Motivation is an efficient factor which helps individuals and organizations carry out tasks and achieve their goals. There are a lot of studies in the literature conducted to identify the factors influencing the motivational state of individuals and various professionals. This study aims to determine the instrinsic and extrinsic motivational levels of professional accountants and to show their relationship with demographic features. In line with this, the results of the survey carried out on professional accountants have shown that instrinsic factors have a higher effect. Furthermore, the results have shown that gender, age, educational level, title, and professional experience do not make a significant difference. However, professionals with high income level and at employer position are more motivated by extrinsic factors.
Motivasyon kavramı bireylerin veya organizasyonların görevlerini gerçekleştirmeleri ve hedeflerine ulaşmaları noktasında etkili bir unsurdur. Literatürde bireylerin ve çeşitli meslek gruplarının motivasyon durumlarını ve motivasyonlarını etkileyen unsurları belirlemeye yönelik yapılmış çok sayıda araştırma yer almaktadır. Bu çalışmada muhasebe meslek mensuplarının motivasyon faktörlerini içsel ve dışsal faktörler bağlamında tespit etmek ve bu faktörlerin demografik özelliklerle ilişkisini ortaya koymak amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda muhasebe meslek mensupları ile yapılan anket sonuçlarına göre, genel olarak meslek mensuplarının motivasyonlarında içsel faktörlerin etki derecesinin dala yüksek olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca cinsiyet, yaş, eğitim düzeyi, unvan ve mesleki deneyim faktörlerinin bu durumda herhangi bir farklılık meydana getirmediği, ancak gelir düzeyinin yüksek olması ve işyeri sahibi pozisyonunda olanların ise dışsal faktörlerden daha fazla oranda güdülendikleri tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | February 7, 2014 |
Submission Date | November 19, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 5 Issue: 9 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.