Research Article
BibTex RIS Cite

Spor Lisesi Özel Yetenek Sınavına Katılan Öğrencilerin Anksiyete Düzeylerinin Değerlendirilmesi

Year 2024, Volume: 2 Issue: 2, 70 - 82, 19.12.2024
https://doi.org/10.70701/makusbd.1588238

Abstract

Spor Lisesi Özel Yetenek sınavına giren öğrencilerin anksiyete düzeylerinin farklı parametrelere göre değerlendirilmesi amaçlayan bu çalışma genel tarama modellerinden betimsel tarama modelinden yararlanılarak oluşturulmuştur. Araştırmanın evrenini Antalya Spor Lisesi Yetenek sınavına katılan öğrenciler oluşturmaktadır. Örneklemini ise bu öğrencilerden ulaşılabilen 369 (n=119 kadın, n=250 erkek) kişi oluşturmuştur. Çalışmanın verilerine Beck Anksiyete Ölçeği ve Spor Lisesi Giriş Sınavı sonuçları kullanılarak ulaşılmıştır. Çalışmada nicel verilerin analizinde IBM SPSS Statistics 27 paket programı kullanılmıştır. Normal dağılım göstermeyen verilere parametrik olmayan testler (Frequencies, Mann-Whitney U Testi, Kruskal Wallıs Testi) uygulanmıştır. Sonuç olarak spor lisesi özel yetenek sınavına katılan öğrencilerin anksiyete düzeyleri farklı parametrelere göre değerlendirilmiş olup bu parametrelerden sadece cinsiyet değişkenine göre istatiksel olarak anlamlı sonuç tespit edilmiştir. Spor lisesi özel yetenek sınavını kazanıp kazanmama durumu, lisanslı sporcu olup olmama, spor branşı, ikamet edilen yer, ortalama aile aylık geliri ve LGS puanı parametrelerinde istatiksel olarak anlamlı bir fark tespit edilmemiştir.

References

  • Aşçı, F. H., & Gökmen, H. (1995). Bayan hentbolcülerde yarişma kaygisi, başari, spor deneyimi ve atletik yeterlilik ilişkisi. Spor Bilimleri Dergisi, 6(2), 38-47.
  • Aykora, E., & Olgaç, O. (2018). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu özel yetenek sinavina girecek aday öğrencilerin kaygi düzeylerinin incelenmesi. Muş Alparslan Üniversitesi Uluslararası Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 29-35.
  • Başaran, M. H., Taşğın, Ö., Sanioğlu, A., & Taşkın, A. K. (2009). Sporcularda durumluk ve sürekli kaygı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(21), 533-542.
  • Beck, A. T., Epstein, N., Brown, G., & Steer, R. A. (1988). An inventory for measuring clinical anxiety: psychometric properties. Journal of consulting and clinical psychology, 56(6), 893.
  • Böke, İ. (2018). Spor yapan lise öğrencilerinin benlik saygısı anksiyete düzeyi ve stresle başa çıkma becerilerinin incelenmesi. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Büyükçapar, F. (2015). Özel okullar ile devlet okullarında okul sporlarına katılan ortaöğretim öğrencilerinin sürekli kaygı ve kişisel kararsızlık düzeylerinin incelenmesi (Kahramanmaraş ili örneği). Yayinlanmiş Yüksek Lisans Tezi, Sütçüîmam Üniversitesi, Kahramanmaraş.
  • Can, Y. (1986). Türk spor eğitimi ve öğretmen liseleri beden eğitimi ve spor bölümleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Cüceloğlu, D. (1990). İnsan ve Davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Devecioğlu, S., Coban, B., & Coşkuner, Z. (2009). Beden eğitimi öğretmenlerinin spor liselerini algilama düzeyleri. Sport Sciences, 4(4), 322-333.
  • Güleç, C. (1999). Psikiyatrinin ABC’si. İstanbul: Gendaş Kültür.
  • Kara, E. (2016). Üst seviye atış sporcularının müsabaka öncesi kaygı düzeyi ile performansları arasındaki ilişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Karageorghİs, C. I., & Terry, P. C. (2017). Spor Psikolojisi (E. Demir, Trans.). Ankara: Nobel Yayıncılık. Karasar, N. (2000). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Köknel, Ö. (1998). Zorlanan İnsan. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Lök, S., İnce, A., & Lök, N. (2008). Beden eğitimi spor yüksekokulu özel yetenek sinavina girecek adaylarin kaygi durumlarinin bazi değişkenler açisindan incelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 121-131.
  • MEB. (2017). Milli Eğitim İstatistikler Örgün Eğitim. Erişim. Retrieved from https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_03/30044345_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2015_2016.pdf
  • MEB. (2024). Yetenek Sınavı İle Öğrenci Alan Okullara Başvuru Ve Uygulama E-Kılavuzu 2024. Retrieved from https://ogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2024_06/13104359_yeteneksinavlariklavuz_13.06.2024.pdf
  • Öçalan, M., & Ergin, M. (2019). Spor liselerinde öğrenim gören öğrencilerin tercih ve beklenti düzeylerinin bazi değişkenler açisindan incelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(2), 175-184.
  • Özerkan, K. N. (2013). Üniversiteli basketbolcularda yarişma öncesi kaygi düzeyi ile performans arasindaki ilişki. İstanbul Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(2).
  • Özgül, F. (2003). Beden Eğitimi ve Spor Yüksek Okulu öğrencilerinde durumluk ve sürekli kaygı düzeyleri. Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Palti, C. (2012). Üniversiteye hazırlanan lise son sınıf öğrencilerinde yükseköğretime geçiş sınavı öncesi ve sonrasında benlik saygısı, sınav kaygısı ve durumluk–sürekli kaygı düzeyleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Peşinci, K. M. (2022). BESYO özel yetenek sınavlarına giren öğrencilerin anksiyete düzeylerinin değerlendirilmesi. İstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Tavacıoğlu, L. (1999). Spor Psikolojisi. Ankara: Bağıran Yayımevi.
  • Türkçapar, H. (2004). Anksiyete bozukluğu ve depresyonun tanısal ilişkileri. Klinik Psikiyatri, 4, 12-16.
  • Ulusoy, M., Sahin, N. H., & Erkmen, H. (1998). Turkish version of the Beck Anxiety Inventory: psychometric properties. Journal of cognitive psychotherapy, 12(2), 163.

