşimlerini ifade eder. Bununla birlikte eşyaların hem maddi, hem de manevi ihtiyaçları karşılamak için nasıl kullanıldığını ve son olarak bu süreçte önemli bir unsur olan davranış kurallarını anlamak da önemlidir. Dolayısıyla sözü geçen konular sosyal, ekonomik ve günlük yaşam ile ilgili konuları içerir. Misafirperverliğin modern yorumunu incelerken, kültür tarihinden günümüze kadar korunmuş ve aktif olarak yorumlanmış pek çok sembolle karşılaşıyoruz. Dolayısıyla, misafirperverlik geleneğini tanımlamadan önce, bugün gerçek kutsal anlamını kaybetme tehlikesi yaşayan, fakat farklı okunarak korunan sembolleri görebiliyoruz. Bu tür simge vektörler mutlaka ev, maddi, manevi kültürel öğeler, diyalog, genellikle karşılıklı minnettarlıkla ifade ediliyor. Toplumun her alanında meydana gelen hızlı gelişme, her şeyden önce gelenek ve göreneklerdeki yeniliklere yansımaktadır. Bu yenilikler geleneksel kaynaklardan yararlansa da, biçim olarak modernize edilmekte ve insanların mevcut ihtiyaçlarına göre uyarlanmaktadır.

References

  • Aleksandr Düma (1985). Qafqaz əsəri. (Fransız dilində tərcümə: Q. Paşayev, H. Abbasov), Bakı.
  • Azerbaycan etnoqrafiyası (2007). Üç cildde, 2-3. cild, Bakı: Şerg-Gerb.
  • Bünyadova, Ş. (2005). Azerbaycan qonaqpərvərliyi, Bakı: Elm.
  • Əliyeva, M. (2010). C. Məmmədquluzadə yaradıcılığında xalq məişəti (Etnoqrafik tədqiqat), Bakı.
  • Əmirasalnov, T. (2018). Azərbaycan mətbəxi. Bakı: Elm və təhsil,
  • Qılman, İ. (2006). Bakı və Bakılılar. Bakı. Nurlar
  • Mustafayev, A. (2009). Azərbaycanın maddi mədəniyyət tarixi (Etnoqrafik materiallar əsasında tipoloji tədqiqat). Bakı: «Bakı Universiteti» nəşriyyatı,
  • Азербайджанцы. (Azerbaydjantsı) (2017). отв. ред. А. Мамедли, Л.Т. Соловьева; Институт этнологии и антропологии им. Н.Н. Миклухо-Маклая РАН; Национальная академия наук Азербайджана; Институт археологии и этнографии НАН Азербайджана. (Mammedli, A. vd, İnstitut etnologii i antropologii imeni N N. Mikluxo Maklaya RAN, Natsionalnaya Akademiya Nauk Azerbaydjana; İnstitut Arxeologii i etnografii NAN) - М.: Наука,.
  • Кулиева, Н. (Kuliyeva, N.) (2011). Современная сельская семья и семейный быт в Азербайджане. (Sovremennaya selskaya semya i semeynıy bıt v Azerbaydjane) Баку.
  • Кушнер, П.И. (Кнышев). (Kuşner, P. İ.) (1949). “Этническая граница и этническая (этнографическая) территория”. (Etniçeskaya qranitsa i etniçeskaya territoriya) Советская Этнография. 6: (Sovetskaya etnoqrafiya). Moskova-Leningrad. 47-54.
  • Легкобытов, В. (Leqkobıtov, V.) (1836б). Кубинская провинция // (Kubinskaya provintsya) ОРВЗК. СПб., Ч. 4.
  • Легкобытов В. (1836а). Ширванская провинция (Şirvanskaya provintsya) // ОРВЗК. СПб.. Ч. 3.
  • Платонов, Ю.П. vd (1993). Этническая социальная психология. (Etniçeslaya sotsialnaya psixologiya), СПб., 40-41.
  • Хатисов, К. (Xatisov, K.) (1894). Кустарные промыслы Закавказского края. - Отчеты и исследования по кустарной промышленности в России, (Kustarnıye promıslı Zakavkazskogo kraya: - Otçotı i isledovaniya po kustarnoy promışlennosti v Rossiyi) т. II. (2) СПб.,
  • Шнитников, Ф.А. (Şnitnikov, F. A.). (1958). Описание Кубинской провинции. 1832 г. // История, география и этнография Дагестана XVIII-XIX вв: Архивные материалы. (Opisaniye Kubinskoy provintsiyi 1832 y. İstoriya, geografiya i etnografya Dagestana XVIII-XIX yy). Мoskova
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Turkish Folklore, Anthropology
Journal Section Articles
Authors

Fatma Ganiyeva 0000-0003-0914-189X

Publication Date September 15, 2021
Submission Date May 6, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 14 Issue: 35

Cite

APA Ganiyeva, F. (2021). AZERBAYCAN’IN GELENEKSEL KÜLTÜRÜNDE ETNİK BİR İŞARET OLARAK MİSAFIRPERVERLİK. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 14(35), 956-967. https://doi.org/10.12981/mahder.933966