Çağdaş Türk edebiyatında roman ve öyküleriyle tanınan Ayfer Tunç, Kırmızı Azap adlı öykü kitabında yer alan dokuz öyküden beşinde intihar temasını işlemektedir. Bu öyküler Kadın Hikâyeleri Yüzünden, Soğuk Geçen Bir Kış, Kaybetme Korkusu, Taş-Kâğıt-Makas ve Yük’tür. İntihar temasının işlendiği bu öykülerin her birinde müntehir karakterler evli kadınlardır ve her birinin ölümünün ardında eşleriyle yaşadıkları problemler yatmaktadır. İncelenen öykülerde yer alan müntehir kadınların hikâyeleri kendi ağızlarından anlatılmaz, onları intihara sürükleyen eşleri tarafından anlatılır. Ancak bu yönüyle Yük öyküsü diğerlerinden ayrılır; zira bu öyküde intihar eden kadının hikâyesi kızı tarafından anlatılmaktadır. İntihar temasının işlendiği bu öyküler esasında intihar eden kişilerin yakınlarının intihar vakasından sonra ne hissettiğini anlatmaktadır. Kadın Hikâyeleri Yüzünden, Soğuk Geçen Bir Kış, Kaybetme Korkusu, Taş-Kâğıt-Makas öykülerinde intihar eden kadınların eşlerinin kendileriyle yaptığı içsel muhasebe, duygu durumları ayrıntılarıyla verilmektedir. Yük öyküsünde ise intihar eden kadının kızının yaşadıkları anlatılır. Bu öykülerde intihar eden kadınların yaşamına dair oldukça kısıtlı bilgi verilmesine rağmen eşlerinin çocukluk yaşantılarına kadar anlatılır. Fakat bu yönüyle Kaybetme Korkusu diğerlerinden ayrılmaktadır; zira bu öyküde müntehir karakterin yaşam öyküsü ayrıntılı bir şekilde okuyucuya aktarılır. Olay örgüsü birbirinden farklı olan bu beş hikâye birçok ortak nokta barındırdığı için aynılaşır.
Doktora tez danışman Hocam Fikret Uslucan'a teşekkür ederim.
Ayfer Tunç, known for her novels and stories in contemporary Turkish literature, deals with the theme of suicide in five of the nine stories in her story book Kırmızı Azap. These stories are Kadın Hikâyeleri Yüzünden, Soğuk Geçen Bir Kış, Kaybetme Korkusu, Taş-Kâğıt-Makas and Yük. In each of these stories, where the theme of suicide is discussed, the prominent characters are married women, and behind the deaths of each of them lies the problems they experience with their spouses. The stories of the committed women in the stories examined are not told in their own words, but are told by their husbands who drove them to suicide. However, the Yük story differs from others in this aspect; because in this story, the story of the woman who committed suicide is told by her daughter. These stories, which deal with the theme of suicide, essentially tell how the relatives of people who commit suicide feel after the suicide incident. In the stories Kadın Hikâyeleri Yüzünden, Soğuk Geçen Bir Kış, Kaybetme Korkusu, Taş-Kâğıt-Makas the internal accounting and emotional states of the spouses of women who committed suicide are given in detail. In the story of Yük, the experiences of the daughter of the woman who committed suicide are told. Although very limited information is given about the lives of the women who committed suicide in these stories, they are told as far as the childhood experiences of their husbands. However, in this aspect, Kaybetme Korkusu differs from others; because in this story, the life story of the prominent character is conveyed to the reader in detail. These five stories, whose plots are different from each other, become the same because they have many common points.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Modern Turkish Literature in Turkiye Field |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 25, 2024 |
Publication Date | December 26, 2024 |
Submission Date | July 31, 2024 |
Acceptance Date | September 14, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 17 Issue: 48 |