Research Article
BibTex RIS Cite

KONAKLAMA İŞLETMELERİ ÇALIŞANLARININ HİZMETKAR LİDERLİK ALGILARININ ÖRGÜTSEL ÖZDEŞLEŞME ÜZERİNE ETKİSİ: KONYA İLİ ÖRNEĞİ

Year 2018, Volume: 5 Issue: 3, 765 - 782, 27.12.2018
https://doi.org/10.30798/makuiibf.421381

Abstract

Çalışanların hizmetkâr liderlik algılamaları örgütsel özdeşleşme düzeylerini
doğrudan ya da dolaylı etkilemektedir.
Bu çalışmanın amacı; hizmetkâr liderlik ile örgütsel
özdeşleşme arasındaki ilişkiyi turizm sektöründe incelemektir. Bu bağlamda t
esadüfi
olmayan örneklem yöntemlerinden kolayda örnekleme yöntemi ile
Konya’da bulunan
konaklama işletmelerindeki 379 işgörenin katıldığı ampirik bir araştırma
yapılmıştır. Toplanan veriler SPSS 16 yazılımı kullanılarak analiz edilmiştir.
Araştırma bulgularına
göre konaklama işletmeleri çalışanlarının
hizmetkâr liderlik algılamalarının örgütsel özdeşleşme
üzerinde pozitif ve anlamlı bir etkiye sahip olduğu anlaşılmıştır. Hizmetkâr
liderliğin alt boyutlarından olan güçlendirmenin örgütsel özdeşleşme üzerinde
pozitif ve anlamlı bir etkiye; otantikliğin örgütsel özdeşleşme üzerinde pozitif
ve anlamlı bir etkiye; tevazunun örgütsel özdeşleşme üzerinde pozitif ve
anlamlı bir etkiye; sorumlu yöneticiliğin örgütsel özdeşleşme üzerinde pozitif
ve anlamlı bir etkiye sahip olduğu anlaşılmaktadır. Ayrıca cesaretin örgütsel
özdeşleşme üzerinde negatif ancak anlamlı bir etkiye sahip olduğu tespit
edilmiştir.  

