Virtue is a concept that expresses living and acting in accordance with moral values and includes correct and ethical behavior. Virtue tendencies are important in that they support the personal development of the individual, while at the same time ensuring peace in society and contributing to the maintenance of social harmony, trust and prosperity. The purpose of this article is to reveal the relationship between theological education and virtue tendencies; The aim of this study is to investigate quantitatively whether the relationship between the virtue tendencies of theology faculty students is important in terms of the variables of gender, perception of academic success, the place where they spend most of their lives and the type of high school they graduated from. The population of the research consisted of 1270 students studying at Bayburt University Faculty of Theology in the 2023-2024 academic year. 240 students of the faculty of theology, determined by random sampling method, participated in the research. The data of the research were collected face to face in March 2024 with the Personal Information Survey developed by the researcher and the Personal Virtues Scale developed by İbrahim Demirci and Halil Ekşi. Statistical processing of the data was done using the SPSS program. As a result of the analyses, it was revealed that there is a significant relationship between the virtue status of those with theological characteristics in terms of the variables of gender, perception of academic success and distribution place where the amount increases; No significant relationship was found in terms of the type of high school graduated from. There is no previously published research using quantitative methods on the term "Virtue", which has been the subject of theoretical examination in the theological literature. In terms of the original components of the field, this article is the first published study in the theological literature in which the presentation of "Virtue" is examined with a beautiful method with the approach of the Science of Religious Education.
Erdem, ahlaki değerlere uygun olarak yaşamayı ve hareket etmeyi ifade eden, doğru ve etik davranışları içeren bir kavramdır. Erdem eğilimleri, bireyin kişisel gelişimini desteklerken aynı zamanda toplumda barışı sağlaması, toplumsal uyumun, güven ve refahın sürdürülmesine katkıda bulunması bakımından önemlidir. Bu makalenin amacı, ilahiyat eğitimi ile erdem eğilimleri arasındaki ilişkiyi ortaya koymak; cinsiyet, akademik başarı algısı, hayatının çoğunu geçirdiği yerleşim yeri ve mezun olunan lise türü değişkenleri açısından ilahiyat fakültesi öğrencilerinin erdem eğilimleri arasındaki ilişkinin önemli olup-olmadığını nicel olarak araştırmaktır. Araştırmanın evrenini, 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Bayburt Üniversitesi İlahiyat Fakültesinde öğrenim gören 1270 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmaya evreni oluşturan öğrencilerden tesadüfi örnekleme yöntemiyle belirlenen 240 ilahiyat fakültesi öğrencisi katılmıştır. Araştırmanın verileri, araştırmacı tarafından geliştirilen Bireysel Bilgi Anketi ile İbrahim Demirci ve Halil Ekşi tarafından geliştirilmiş olan Kişisel Erdemler Ölçeği ile 2024 Mart ayında yüz yüze toplanmıştır. Verilerin istatistiksel işlemleri ise SPSS programı kullanılarak yapılmıştır. Yapılan analizler neticesinde, cinsiyet, akademik başarı algısı ve hayatının çoğunu geçirdiği yerleşim yeri değişkenleri açısından ilahiyat fakültesi öğrencilerinin erdem eğilimleri arasında önemli bir ilişki olduğu ortaya çıkmasına karşılık; mezun olunan lise türü açısından önemli bir ilişki olmadığı sonucuna varılmıştır. İlahiyat literatüründe teorik olarak inceleme konusu yapılan “Erdem” kavramı ile ilgili, nicel yöntemler ile daha önce yapılmış herhangi bir araştırma yoktur. Alana orijinal katkısı bakımından bu makale, İlahiyat literatüründe Din Eğitimi Bilimi yaklaşımıyla “Erdem” kavramının nicel yöntem ile incelendiği yayınlanmış ilk çalışmadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2024 |
Submission Date | October 15, 2024 |
Acceptance Date | December 19, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 11 Issue: 2 |
Marifetname is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).