Bu araştırmanın amacı, yükseköğretimde koronavirüs nedeniyle zorunlu olarak uygulanmakta olan uzaktan eğitim ile ilgili öğrencilerin memnuniyetini etkileyen faktörler ve yaşadıkları sıkıntıların tespit edilmesidir. Araştırma açıklayıcı ve kesitsel bir nicel araştırma olarak tasarlanmıştır. Araştırmanın evrenini, bir kamu üniversitesine bağlı meslek yüksekokulu ve bir bağımsız meslek yüksekokulunda öğrenim gören 3334 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada, kolayda örnekleme yöntemi kullanılmış olup araştırmaya gönüllü olarak 1234 öğrenci katılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde SPSS programı kullanılmış ve sırasıyla frekans analizi, doğrulayıcı faktör analizi, güvenilirlik analizi, korelasyon ve regresyon analizi yapılmıştır. Açık uçlu soru ise nitel analiz yöntemlerinden betimsel analiz tekniği ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda uzaktan eğitimin teknik boyutu, avantajları ve bağımsız öğrenme stili uzaktan eğitim memnuniyetini pozitif yönde etkilerken uzaktan eğitimin dezavantajları uzaktan eğitim memnuniyetini negatif yönde etkilediği tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin uzaktan eğitim sürecinde teknik, eğitim ve sosyal olmak üzere üç boyutta sıkıntılar yaşadıkları belirlenmiştir.
İzmir Kavram Meslek Yüksekokulu Bilimsel Araştırma Projeleri Destekleme Koordinatörlüğü
202001
The aim of this study is to determine the factors affecting students' satisfaction and the problems they experience regarding distance education, which is mandatory in higher education due to the coronavirus. The research was designed as an explanatory and cross-sectional quantitative research. The population of the study consists of 3334 students studying at a vocational school affiliated to a public university and an independent vocational school. In the study, convenience sampling method was used and 1234 students voluntarily participated in the study. SPSS program was used in the analysis of the research data, and frequency analysis, confirmatory factor analysis, reliability analysis, correlation and regression analysis were performed, respectively. The open-ended question was analyzed with the descriptive analysis technique, one of the qualitative analysis methods. As a result of the research, it was revealed that the technical dimension, advantages, and independent learning style of distance education positively affected the satisfaction of distance education, while the disadvantages of distance education affected the satisfaction of distance education negatively. In addition, it was unearthed that students experienced difficulties in three dimensions as technical, educational, and social in the distance education process.
Independent Learning Style Covid-19 Pandemic Student Satisfaction Distance Education Higher Education
202001
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | 202001 |
Publication Date | July 27, 2021 |
Submission Date | December 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 8 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author(s) bear full responsibility for the ideas and arguments presented in their articles. All scientific and legal accountability concerning the language, style, adherence to scientific ethics, and content of the published work rests solely with the author(s). Neither the journal nor the institution(s) affiliated with the author(s) assume any liability in this regard.