In the research, it is aimed to determine the attributes that the teachers should attain and to identify these attributes' reflection on the students in democratic societies. In this context, the problem of the research is constituted by the question "Is Qualities Which Social Studies Teachers Effective on Development of Student’s Democratic Behavior?" The method of the research had been planned as a case study within qualitative research methods. Within this context, fourteen social studies teachers from three different schools and the classes they teach were analyzed by the configured observation forms prepared by the researchers. Additionally, in order to support the data that had been obtained from the research, focus group interviews were made with the selected target students. The obtained data was analyzed through content analysis. It was observed that most of the teachers participated in the research were demonstrating behaviors that could be qualified as democratic, and it was determined that a large part of these behaviors reflected the behaviors of the students
Araştırmada, demokratik toplumlarda öğretmenlerin sahip olması
gereken nitelikleri belirlemek ve bu niteliklerin öğrencilere yansımalarını tespit
etmek amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda araştırmanın problemini “sosyal
bilgiler öğretmenlerinin sahip olduğu nitelikler öğrencilerin demokratik davranış
geliştirmelerinde etkili midir?” sorusu oluşturmaktadır. Araştırmanın yöntemi
nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması olarak planlanmıştır. Bu
kapsamda üç farklı okulda eğitim veren on dört sosyal bilgiler öğretmeni ve
onların derslerine girdiği on dört sınıf, araştırmacılar tarafından hazırlanan
yapılandırılmış gözlem formuyla tetkik edilmiştir. Ayrıca gözlemden elde edilen
verileri desteklemek amacıyla her sınıftan hedef öğrenciler seçilerek odak grup
görüşmesi yapılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi aracılığıyla
çözümlenmiştir. Araştırmaya katılan öğretmenlerin büyük bir kısmının
demokratik olarak nitelendirilebilecek davranışlar sergiledikleri görülmüş ve bu
davranışların da önemli bir kısmının öğrencilerin davranışlarına yansıdığı
belirlenmiştir.
Primary Language | tr; |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | February 10, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 31 |