In this research, it is to determine the relationship between learned resourcefulness and
locus of control of high school students.
The population comprises the students of 10 th and 11 th classes of private and state
schools educating in the Anatolian side of İstanbul in the academic year of 2006-2007. 337
students from these schools were determined by randomly. 161 of them are females, 176
of them are males.
The questionnaire which is developed by the researcher to collect information about
sociodemographic features of the students, ‘Rotter’s İnternal-External Locus of Control
Scale’, Rosenbaum’s Learned Resourcefullness’ are used as the type of this survey study.
The results of this study show that there is significant correlation between learned
resourcefullness of the high school students and their locus of control. Also, the learned
resourcefullness scores of the female students are higher than the male students’; the learned
resourcefullness scores of the students of the public schools are higher than significantly
private school’.
Key words: Learned resourcefullness, locus of control.
Bu araştırma ile, lise öğrencilerinin öğrenilmiş güçlülük ve kontrol odağı algılama
durumları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Araştırmanın örneklemini, 2006-2007 öğretim yılında İstanbul ili Anadolu yakasında,
resmi ve özel lise 10 ve 11. sınıflarında okumakta olan 161’ i kız, 176’ sı ise erkek olmak
üzere, tesadüfi yöntemle seçilmiş toplam 337 öğrenci oluşturmaktadır.
Tarama modelindeki araştırmada veri toplama aracı olarak öğrencilerin sosyodemografik
özellikleri hakkında bilgi toplamak için araştırmacı tarafından geliştirilmiş
‘Kişisel Bilgi Formu’ nun yanında ‘Rosenbaum’un Öğrenilmiş Güçlülük Ölçeği’ ile ‘Rotter’
in İç-Dış Kontrol Odağı Ölçeği’ kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda, öğrencilerin öğrenilmiş güçlülük düzeyleriyle, kontrol odakları
arasında anlamlı bir ilişkinin var olduğu görülürken, kız öğrencilerin öğrenilmiş güçlülük
düzeylerinin erkek öğrencilerinkinden ve devlet okulunda okuyan öğrencilerin öğrenilmiş
güçlülük düzeylerinin, özel okulda okuyan öğrencilerininkinden anlamlı düzeyde yüksek
olduğu bulgusuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | en. |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Aralık 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2007 Cilt: 25 Sayı: 25 |