Çalışanların hizmetkâr liderlik algılamaları örgütsel özdeşleşme düzeylerini
doğrudan ya da dolaylı etkilemektedir. Bu çalışmanın amacı; hizmetkâr liderlik ile örgütsel
özdeşleşme arasındaki ilişkiyi turizm sektöründe incelemektir. Bu bağlamda tesadüfi
olmayan örneklem yöntemlerinden kolayda örnekleme yöntemi ile Konya’da bulunan
konaklama işletmelerindeki 379 işgörenin katıldığı ampirik bir araştırma
yapılmıştır. Toplanan veriler SPSS 16 yazılımı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına
göre konaklama işletmeleri çalışanlarının hizmetkâr liderlik algılamalarının örgütsel özdeşleşme
üzerinde pozitif ve anlamlı bir etkiye sahip olduğu anlaşılmıştır. Hizmetkâr
liderliğin alt boyutlarından olan güçlendirmenin örgütsel özdeşleşme üzerinde
pozitif ve anlamlı bir etkiye; otantikliğin örgütsel özdeşleşme üzerinde pozitif
ve anlamlı bir etkiye; tevazunun örgütsel özdeşleşme üzerinde pozitif ve
anlamlı bir etkiye; sorumlu yöneticiliğin örgütsel özdeşleşme üzerinde pozitif
ve anlamlı bir etkiye sahip olduğu anlaşılmaktadır. Ayrıca cesaretin örgütsel
özdeşleşme üzerinde negatif ancak anlamlı bir etkiye sahip olduğu tespit
edilmiştir.
Servant leadership perceptions of employees directly or indirectly
affect organizational identification levels. The purpose of this study is; the
relationship between servant leadership and organizational identification is
examined in the tourism sector. In this context, an empirical study has been
conducted with 379 occupations in the accommodation enterprises in Konya with
easy sampling method from non-random sampling methods. The collected data were
analyzed using SPSS Amos 21™ software. According to the research findings, servant
leadership perception of the employees of the lodging enterprises has a
positive and significant influence on organizational identification. It has
been understood that the empowerment, a sub-dimension of the servant
leadership, has a positive and significant influence on the organizational
identification; the authenticity, a sub-dimension of the servant leadership,
has a positive and significant influence on organizational identification;
humility, a sub-dimension of the servant leadership, has a positive and
significant influence on the organizational identification; stewardship, a
sub-dimension of the servant leadership, has a positive and significant
influence on organizational identification. Furthermore, it has also been found
that the courage, a sub-dimension of the servant leadership, has a negative but
significant effect on organizational identification
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2018 |
Submission Date | May 6, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author(s) bear full responsibility for the ideas and arguments presented in their articles. All scientific and legal accountability concerning the language, style, adherence to scientific ethics, and content of the published work rests solely with the author(s). Neither the journal nor the institution(s) affiliated with the author(s) assume any liability in this regard.