Research Article
BibTex RIS Cite

Virtue Tendencies of Theology Faculty Students

Year 2024, Volume: 11 Issue: 2, 553 - 573, 30.12.2024
https://doi.org/10.47425/marifetname.vi.1567473

Abstract

Virtue is a concept that expresses living and acting in accordance with moral values and includes correct and ethical behavior. Virtue tendencies are important in that they support the personal development of the individual, while at the same time ensuring peace in society and contributing to the maintenance of social harmony, trust and prosperity. The purpose of this article is to reveal the relationship between theological education and virtue tendencies; The aim of this study is to investigate quantitatively whether the relationship between the virtue tendencies of theology faculty students is important in terms of the variables of gender, perception of academic success, the place where they spend most of their lives and the type of high school they graduated from. The population of the research consisted of 1270 students studying at Bayburt University Faculty of Theology in the 2023-2024 academic year. 240 students of the faculty of theology, determined by random sampling method, participated in the research. The data of the research were collected face to face in March 2024 with the Personal Information Survey developed by the researcher and the Personal Virtues Scale developed by İbrahim Demirci and Halil Ekşi. Statistical processing of the data was done using the SPSS program. As a result of the analyses, it was revealed that there is a significant relationship between the virtue status of those with theological characteristics in terms of the variables of gender, perception of academic success and distribution place where the amount increases; No significant relationship was found in terms of the type of high school graduated from. There is no previously published research using quantitative methods on the term "Virtue", which has been the subject of theoretical examination in the theological literature. In terms of the original components of the field, this article is the first published study in the theological literature in which the presentation of "Virtue" is examined with a beautiful method with the approach of the Science of Religious Education.

