ABSTRACT: In the post-World War II period, although the aim was to eliminate the effects of colonialism with the weakening of the nation-state influence and the Eurocentric character of international law, colonialism was replaced by cultural appropriation in the decolonisation process initiated for this purpose. Cultural appropriation, which means the adoption or use of elements of one culture by members of another culture, has been at the centre of academic research and debate since the second half of the twentieth century and has gained importance within the framework of power dynamics, identity formation and ethics. This study analyses the different dynamics of cultural appropriation, showing its historical context, manifestations and effects in various cultural settings. Drawing on examples from different cultures and industries such as fashion, music, art and medicine, the article emphasises that cultural appropriation can perpetuate power imbalances and reinforce stereotypes. It attempts to clarify the distinction between cultural appropriation and cultural appreciation by providing a framework for understanding when and under what conditions cultural appropriation can take place in an ethical and respectful manner. Analysing relevant examples, theoretical frameworks and current debates, this study aims to fill an important gap in Turkish academia by providing a comprehensive examination of the concept of cultural appropriation through a colonial lens.
ÖZ: İkinci Dünya Savaşı sonrasındaki dönemde, ulus devlet etkisinin ve uluslararası hukukun Avrupa merkezli karakterinin zayıflamasıyla sömürgeciliğin etkilerini ortadan kaldırma amacı güdülse de bu amaçla başlatılan dekolonizasyon sürecinde sömürgecilik yerini kültürel sahiplenmeye bırakmıştır. Bir kültürün unsurlarının başka bir kültürün üyeleri tarafından benimsenmesi veya kullanılması anlamına gelen kültürel sahiplenme, yirminci yüzyılın ikinci yarısından itibaren akademik araştırmaların ve tartışmaların odağında yer alarak güç dinamikleri, kimlik oluşumu ve etik hususları çerçevesinde önem kazanmıştır. Bu çalışma, kültürel sahiplenmenin farklı dinamiklerini incelemekte, tarihsel bağlamını, tezahürlerini ve çeşitli kültürel ortamlardaki etkilerini göstermektedir. Makalede, moda, müzik, sanat ve tıp gibi farklı kültür ve endüstrilerdeki örneklerden yola çıkarak kültürel sahiplenmenin güç dengesizliklerini sürdürebileceği ve stereotipleri pekiştirebileceği vurgulanmaktadır. Kültürel sahiplenmenin ne zaman ve hangi şartlarda etik ve saygılı bir şekilde gerçekleşebileceğini anlamak için bir çerçeve sunarak kültürel sahiplenme ve kültürel takdir arasındaki ayrımı netleştirmeye çalışmaktadır. Konuyla ilişkili örnekleri, teorik çerçeveleri ve güncel tartışmaları analiz eden bu çalışma, sömürgecilik merceğinden kültürel sahiplenme kavramının kapsamlı bir incelemesini sunarak Türk akademisindeki önemli bir boşluğu doldurmayı amaçlamaktadır.
YÖK 100/2000 Doktora Bursu
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Folklore (Other), Intangible Cultural Heritage |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 21, 2024 |
Publication Date | September 23, 2024 |
Submission Date | August 13, 2024 |
Acceptance Date | September 11, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 17 Issue: 47 |