Anxiety Level of Students Taking Sports High School Special Ability Exam Evaluation of Levels

Year 2024, Volume: 2 Issue: 2, 70 - 82, 19.12.2024
https://doi.org/10.70701/makusbd.1588238

Abstract

This study, which aims to evaluate the anxiety levels of students taking the Sports High School Special Ability exam according to different parameters, was created by using the descriptive screening model, one of the general screening models. The population of the research consists of students participating in the Antalya Sports High School Talent exam. The sample consisted of 369 (n=119 female, n=250 male) students who could be reached. The data of the study was obtained using the Beck Anxiety Scale and Sports High School Entrance Exam results. IBM SPSS Statistics 27 package program was used to analyze the data in the study. Non-parametric tests (Frequencies, Mann-Whitney U Test, Kruskal Wallis Test) were applied to data that did not show normal distribution. As a result, the anxiety levels of the students participating in the sports high school special talent exam were evaluated according to different parameters, and a statistically significant result was determined only according to the gender variable of these parameters. No statistically significant difference was detected in the parameters of whether or not they won the sports high school special talent exam, whether they were a licensed athlete or not, sports branch, place of residence, average family monthly income and LGS score.

References

  • Aşçı, F. H., & Gökmen, H. (1995). Bayan hentbolcülerde yarişma kaygisi, başari, spor deneyimi ve atletik yeterlilik ilişkisi. Spor Bilimleri Dergisi, 6(2), 38-47.
  • Aykora, E., & Olgaç, O. (2018). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu özel yetenek sinavina girecek aday öğrencilerin kaygi düzeylerinin incelenmesi. Muş Alparslan Üniversitesi Uluslararası Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 29-35.
  • Başaran, M. H., Taşğın, Ö., Sanioğlu, A., & Taşkın, A. K. (2009). Sporcularda durumluk ve sürekli kaygı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(21), 533-542.
  • Beck, A. T., Epstein, N., Brown, G., & Steer, R. A. (1988). An inventory for measuring clinical anxiety: psychometric properties. Journal of consulting and clinical psychology, 56(6), 893.
  • Böke, İ. (2018). Spor yapan lise öğrencilerinin benlik saygısı anksiyete düzeyi ve stresle başa çıkma becerilerinin incelenmesi. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Büyükçapar, F. (2015). Özel okullar ile devlet okullarında okul sporlarına katılan ortaöğretim öğrencilerinin sürekli kaygı ve kişisel kararsızlık düzeylerinin incelenmesi (Kahramanmaraş ili örneği). Yayinlanmiş Yüksek Lisans Tezi, Sütçüîmam Üniversitesi, Kahramanmaraş.
  • Can, Y. (1986). Türk spor eğitimi ve öğretmen liseleri beden eğitimi ve spor bölümleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Cüceloğlu, D. (1990). İnsan ve Davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Devecioğlu, S., Coban, B., & Coşkuner, Z. (2009). Beden eğitimi öğretmenlerinin spor liselerini algilama düzeyleri. Sport Sciences, 4(4), 322-333.
  • Güleç, C. (1999). Psikiyatrinin ABC’si. İstanbul: Gendaş Kültür.