References

  • Akseki, Ahmet Hamdi. Ahlak İlmi ve İslam Ahlakı, (Ankara: Nur Yayınları, 3. Basım, 1979).
  • Angela M. Gooden - Mark A. Gooden. “Gender Representation in Notable Children's Picture Books: 1995-1999”, Sex Roles 45/1-2 (2001), 89-101.
  • Arıcı, İsmail. İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinde Öğrenci Başarısını Etkileyen Faktörler (Ankara örneği), (Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2007).
  • Atkınson, Rita L. vd. Psikolojiye Giriş, çev. Kemal Atakay vd., (İstanbul: Sosyal Yayınları, 1995).
  • Aydın, Fatma. Akademik Başarının Yordayıcısı Olarak Akademik Güdülenme, Özyeterlilik ve Sınav Kaygısı (Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2010).
  • Bem, Sandra Lipsitz. “Gender Schema Theory: A Cognitive Account of Sex Typing”, Psychological Review 88/4 (1981), 354-364.
  • Berger, Peter L. - Thomas Luckmann. Modernite, Çoğulculuk ve Anlam Krizi, çev. Mustafa Derviş Dereli (Ankara: Heretik Yayınları. 2015).
  • Büyüköztürk, Şener - Deniz Deryakulu. “Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği İle Sınıf Öğretmenliği Programı Öğrencilerinin Akademik Başarılarını Etkileyen Faktörler”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 30/30, (2002),187-204.
  • Copleston, Frederic. Copleston Felsefe Tarihi, çev. Aziz Yardımlı, (İstanbul: İdea Yayınları, 1990).
  • Çezik, Asuman. Kentleşme-Yerleşme Sektör Raporu, (Ankara: Devlet Planlama Teşkilatı Yayınları, 1982).
  • Demirci, İbrahim. Huzurlu ve Mutlu Yaşamın Değerler ve Karakter Güçleri Bağlamında Karma Bir Araştırmayla İncelenmesi (İstanbul: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, 2017).
  • Demirci, İbrahim - Halil Ekşi. “Keep calm and be happy: A mixed method study from character strengths to well-being”, Educational Sciences: Theory & Practice 18/29, (2018), 303–354.
  • Dökmen, Zehra Yaşın. Toplumsal Cinsiyet Sosyal Psikolojik Açıklamalar, (İstanbul: Remzi Kitabevi, 4. Basım, 2009).
  • Erdoğdu, Mustafa Yüksel. “Yaratıcılık ile Öğretmen Davranışları ve Akademik Başarı Arasındaki İlişkiler”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 5/17, (2006), 95-106.
  • Ergen, Gürkan. “Eleştirel-Bilinçli Sevgi Eğitimi: Eğitimi Değerler Ekseninde Yeniden Düşünmek”, Değişen Değerler ve Yeni Eğitim Paradigması, ed. Salih Zeki Genç, Ankara, PegemA, 2017,171-196.
  • Ergen, Gürkan. “Erdemli Bir Kişilik Geliştirme Olarak Eğitim Sürecinin Temel Yapı Taşları: Sevgi, Saygı, Güven”, Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi 29 (2019), 479-510.
  • Ertuğ, Hüseyin Nejdet. “Nikomakhos’a Etik ile Ahlak-ı Alai’de Erdemler ve Mütercim Asım’ın Kamus’undaki Etimolojik Karşılıkları”, International Journal of Human Sciences 12/2 (2015), 799-819.
  • Geray, Cevat. "Türkiye'de Köysel Yerleşme Düzeni", Köy Sosyolojisi Okuma Kitabı, der. Oğuz Arı, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, 2. Basım, 1985.
  • Güngör, Erol. Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak, (İstanbul: Ötüken Yayınları, 1997).
  • Huang, Lihong. “Social Capital and Student Achievement in Norwegian Secondary Schools”, Learning and Individual Differences, 19/2, (June 2009). 320-325.
  • Jennet, Mark. Stereotypes Stop You Doing Stuff: Challenging Gender Stereotypes Through Primary Education, (London: National Union of Teachers, 2013).
  • Keskin, Gülseren - Burcu Sezgin. “Bir Grup Ergende Akademik Başarı Durumuna Etki Eden Etmenlerin Belirlenmesi”, Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 4/10, (2009), 3-18.
  • Kotsonis, Alkis. “What can We Learn from Plato About Intellectual Character Education?”, Educational Philosophy and Theory 52/3 (2020), 251-260.
  • Kurt, Hacı. Türkiye’de Kent – Köy Çelişkisi, (Ankara: Siyasal Kitabevi, 2003).
  • Kuzgun, Yıldız. Meslek Gelişimi ve Danışmanlığı, (Ankara: Nobel, 4. Basım, 2014).
  • Lickona, Thomas. “Character Education: Seven Crucial Issues", Action in Teacher Education 20/4, (1999), 77-84.
  • MacIntyre, Alasdair. Erdem Peşinde, çev. Muttalip Özcan, (İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2001).
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). Ortaöğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi (9, 10, 11 ve 12. Sınıflar) Öğretim Programı, Ankara: MEB, 2010.
  • Öter, Adem - Metin Özkul. “Modernleşmenin Yaşam Tarzı Üzerindeki Etkileri ve Yörüklerde Modernleşme Eğilimleri”, Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi 47/2, (Ekim 2019), 156-184.
  • Öztürk, Mustafa - Nihat Altuntepe. “Türkiye’de Kentsel Alanlara Göç Edenlerin Kent ve Çalışma Hayatına Uyum Durumları: Bir Alan Araştırması”, Journal of Yaşar University, 3/11, (2008), 1587-1625.
  • Tabachnick, B. G., - Fidell, L. S.,Using Multivariate Statistics, (Boston: Allyn and Bacon, 6th ed., 2013).
  • Tuğaç, Ahmet vd. Türk Köyünde Modernleşme Eğilimleri Araştırması - Rapor I, (Ankara: Devlet Planlama Teşkilatı Yayınları, 1970).
  • Yazıcı, Sedat - Aslı Yazıcı. Felsefi, Psikolojik Ve Eğitim Boyutuyla Karakter, (Konya: Çizgi Kitabevi, 2011).

İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Erdem Eğilimleri

Year 2024, Volume: 11 Issue: 2, 553 - 573, 30.12.2024
https://doi.org/10.47425/marifetname.vi.1567473