References

  • Andersen, J. (2008). The Writings of Robert K. Greenleaf: An Interpretive Analysis and the Future of Servant Leadership, Servant Leadership Research Roundtable,https://www.regent.edu/acad/global/publications/sl_proceedings/2008/anderson.pdf.
  • Akbaba A., Erenler, E. (2008). Otel İşletmelerinde Yöneticilerin Liderlik Yönelimleri ve İşletme Performansı İlişkisi, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 19 (1), 21-36.
  • Altunışık, R., Coşkun R., Bayraktaroğlu S. and Yıldırım, E. (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı, 6. Baskı, Sakarya Yayıncılık: Ankara.
  • Ashforth B.E, Mael, F. (1989). Social Identity Theory and Organization, Academy of Management Review, 14 (1), 20-39.
  • Ashforth, B. E., Harrison, S. H. and Corley, K. G. (2008). Identification in Organizations: An Examination of Four Fundamental Questions, Journal of Management, (34), 325-374.
  • Ateş, F. M. (2015). Hizmetkâr Liderlik ve Örgütsel Adaletin Örgütsel Özdeşleşmeye Etkisinde Örgütsel Güvenin Aracılık Rolü, İşletme Araştırmaları Dergisi, 7(3).
  • Baytok, A., Ergen F. (2013). Hizmetkâr Liderliğin Örgütsel Vatandaşlık Davranışına Etkisi: İstanbul ve Afyonkarahisar’daki Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma, İşletme Araştırmaları Dergisi, 5 (4), 105-132.
  • Brownell, J. (2010). Leadership in the Service of Hospitality, Cornell Hospitality Quarterly, 21 (3), 363-378.
  • Chi C.G., Qu, H. (2008). Examining The Structural Relationships Of Destination İmage, Tourist Satisfaction And Destination Loyalty: An İntegrated Approach, Tourısm Management, 29 (4).
  • Cohen, W. A. (2010). Drucker ve Liderlik Modern Yöneticiliğin Ustasından Yeni Dersler (Çeviren: Ümit Şensoy), İstanbul: Optimist Yayınları.
  • Çalışkan, S.C., Ürü Sanı, O. , Atan, Ö., Yozgat, U. (2013). Hizmetkâr Liderliğin İş-Aile Zenginleşmesi Üzerindeki Etkisinde Kapsamlı Bir Model Geliştirme Arayışları: Örgütle Özdeşleşme Ve Pozitif Psikolojik Kaynakların Bu Etkileşimde Aracılık Rolü Üzerine Bir Araştırma, 21.Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi, 299-303.
  • Dannhauser, Z. (2007). Can the Positive Impact of Servant Leaders be associated with Behaviors Paralleling Followers’Success? Servant Leadership Research Roundtable.
  • Dierendonck, V. D., Nuijten, I. (2011). The Servant Leadership Survey: Development of a Multidimensional Measure, Journal of Business Psychology, 26 (3), 249-267.
  • Dierendonck, V. D. (2011). Servant Leadership: A Review and Synthesis, Journal of Management, 37 (4), 1228-1261.
  • Dutton, J. E., Dukerich, J. M., Harquail, C. V. (1994). Organizational images and member identification. Administrative Science Quarterly, 39, 239–263.
  • Duyan, E. C., Dierendonck, V. D. (2014). Hizmetkâr Liderliği Anlamak: Teoriden Ampirik Araştırmaya Doğru, Sosyoloji Konferansları Dergisi (Istanbul Journal of Sociological Studies), (49), 1-32.
  • Foreman, P., Whetten, D. A. (2002). Member’s Identification withMultiple-Identity Organizations, Organization Science, 13 (6), 618-635.
  • Gautam, T., Dick, R. V., Wagner, U. (2004). Organizational Identification And Organizational Commitment: Distinct Aspects Of Two Related Concepts, Asian Journal of Social Psychology, (7), 301–315.
  • Greenleaf, R. K. (1970). The Servant As Leader, Center for Applied Studies.
  • Kaplan, A. (2013). Otel İşletmelerinde Bireysel Hizmet Odaklılığın İç Girişimcilik Performansı Üzerindeki Etkisi: Algılanan Çevresel Belirsizliğin Aracı Rolü, Nevşehir Hacı Bektaşi Veli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Nevşehir.
  • Keith, K. M. (2017). Definition of Servant Leadership, http://toservefirst.com/definiton-of-servant-leadership.html.
  • Kofman, F., Senge, P. M. (1993). Communities of Commitment: The Heart of Learning Organizations, Organizational Dynamics, 22 (2), 5-23.
  • Mael, F., Ashforth B. E. (1992). Alumni And Their Alma Mater: A Partial Test Of The Reformulated Model Of Organizational Identification, Journal of Organizational Behavior, 13, 103-123.
  • Mael, F. A, Tetrick L. E. (1992). Identifying Organizational Identification, Educational and Pyschological Measurement, 52, 813-822.Patterson, K. (2003). Servant Leadership: A Theoretical Model, School of Leadership Regent University.
  • Tokgöz, E., Seymen Aytemiz, O. (2013). Örgütsel Güven, Örgütsel Özdeşleşme ve Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Arasındaki İlişki: Bir Devlet Hastanesinde Araştırma, Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, 10 (39).
  • Spears, L. S. (2004). Prescription For Organizational Health Servant Leadership, http://www.spearscenter.org/docs2010/PrescriptionforOrganizationalHealth-Spears2004.pdf.
  • Spears, L. S. (2010). The Journal of Virtues & Leadership, School of Global Leadership & Entrepreneurship, Regent University, 1 (1), 25-30.
  • Tüzün Kalemci, İ. (2006). Örgütsel Güven, Örgütsel Kimlik ve Örgütsel Özdeşleşme İlişkisi; Uygulamalı Bir Çalışma, Doktora Tezi (Yayınlanmamış), Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Wallace, R. J. (2007). Servant Leadership: A Worldview Perspective, International Journal of Leadership Studies, School of Global Leadership & EN.
  • Westerbeek, H., Smith, A. (2005). Business Leadership and the Lessons from Sport (1. Edition).Softcover Reprint Of The Hardcover.
  • Winston, B. (2003). Extending Patterson’s Servant Leadership Model: Explaining How Leaders and Followers Interact in a Circular Model, Servant Leadership Research Roundtable August.
  • Wong, P. T. Davey, D. (2007). Best Practices in Servant Leadership, Servant Leadership Research Roundtable, July.
  • Zhang, H., Kwan, H. K., Everett, Q., Jıan, Z. (2012). Servant Leadershıp, Organızatıonal Identıfıcatıon, And Work-Famıly Enrıchment: The Moderatıng Role Of Work Clımate For Sharıng Famıly Concerns, Human Resource Management, 51 (5), 747–768.
  • Ministry of Culture and Tourism of Turkey, http://www.kultur.gov.tr, 21.03.2017.