  • Kara, E. (2016). Üst seviye atış sporcularının müsabaka öncesi kaygı düzeyi ile performansları arasındaki ilişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Karageorghİs, C. I., & Terry, P. C. (2017). Spor Psikolojisi (E. Demir, Trans.). Ankara: Nobel Yayıncılık. Karasar, N. (2000). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Köknel, Ö. (1998). Zorlanan İnsan. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Lök, S., İnce, A., & Lök, N. (2008). Beden eğitimi spor yüksekokulu özel yetenek sinavina girecek adaylarin kaygi durumlarinin bazi değişkenler açisindan incelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 121-131.
  • MEB. (2017). Milli Eğitim İstatistikler Örgün Eğitim. Erişim. Retrieved from https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_03/30044345_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2015_2016.pdf
  • MEB. (2024). Yetenek Sınavı İle Öğrenci Alan Okullara Başvuru Ve Uygulama E-Kılavuzu 2024. Retrieved from https://ogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2024_06/13104359_yeteneksinavlariklavuz_13.06.2024.pdf
  • Öçalan, M., & Ergin, M. (2019). Spor liselerinde öğrenim gören öğrencilerin tercih ve beklenti düzeylerinin bazi değişkenler açisindan incelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(2), 175-184.
  • Özerkan, K. N. (2013). Üniversiteli basketbolcularda yarişma öncesi kaygi düzeyi ile performans arasindaki ilişki. İstanbul Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(2).
  • Özgül, F. (2003). Beden Eğitimi ve Spor Yüksek Okulu öğrencilerinde durumluk ve sürekli kaygı düzeyleri. Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Palti, C. (2012). Üniversiteye hazırlanan lise son sınıf öğrencilerinde yükseköğretime geçiş sınavı öncesi ve sonrasında benlik saygısı, sınav kaygısı ve durumluk–sürekli kaygı düzeyleri. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Peşinci, K. M. (2022). BESYO özel yetenek sınavlarına giren öğrencilerin anksiyete düzeylerinin değerlendirilmesi. İstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Tavacıoğlu, L. (1999). Spor Psikolojisi. Ankara: Bağıran Yayımevi.
  • Türkçapar, H. (2004). Anksiyete bozukluğu ve depresyonun tanısal ilişkileri. Klinik Psikiyatri, 4, 12-16.
  • Ulusoy, M., Sahin, N. H., & Erkmen, H. (1998). Turkish version of the Beck Anxiety Inventory: psychometric properties. Journal of cognitive psychotherapy, 12(2), 163.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sport and Exercise Psychology
Journal Section Research Articles
Authors

Adem Bektaş 0000-0003-1823-1408

Early Pub Date December 18, 2024
Publication Date December 19, 2024
Submission Date November 19, 2024
Acceptance Date December 18, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Bektaş, A. (2024). Spor Lisesi Özel Yetenek Sınavına Katılan Öğrencilerin Anksiyete Düzeylerinin Değerlendirilmesi. Burdur Mehmet Akif Ersoy University Journal of Sports Sciences, 2(2), 70-82. https://doi.org/10.70701/makusbd.1588238


Burdur Mehmet Akif Ersoy University Journal of Sports Sciences is a scientific and refereed journal published twice a year in June and December.

Burdur Mehmet Akif Ersoy University Journal of Sport Sciences is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC 4.0).

percent_0    29634      29633

The Burdur Mehmet Akif Ersoy University Journal of Sports Sciences, established under TÜBİTAK-ULAKBİM DergiPark Akademik, is evaluated under section b of the National Article criteria for Associate Professorship.