Abstract

Erdem, ahlaki değerlere uygun olarak yaşamayı ve hareket etmeyi ifade eden, doğru ve etik davranışları içeren bir kavramdır. Erdem eğilimleri, bireyin kişisel gelişimini desteklerken aynı zamanda toplumda barışı sağlaması, toplumsal uyumun, güven ve refahın sürdürülmesine katkıda bulunması bakımından önemlidir. Bu makalenin amacı, ilahiyat eğitimi ile erdem eğilimleri arasındaki ilişkiyi ortaya koymak; cinsiyet, akademik başarı algısı, hayatının çoğunu geçirdiği yerleşim yeri ve mezun olunan lise türü değişkenleri açısından ilahiyat fakültesi öğrencilerinin erdem eğilimleri arasındaki ilişkinin önemli olup-olmadığını nicel olarak araştırmaktır. Araştırmanın evrenini, 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Bayburt Üniversitesi İlahiyat Fakültesinde öğrenim gören 1270 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmaya evreni oluşturan öğrencilerden tesadüfi örnekleme yöntemiyle belirlenen 240 ilahiyat fakültesi öğrencisi katılmıştır. Araştırmanın verileri, araştırmacı tarafından geliştirilen Bireysel Bilgi Anketi ile İbrahim Demirci ve Halil Ekşi tarafından geliştirilmiş olan Kişisel Erdemler Ölçeği ile 2024 Mart ayında yüz yüze toplanmıştır. Verilerin istatistiksel işlemleri ise SPSS programı kullanılarak yapılmıştır. Yapılan analizler neticesinde, cinsiyet, akademik başarı algısı ve hayatının çoğunu geçirdiği yerleşim yeri değişkenleri açısından ilahiyat fakültesi öğrencilerinin erdem eğilimleri arasında önemli bir ilişki olduğu ortaya çıkmasına karşılık; mezun olunan lise türü açısından önemli bir ilişki olmadığı sonucuna varılmıştır. İlahiyat literatüründe teorik olarak inceleme konusu yapılan “Erdem” kavramı ile ilgili, nicel yöntemler ile daha önce yapılmış herhangi bir araştırma yoktur. Alana orijinal katkısı bakımından bu makale, İlahiyat literatüründe Din Eğitimi Bilimi yaklaşımıyla “Erdem” kavramının nicel yöntem ile incelendiği yayınlanmış ilk çalışmadır.