THE EFFECT OF ACCOMMODATION ENTERPRISES WORKERS' PERCEPTION OF SERVANT LEADERSHIP ON ORGANIZATIONAL IDENTIFICATION: THE CASE OF KONYA

Year 2018, Volume: 5 Issue: 3, 765 - 782, 27.12.2018
https://doi.org/10.30798/makuiibf.421381

Abstract

Servant leadership perceptions of employees directly or indirectly
affect organizational identification levels. The purpose of this study is; the
relationship between servant leadership and organizational identification is
examined in the tourism sector. In this context, an empirical study has been
conducted with 379 occupations in the accommodation enterprises in Konya with
easy sampling method from non-random sampling methods. The collected data were
analyzed using SPSS Amos
21™ software. According to the research findings, servant
leadership perception of the employees of the lodging enterprises has a
positive and significant influence on organizational identification. It has
been understood that the empowerment, a sub-dimension of the servant
leadership, has a positive and significant influence on the organizational
identification; the authenticity, a sub-dimension of the servant leadership,
has a positive and significant influence on organizational identification;
humility, a sub-dimension of the servant leadership, has a positive and
significant influence on the organizational identification; stewardship, a
sub-dimension of the servant leadership, has a positive and significant
influence on organizational identification. Furthermore, it has also been found
that the courage, a sub-dimension of the servant leadership, has a negative but
significant effect on organizational identification

