Due to the changing conditions and new developments in the business world in recent years, SMEs in Turkey need to adopt a strategic marketing management approach in order to be successful and gain competitive advantage. Strategic marketing management, on the other hand, is the process of managers developing marketing strategies by identifying the strengths and weaknesses, threats and opportunities of the business towards marketing and applying these strategies. In this study, it is aimed to develop strategies for the marketing activities of these enterprises and to contribute to the relevant literature by making strategic analyzes of SMEs in the context of marketing, based on the example of Lüleburgaz. For this purpose, first of all, the strengths and weaknesses, threats and opportunities of 17 SMEs operating in Lüleburgaz district were determined by using the SWOT analysis technique. Then, based on the data obtained, 4 basic marketing strategies were developed by applying the expert opinion and using the SWARA method. These; (1) using quality materials and producing quality products to sell quality products, (2) developing a digital customer relationship management system, (3) engaging in digital and social media marketing activities, (4) reducing raw material costs.
Son yıllarda iş dünyasında sürekli değişen koşullar ve yeni gelişmelerle birlikte
Türkiye‘de KOBİ‘lerin başarılı olmaları ve rekabet avantajı elde etmeleri için stratejik
bir pazarlama yönetimi yaklaşımı benimsemeleri gerekmektedir. Stratejik pazarlama
yönetimi ise yöneticilerin işletmenin pazarlamaya yönelik güçlü ve zayıf yönleri ile
tehdit ve fırsatlarını belirleyerek pazarlama stratejileri geliştirmeleri ve bu stratejileri
uygulamaları sürecidir. Bu çalışmada Lüleburgaz örneğinden hareketle Türkiye‘de
KOBİ‘lerin pazarlama bağlamında stratejik analizlerinin yapılarak bu işletmelerin
pazarlama faaliyetlerine yönelik stratejilerin geliştirilmesi ve ilgili literatüre katkı
sağlanması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda öncelikle Lüleburgaz ilçesinde
faaliyet gösteren 17 KOBİ‘nin SWOT analizi tekniği kullanılarak güçlü ve zayıf yönleri
ile tehdit ve fırsatları belirlenmiştir. Daha sonra elde edilen verilerden hareketle uzman
görüşüne başvurularak ve SWARA yöntemi kullanılarak 4 temel pazarlama stratejisi
geliştirilmiştir. Bunlar; (1) kaliteli ürün satmak için kaliteli malzeme kullanma ve
kaliteli ürün üretme, (2) dijital müşteri ilişkileri yönetim sistemi geliştirme, (3) dijital ve
sosyal medya pazarlama faaliyetlerinde bulunma, (4) hammadde maliyetlerini azaltma
olarak sıralanabilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 29, 2023 |
Submission Date | December 16, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 10 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author(s) bear full responsibility for the ideas and arguments presented in their articles. All scientific and legal accountability concerning the language, style, adherence to scientific ethics, and content of the published work rests solely with the author(s). Neither the journal nor the institution(s) affiliated with the author(s) assume any liability in this regard.