Spor Lisesi Özel Yetenek sınavına giren öğrencilerin anksiyete düzeylerinin farklı parametrelere göre değerlendirilmesi amaçlayan bu çalışma genel tarama modellerinden betimsel tarama modelinden yararlanılarak oluşturulmuştur. Araştırmanın evrenini Antalya Spor Lisesi Yetenek sınavına katılan öğrenciler oluşturmaktadır. Örneklemini ise bu öğrencilerden ulaşılabilen 369 (n=119 kadın, n=250 erkek) kişi oluşturmuştur. Çalışmanın verilerine Beck Anksiyete Ölçeği ve Spor Lisesi Giriş Sınavı sonuçları kullanılarak ulaşılmıştır. Çalışmada nicel verilerin analizinde IBM SPSS Statistics 27 paket programı kullanılmıştır. Normal dağılım göstermeyen verilere parametrik olmayan testler (Frequencies, Mann-Whitney U Testi, Kruskal Wallıs Testi) uygulanmıştır. Sonuç olarak spor lisesi özel yetenek sınavına katılan öğrencilerin anksiyete düzeyleri farklı parametrelere göre değerlendirilmiş olup bu parametrelerden sadece cinsiyet değişkenine göre istatiksel olarak anlamlı sonuç tespit edilmiştir. Spor lisesi özel yetenek sınavını kazanıp kazanmama durumu, lisanslı sporcu olup olmama, spor branşı, ikamet edilen yer, ortalama aile aylık geliri ve LGS puanı parametrelerinde istatiksel olarak anlamlı bir fark tespit edilmemiştir.
This study, which aims to evaluate the anxiety levels of students taking the Sports High School Special Ability exam according to different parameters, was created by using the descriptive screening model, one of the general screening models. The population of the research consists of students participating in the Antalya Sports High School Talent exam. The sample consisted of 369 (n=119 female, n=250 male) students who could be reached. The data of the study was obtained using the Beck Anxiety Scale and Sports High School Entrance Exam results. IBM SPSS Statistics 27 package program was used to analyze the data in the study. Non-parametric tests (Frequencies, Mann-Whitney U Test, Kruskal Wallis Test) were applied to data that did not show normal distribution. As a result, the anxiety levels of the students participating in the sports high school special talent exam were evaluated according to different parameters, and a statistically significant result was determined only according to the gender variable of these parameters. No statistically significant difference was detected in the parameters of whether or not they won the sports high school special talent exam, whether they were a licensed athlete or not, sports branch, place of residence, average family monthly income and LGS score.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sport and Exercise Psychology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 18, 2024 |
Publication Date | December 19, 2024 |
Submission Date | November 19, 2024 |
Acceptance Date | December 18, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 2 Issue: 2 |
Burdur Mehmet Akif Ersoy University Journal of Sports Sciences is a scientific and refereed journal published twice a year in June and December.
Burdur Mehmet Akif Ersoy University Journal of Sport Sciences is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC 4.0).