References

  • Andersen, J. (2008). The Writings of Robert K. Greenleaf: An Interpretive Analysis and the Future of Servant Leadership, Servant Leadership Research Roundtable,https://www.regent.edu/acad/global/publications/sl_proceedings/2008/anderson.pdf.
  • Akbaba A., Erenler, E. (2008). Otel İşletmelerinde Yöneticilerin Liderlik Yönelimleri ve İşletme Performansı İlişkisi, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 19 (1), 21-36.
  • Altunışık, R., Coşkun R., Bayraktaroğlu S. and Yıldırım, E. (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı, 6. Baskı, Sakarya Yayıncılık: Ankara.
  • Ashforth B.E, Mael, F. (1989). Social Identity Theory and Organization, Academy of Management Review, 14 (1), 20-39.
  • Ashforth, B. E., Harrison, S. H. and Corley, K. G. (2008). Identification in Organizations: An Examination of Four Fundamental Questions, Journal of Management, (34), 325-374.
  • Ateş, F. M. (2015). Hizmetkâr Liderlik ve Örgütsel Adaletin Örgütsel Özdeşleşmeye Etkisinde Örgütsel Güvenin Aracılık Rolü, İşletme Araştırmaları Dergisi, 7(3).
  • Baytok, A., Ergen F. (2013). Hizmetkâr Liderliğin Örgütsel Vatandaşlık Davranışına Etkisi: İstanbul ve Afyonkarahisar’daki Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma, İşletme Araştırmaları Dergisi, 5 (4), 105-132.
  • Brownell, J. (2010). Leadership in the Service of Hospitality, Cornell Hospitality Quarterly, 21 (3), 363-378.
  • Chi C.G., Qu, H. (2008). Examining The Structural Relationships Of Destination İmage, Tourist Satisfaction And Destination Loyalty: An İntegrated Approach, Tourısm Management, 29 (4).
  • Cohen, W. A. (2010). Drucker ve Liderlik Modern Yöneticiliğin Ustasından Yeni Dersler (Çeviren: Ümit Şensoy), İstanbul: Optimist Yayınları.
  • Çalışkan, S.C., Ürü Sanı, O. , Atan, Ö., Yozgat, U. (2013). Hizmetkâr Liderliğin İş-Aile Zenginleşmesi Üzerindeki Etkisinde Kapsamlı Bir Model Geliştirme Arayışları: Örgütle Özdeşleşme Ve Pozitif Psikolojik Kaynakların Bu Etkileşimde Aracılık Rolü Üzerine Bir Araştırma, 21.Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi, 299-303.
  • Dannhauser, Z. (2007). Can the Positive Impact of Servant Leaders be associated with Behaviors Paralleling Followers’Success? Servant Leadership Research Roundtable.
  • Dierendonck, V. D., Nuijten, I. (2011). The Servant Leadership Survey: Development of a Multidimensional Measure, Journal of Business Psychology, 26 (3), 249-267.
  • Dierendonck, V. D. (2011). Servant Leadership: A Review and Synthesis, Journal of Management, 37 (4), 1228-1261.
  • Dutton, J. E., Dukerich, J. M., Harquail, C. V. (1994). Organizational images and member identification. Administrative Science Quarterly, 39, 239–263.
  • Duyan, E. C., Dierendonck, V. D. (2014). Hizmetkâr Liderliği Anlamak: Teoriden Ampirik Araştırmaya Doğru, Sosyoloji Konferansları Dergisi (Istanbul Journal of Sociological Studies), (49), 1-32.
  • Foreman, P., Whetten, D. A. (2002). Member’s Identification withMultiple-Identity Organizations, Organization Science, 13 (6), 618-635.
  • Gautam, T., Dick, R. V., Wagner, U. (2004). Organizational Identification And Organizational Commitment: Distinct Aspects Of Two Related Concepts, Asian Journal of Social Psychology, (7), 301–315.
  • Greenleaf, R. K. (1970). The Servant As Leader, Center for Applied Studies.
  • Kaplan, A. (2013). Otel İşletmelerinde Bireysel Hizmet Odaklılığın İç Girişimcilik Performansı Üzerindeki Etkisi: Algılanan Çevresel Belirsizliğin Aracı Rolü, Nevşehir Hacı Bektaşi Veli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Nevşehir.
  • Keith, K. M. (2017). Definition of Servant Leadership, http://toservefirst.com/definiton-of-servant-leadership.html.
  • Kofman, F., Senge, P. M. (1993). Communities of Commitment: The Heart of Learning Organizations, Organizational Dynamics, 22 (2), 5-23.
  • Mael, F., Ashforth B. E. (1992). Alumni And Their Alma Mater: A Partial Test Of The Reformulated Model Of Organizational Identification, Journal of Organizational Behavior, 13, 103-123.
  • Mael, F. A, Tetrick L. E. (1992). Identifying Organizational Identification, Educational and Pyschological Measurement, 52, 813-822.Patterson, K. (2003). Servant Leadership: A Theoretical Model, School of Leadership Regent University.
  • Tokgöz, E., Seymen Aytemiz, O. (2013). Örgütsel Güven, Örgütsel Özdeşleşme ve Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Arasındaki İlişki: Bir Devlet Hastanesinde Araştırma, Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, 10 (39).
  • Spears, L. S. (2004). Prescription For Organizational Health Servant Leadership, http://www.spearscenter.org/docs2010/PrescriptionforOrganizationalHealth-Spears2004.pdf.
  • Spears, L. S. (2010). The Journal of Virtues & Leadership, School of Global Leadership & Entrepreneurship, Regent University, 1 (1), 25-30.
  • Tüzün Kalemci, İ. (2006). Örgütsel Güven, Örgütsel Kimlik ve Örgütsel Özdeşleşme İlişkisi; Uygulamalı Bir Çalışma, Doktora Tezi (Yayınlanmamış), Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Wallace, R. J. (2007). Servant Leadership: A Worldview Perspective, International Journal of Leadership Studies, School of Global Leadership & EN.
  • Westerbeek, H., Smith, A. (2005). Business Leadership and the Lessons from Sport (1. Edition).Softcover Reprint Of The Hardcover.
  • Winston, B. (2003). Extending Patterson’s Servant Leadership Model: Explaining How Leaders and Followers Interact in a Circular Model, Servant Leadership Research Roundtable August.
  • Wong, P. T. Davey, D. (2007). Best Practices in Servant Leadership, Servant Leadership Research Roundtable, July.
  • Zhang, H., Kwan, H. K., Everett, Q., Jıan, Z. (2012). Servant Leadershıp, Organızatıonal Identıfıcatıon, And Work-Famıly Enrıchment: The Moderatıng Role Of Work Clımate For Sharıng Famıly Concerns, Human Resource Management, 51 (5), 747–768.
  • Ministry of Culture and Tourism of Turkey, http://www.kultur.gov.tr, 21.03.2017.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Research Articles
Authors

Neriman Çelik

Publication Date December 27, 2018
Submission Date May 6, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 5 Issue: 3

Cite

APA Çelik, N. (2018). THE EFFECT OF ACCOMMODATION ENTERPRISES WORKERS’ PERCEPTION OF SERVANT LEADERSHIP ON ORGANIZATIONAL IDENTIFICATION: THE CASE OF KONYA. Journal of Mehmet Akif Ersoy University Economics and Administrative Sciences Faculty, 5(3), 765-782. https://doi.org/10.30798/makuiibf.421381