ABSTRACT: The main element of design on print and digital platforms is typography. Typography in designs; It is the process in which features such as the font to be used, print-size, color, and spacing are determined and applied. Making a good design attractive, attractive and understandable is achieved by using the right typography in all printed and digital designs. Typography emerged with the letterpress printing applied by Gutenberg in the 1440s. In the early years, it was accepted as a book article. It has become a part of visual design with the increase in competition with the industrial revolution, the importance of recognition and the invention of photography. Nowadays, we encounter it not only in printed communication tools but also in digital media that affect all areas of our lives. Application of typography for digital environments; Font selection is very important for the readability of the text and its best delivery to the target audience, as well as for its functionality and aesthetics. Choosing the right font directly affects the user experien ce in a positive way.In this study, typographic elements in printed materials and digital environments were compared on examples and the more preferred fonts in designs were determined. As printed material; newspaper, magazine, brochure, book, catalog and packaging printing, digitally; Websites, social media and e-book platforms and mobile applications were examined and their typographic applications were compared. As a result, in the use of typography in printed material designs; Serif fonts such as Times New Roman, Garamond, Cambria, Georgia, which do not tire the eyes and provide faster perception and understandability, and serif fonts on digital platforms, on the contrary, make it difficult to read, therefore Arial, Helvetica, Open Sans are available on all digital platforms examined. It has been determined that sans serif fonts such as, Montserrat are more preferred.
ÖZET
Basılı ve dijital platformlarda tasarımın ana öğesi tipografidir. Tipografi, tasarımlarda; kullanılacak olan yazı fontu, punto değeri, rengi, espas boşlukları gibi özelliklerin belirlendiği ve uygulandığı süreçtir. İyi bir tasarımın ilgi çekici, akılda kalıcı ve anlaşılır olması, tüm basılı ve dijital tasarımlarda doğru tipografinin kullanımı ile gerçekleşir. Tipografi, Gutenberg’in 1440 yıllarda uyguladığı Tipo baskı ile ortaya çıkmış, ilk yıllarda kitap yazısı olarak kabul görmüştür. Sanayi devrimiyle birlikte rekabetin artması, tanınırlığın önem kazanması ve fotoğrafın icadı ile birlikte görsel tasarımın bir parçası haline gelmiştir. Günümüzde ise, sadece basılı iletişim araçlarında değil hayatımızın tüm alanlarını etkileyen dijital mecralarda da karşımıza çıkmaktadır. Dijital ortamlar için tipografi uygulanışı; yazı tipi seçimi, metnin okunabilirliği ve hedef kitleye en iyi şekilde iletilmesi, işlevselliği ve estetiği için oldukça önemlidir. Doğru yazı tipi seçimi, kullanıcı deneyimini doğrudan olumlu yönde etkiler. Bu çalışmada, basılı materyaller ve dijital ortamlardaki tipografik öğeler, örnekler üzerinde karşılaştırılarak, tasarımlardaki daha çok tercih edilen yazı fontları tespit edilmiştir. Basılı materyal olarak; gazete, dergi, broşür, kitap, katalog ve ambalaj baskıları, dijital olarak; web siteleri, sosyal medya ve e-kitap platformları ve mobil uygulamalar incelenmiş olup, tipografik uygulamaları karşılaştırılmıştır. Sonuç olarak, basılı materyal tasarımlarındaki tipografi kullanımında; gözü yormayan, algılamanın ve anlaşılabilirliğin daha hızlı sağlandığı Times New Roman, Garamond, Cambria, Georgia gibi serifli (tırnaklı) fontların, dijital platformlarda ise, serifli fontların, tam aksine okumayı güçleştirdiği, bu sebeple, incelenen tüm dijital platformlarda Arial, Helvetica, Open Sans, Montserrat gibi serifsiz yazıların daha çok tercih edildiği tespit edilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Screen and Digital Media (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 25, 2024 |
Publication Date | December 26, 2024 |
Submission Date | August 1, 2024 |
Acceptance Date | December 11, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 17 Issue: 48 |