Araştırmanın
amacı, Türk Eğitim Sisteminin sorunlarının birbirini nasıl etkilediği,
birbirinden nasıl etkilendiği ve önem derecelerine göre sıralamalarını tespit
etmektir. Bu çalışma, konu ile ilgili
uzman kişilerin görüşleri doğrultusunda, Türk Eğitim Sisteminin sorunlarını,
çok kriterli karar verme yöntemlerinden DEMATEL ve Analitik Ağ Süreci (AAS)
yöntemleri ile ele alarak, sorunların önemi ve önceliğini tespit etmeye yönelik
çok kriterli karar verme çalışmasıdır. Örneklem türü olarak, 2018 – 2019 eğitim öğretim yılında, İstanbul,
Bursa ve Çanakkale illerinde çalışan, araştırmaya katılmaya gönüllü olan okul
müdür ve müdür yardımcıları, öğretim görevlileri, İlçe Milli Eğitim Müdürleri
ve şube müdürlerinin yer aldığı 15 kişiden oluşan amaçlı örneklem kullanılmıştır.
Veri toplama aracı olarak, “Açıklama Formu” ve kriterlerin ikili
karşılaştırıldığı 8x8 ve 32x32 alt kriter matrisi olmak üzere iki matris
bilgisayar ekranı olarak örnekleme ulaştırılmıştır. Kriterlerden
Öğretmen Sorunları (K1), Yönetsel Sorunlar (K2) ve Öğrenci Kaynaklı Sorunlar
(K3)’ın eğitim sistemi açısından en önemli kriterler olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Alt kriterlerden sırasıysa Öğretmenlik Mesleğinin Statü Algısı
(ÖS3), Eğitim Yöneticiliğinin Meslekleşememesi (EYY1) ve Mesleki Gelişim ve Kariyer
Sisteminin Yetersizliği (ÖYG3) kriterlerinin matris içerisinde önem arz ettiği
sonucu elde edilmiştir.
DEMATEL Analitik Ağ Süreci Türk Eğitim Sistemi Çok Kriterli Karar Verme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2019 |
Kabul Tarihi | 5 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 50 Sayı: 50 |