By Turkish Language
Association "A special mark of an institution or organization, selected by
itself, on certain merchandise, pictures, letters, etc., identifying the
producer or seller.” logo has become one of the important elements of
communication and promotion and represents the identity of the institution and
reflects its image. Logo design is expected to symbolize various features of
institutions or organizations. Nowadays, it is not only profit-making
enterprises but also it is seen that public institutions / organizations attach
importance to logo designs in terms of promotion or retention. When the logo
designs are examined in general, it can be seen that some of the logos do not
represent the institutions / organizations to which they belong. Also, in terms
of the design principles and components it may be found to be suitable. In this
study, the analysis of the identification symbols in the logos of Artvin, Rize,
Trabzon, Bayburt, Giresun and Gümüşhane municipalities in the eastern Black Sea
region at the point of representation; graphic design elements and their
conformity with the basic principles of design were examined and evaluated. As
a result of the study, it is seen that the most important tourist or historical
monument of the city is used as a basic theme in the municipality logos in the
eastern Black Sea region. Although it is seen that the logos partially meet the
needs at the point of representation and promotion, it has been found that they
have significant deficiencies in terms of aesthetics and the full reflection of
corporate identity.
Türk Dil Kurumu tarafından “Bir kurum veya
kuruluşun kendine seçtiği, bazı ticaret eşyası üzerine konulan, o eşyayı üreten
veya satanı tanıtan resim, harf vb. özel işaret.” olarak tanımı yapılan logo
günümüzde iletişim ve tanıtımın önemli unsurlarından biri haline gelmiş ve bir
nevi kurumun kimliğini temsil edip imajını yansıtmaktadır. Logo tasarımı
gerçekleştirilirken kurum ya da kuruluşların çeşitli özelliklerini sembolize
etmeleri beklenmektedir. Günümüzde sadece kâr amacı güden işletmeler değil kamu
kurum / kuruluşlarının da tanıtım ya da akılda kalıcılık anlamında logo
tasarımlarına önem verdiği görülmektedir. Logo tasarımları genel olarak
incelendiğinde bir kısım logoların ait olduğu kurum / kuruluşları temsil etmediği
ve aynı zamanda da tasarım ilkeleri ve unsurları açısından da uygun olmadığı
görülebilmektedir. Bu çalışmada doğu Karadeniz bölgesinde bulunan Artvin, Rize,
Trabzon, Bayburt, Giresun ve Gümüşhane belediyelerinin logolarında bulunan
tanıtıcı sembollerin temsiliyet noktasında analizleri; grafik tasarım unsurları
ve tasarımın temel ilkelerine uygunlukları incelenip değerlendirilmiştir.
Çalışmanın sonucunda doğu Karadeniz bölgesinde yer alan belediye logolarında
genel olarak şehrin en önemli turistik ya da tarihi yapıtının temel izlek
olarak kullanıldığı görülmüş olup tasarım ilklerinin ve unsurlarının ise hak
ettiği ölçüde göz önünde bulundurulmadan tasarlandığı gözlenmiştir. Temsil ve
tanıtım noktasında logoların kısmen ihtiyacı karşıladığı görülse de estetik ve
kurum kimliğini tam anlamıyla yansıtması açısından önemli eksikliklerinin
olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 2 |