Mizahın insanın mutluluğuna ve refahına olumlu etkilerinin olduğu
uzun zamandır bilinmektedir. Birçok disiplin tarafından araştırma konusu
yapılan mizah, son zamanlarda örgütsel davranışlar alanında çalışan araştırmacıların
da dikkatini çekmiş ve iş yerinde mizah çalışma konusu yapılmaya başlanmıştır.
Bu çalışma banka çalışanlarının iş yerinde mizah algılarını metaforlar
aracılığıyla sunmayı amaçlamaktadır. Bu amaçla 36 banka çalışanından elde
edilen verilerin tümevarımsal içerik analizi sonucunda iş yerinde mizah ile
ilgili farklı bakış açıları belirlenmiştir. Buna göre, sağlık çağrışımı yapan
ilaç ve doktor metaforlarının sıklıkla kullanıldığı, mizahın iş yerinde
iyileştirici, tedavi edici gücü olan bir örgütsel unsur olarak algılandığı
görülmüştür. Bunun yanısıra, yine sıklıkla ifade edilen ve doğa çağrışımı
yapan, güneş, hayat, gökkuşağı gibi metaforlar ve besin çağrışımı yapan, tuz,
tatlı, et gibi metaforlar, iş yerinde mizahın örgüt üyesinin yaşamını
sürdürebilmesi için zorunlu bir ihtiyaç olarak algılandığını göstermiştir.
Üretilen bu metaforlar için sunulan gerekçeler ve metaforların mantıksal
dayanakları ise mizah kuramları kapsamında değerlendirilerek mizahın çoğunlukla
Rahatlama kuramı bağlamında algılandığı, bunun yanısıra Uyumsuzluk kuramını
çağrıştıran dayanakların da olduğu tespit edilmiştir. Çalışma grubundan elde
edilen veriler içinde Üstünlük kuramını ifade eden metafor gerekçesi ve
dayanağı betimlenmemiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2019 |
Submission Date | November 9, 2019 |
Acceptance Date | November 21, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 11 Issue: 30 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.