References

  • Akseki, Ahmet Hamdi. Ahlak İlmi ve İslam Ahlakı, (Ankara: Nur Yayınları, 3. Basım, 1979).
  • Angela M. Gooden - Mark A. Gooden. “Gender Representation in Notable Children's Picture Books: 1995-1999”, Sex Roles 45/1-2 (2001), 89-101.
  • Arıcı, İsmail. İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinde Öğrenci Başarısını Etkileyen Faktörler (Ankara örneği), (Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2007).
  • Atkınson, Rita L. vd. Psikolojiye Giriş, çev. Kemal Atakay vd., (İstanbul: Sosyal Yayınları, 1995).
  • Aydın, Fatma. Akademik Başarının Yordayıcısı Olarak Akademik Güdülenme, Özyeterlilik ve Sınav Kaygısı (Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2010).
  • Bem, Sandra Lipsitz. “Gender Schema Theory: A Cognitive Account of Sex Typing”, Psychological Review 88/4 (1981), 354-364.
  • Berger, Peter L. - Thomas Luckmann. Modernite, Çoğulculuk ve Anlam Krizi, çev. Mustafa Derviş Dereli (Ankara: Heretik Yayınları. 2015).
  • Büyüköztürk, Şener - Deniz Deryakulu. “Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği İle Sınıf Öğretmenliği Programı Öğrencilerinin Akademik Başarılarını Etkileyen Faktörler”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 30/30, (2002),187-204.
  • Copleston, Frederic. Copleston Felsefe Tarihi, çev. Aziz Yardımlı, (İstanbul: İdea Yayınları, 1990).
  • Çezik, Asuman. Kentleşme-Yerleşme Sektör Raporu, (Ankara: Devlet Planlama Teşkilatı Yayınları, 1982).
  • Demirci, İbrahim. Huzurlu ve Mutlu Yaşamın Değerler ve Karakter Güçleri Bağlamında Karma Bir Araştırmayla İncelenmesi (İstanbul: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, 2017).
  • Demirci, İbrahim - Halil Ekşi. “Keep calm and be happy: A mixed method study from character strengths to well-being”, Educational Sciences: Theory & Practice 18/29, (2018), 303–354.
  • Dökmen, Zehra Yaşın. Toplumsal Cinsiyet Sosyal Psikolojik Açıklamalar, (İstanbul: Remzi Kitabevi, 4. Basım, 2009).
  • Erdoğdu, Mustafa Yüksel. “Yaratıcılık ile Öğretmen Davranışları ve Akademik Başarı Arasındaki İlişkiler”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 5/17, (2006), 95-106.
  • Ergen, Gürkan. “Eleştirel-Bilinçli Sevgi Eğitimi: Eğitimi Değerler Ekseninde Yeniden Düşünmek”, Değişen Değerler ve Yeni Eğitim Paradigması, ed. Salih Zeki Genç, Ankara, PegemA, 2017,171-196.
  • Ergen, Gürkan. “Erdemli Bir Kişilik Geliştirme Olarak Eğitim Sürecinin Temel Yapı Taşları: Sevgi, Saygı, Güven”, Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi 29 (2019), 479-510.
  • Ertuğ, Hüseyin Nejdet. “Nikomakhos’a Etik ile Ahlak-ı Alai’de Erdemler ve Mütercim Asım’ın Kamus’undaki Etimolojik Karşılıkları”, International Journal of Human Sciences 12/2 (2015), 799-819.
  • Geray, Cevat. "Türkiye'de Köysel Yerleşme Düzeni", Köy Sosyolojisi Okuma Kitabı, der. Oğuz Arı, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, 2. Basım, 1985.
  • Güngör, Erol. Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak, (İstanbul: Ötüken Yayınları, 1997).
  • Huang, Lihong. “Social Capital and Student Achievement in Norwegian Secondary Schools”, Learning and Individual Differences, 19/2, (June 2009). 320-325.
  • Jennet, Mark. Stereotypes Stop You Doing Stuff: Challenging Gender Stereotypes Through Primary Education, (London: National Union of Teachers, 2013).
  • Keskin, Gülseren - Burcu Sezgin. “Bir Grup Ergende Akademik Başarı Durumuna Etki Eden Etmenlerin Belirlenmesi”, Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 4/10, (2009), 3-18.
  • Kotsonis, Alkis. “What can We Learn from Plato About Intellectual Character Education?”, Educational Philosophy and Theory 52/3 (2020), 251-260.
  • Kurt, Hacı. Türkiye’de Kent – Köy Çelişkisi, (Ankara: Siyasal Kitabevi, 2003).
  • Kuzgun, Yıldız. Meslek Gelişimi ve Danışmanlığı, (Ankara: Nobel, 4. Basım, 2014).
  • Lickona, Thomas. “Character Education: Seven Crucial Issues", Action in Teacher Education 20/4, (1999), 77-84.
  • MacIntyre, Alasdair. Erdem Peşinde, çev. Muttalip Özcan, (İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2001).
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). Ortaöğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi (9, 10, 11 ve 12. Sınıflar) Öğretim Programı, Ankara: MEB, 2010.
  • Öter, Adem - Metin Özkul. “Modernleşmenin Yaşam Tarzı Üzerindeki Etkileri ve Yörüklerde Modernleşme Eğilimleri”, Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi 47/2, (Ekim 2019), 156-184.
  • Öztürk, Mustafa - Nihat Altuntepe. “Türkiye’de Kentsel Alanlara Göç Edenlerin Kent ve Çalışma Hayatına Uyum Durumları: Bir Alan Araştırması”, Journal of Yaşar University, 3/11, (2008), 1587-1625.
  • Tabachnick, B. G., - Fidell, L. S.,Using Multivariate Statistics, (Boston: Allyn and Bacon, 6th ed., 2013).
  • Tuğaç, Ahmet vd. Türk Köyünde Modernleşme Eğilimleri Araştırması - Rapor I, (Ankara: Devlet Planlama Teşkilatı Yayınları, 1970).
  • Yazıcı, Sedat - Aslı Yazıcı. Felsefi, Psikolojik Ve Eğitim Boyutuyla Karakter, (Konya: Çizgi Kitabevi, 2011).
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Religious Education
Journal Section Makaleler
Authors

Mustafa Şengün 0000-0002-8682-5358

Publication Date December 30, 2024
Submission Date October 15, 2024
Acceptance Date December 19, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 11 Issue: 2

Cite

ISNAD Şengün, Mustafa. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Erdem Eğilimleri”. Marifetname 11/2 (December 2024), 553-573. https://doi.org/10.47425/marifetname.vi.1567473.

Marifetname is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).