Research Article
BibTex RIS Cite

FİNANSAL OKURYAZARLIK SEVİYESİ İLE MOBİL BANKACILIK KULLANIMI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN TESPİTİ: TÜRKİYE ÖRNEĞİ

Year 2020, Volume: 12 Issue: 23, 693 - 709, 31.07.2020
https://doi.org/10.14784/marufacd.785898

Abstract

Bu çalışmanın temel amacı, Türkiye’deki bireylerin finansal okuryazarlık seviyesini ve bireylerin finansal okuryazarlık seviyesi ile mobil bankacılık hizmetinin kullanımı arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu amaç doğrultusunda, Türkiye genelinde tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilen 589 katılımcıya internet üzerinden anket yapılmıştır. Anket verileri SPSS 22.0 programında bağımsız iki grup T-Testi, tek yönlü ANOVA ve Pearson korelasyon yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışma sonunda finansal okuryazarlık skorunun erkekler ve kadınlarda benzer olduğu ancak medeni durum, yaş, gelir ve eğitim durumuna göre farklılaştığı görülmüştür. Bunun yanı sıra, katılımcıların algılanan bilgi düzeyi, sahip oldukları finansal okuryazarlık skorları ile örtüşmektedir. Çalışmada bankacılık işlemlerini mobil bankacılık üzerinden gerçekleştiren katılımcıların daha yüksek finansal okuryazarlık skoruna sahip olduğu ve kullanım tecrübesi ve sıklığı arttıkça finansal okuryazarlık skorunun da arttığı tespit edilmiştir. Son olarak, analiz sonuçları göstermektedir ki, mobil bankacılık kullanım sıklığı ve mobil bankacılık hizmetlerinin faydaları ile finansal okuryazarlık skoru arasında pozitif ve istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki vardır.

References

  • BEHRMAN, Jere R., MITCHELL, Olivia S., SOO, Cindy ve BRAVO, David. (2010), “Financial Literacy, Schooling, and Wealth Accumulation”, NBER Working Paper No. 16452.
  • BERNANKE, Ben S. (2006), “Financial Literacy”, Testimony of Chairman Ben S. Bernanke Before the Committee on Banking, Housing, and Urban Affairs of the United States Senate, 23 May 2006. https://www.federalreserve.gov/newsevents/testimony/bernanke20060523a.htm, (02.11.2019).
  • CHEN, Haiyang ve VOLPE, Ronald P. (2002), "Gender Differences in Personal Financial Literacy Among College Students", Financial Services Review, No. 11, August, ss. 289-307.
  • COŞKUN, Özcan. (2012), “Bankacılık Sektöründe Alternatif Dağıtım Kanallarının Müşteriler Üzerindeki Etkisi”, Ufuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • ĆUMUROVIĆ, Aida ve HYLL, Walter. (2016), “Financial Literacy and Self-employment”, IWH Discussion Papers, No.11/2016, Leibniz-Institut für Wirtschaftsforschung Halle (IWH), Halle (Saale).
  • DEUFLHARD, Florian, GEORGARAKOS, Dimitris ve INDERST, Roman. (2015), “Financial literacy and savings account returns”, Institute for Monetary and Financial Stability, Working Paper Series No. 88.
  • DVORAK, Tomas ve HANLEY, Henry. (2010), "Financial literacy and the design of retirement plans", The Journal of Socio-Economics, No.39, ss. 645-652.
  • FURTUNA, Florentina. (2008), "College Students' Personal Financial Literacy: Economic Impact and Public Policy Implications", Undergraduate Economic Review, Vol. 4, No. 1, ss. 1-32.
  • GEORGE, D. Ve MALLERY, M. (2010), “SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference”. Allyn & Bacon, Boston.
  • JUNGER, Moritz ve MARK, Mietzner. (2019), “Banking Goes Digital: The Adoption of FinTech Services by German Households”, Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=3368133 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3368133.
  • KLAPPER, Leora F., LUSARDI, Annamaria ve PANOS, Georgios A. (2012), “Financial Literacy and The Financial Crisis”, NBER Working Paper, 17930.
  • LUSARDI, A. (2008), “Financial literacy: an essential tool for informed consumer choice?” NBER Working Paper, No. w14084.
  • LUSARDI, Annamaria ve MITCHELL, Olivia S. (2011), “Financial Literacy Around The World: An Overview”, NBER Working Paper Series, 17107.
  • LUSARDI, Annamaria ve MITCHELL, Olivia S. (2011), “Financial Literacy and Planning: Implications For Retirement Wellbeing”, NBER Working Paper Series, 17078.
  • NEJAD, Mohammad G. ve JAVID, Katayon. (2018), "Subjective and objective financial literacy, opinion leadership, and the use of retail banking services", International Journal of Bank Marketing, 36(4), ss.784-804.
  • ÖZDEMİR, A., TEMİZEL, F., SÖNMEZ, H., ve ER, F. (2015), “Financial Literacy of University Students: A Case Study for Anadolu University, Turkey”, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 11(24), 97-110.
  • ROOIJ, Maarten van, LUSARDI, Annamaria ve ALESSIE, Rob. (2007), “Financial Literacy and Stock Market Participation”, National Bureau of Economic Research, Working Paper 13565.
  • ROOIJ, Maarten van, LUSARDI, Annamaria ve ALESSIE, Rob. (2011), “Financial Literacy and Stock Market Participation”, Journal of Financial Economics, 101(2), ss.449-472.
  • TABACHNICK, B.G. ve FIDELL, Linda S. (2013), “Using Multivariate Statistics, Boston: Pearson.
  • TCMB. Dünyada ve Türkiye’de Finansal Hizmetlere Erişim ve Finansal Eğitim, Mart 2011, s.83.
  • TEB. Türkiye’nin Dijital Haritası 2019, http://www.blogteb.com/turkiyenin-dijital-haritasi-2019/ (13.07.2019).
  • Türkiye Bankalar Birliği. Dijital, İnternet ve Mobil Bankacılık İstatistikleri, Mart 2017-Aralık 2019, https://www.tbb.org.tr/tr/bankacilik/banka-ve-sektor-bilgileri/istatistiki-raporlar/59 (02.02.2020).
  • UZUNDAĞ, Şükrü. (2013), “Türkiye’de İnternet Bankacılığının Gelişimi ve İnternet Bankacılığına İlişkin Tüketici Davranışları Analizi Aydın İli Merkezinde Görev Yapan Öğretmenler Üzerine Bir Araştırma”, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • WORTHINGTON, Andrew C. (2006), "Predicting Financial Literacy In Australia", Financial Services Review, No. 15, ss. 59-79.
  • YE, Jianmu ve KMMCB. Kulathunga. (2019), "How Does Financial Literacy Promote Sustainability in
  • SMEs? A Developing Country Perspective." Sustainability 11.10: 2990. ZEYBEK, Hasan. (2018), “Dijital Bankacılık”, Mali Çözüm Dergisi, Kasım-Aralık 2018, 28 (150), ss. 79-107.
Year 2020, Volume: 12 Issue: 23, 693 - 709, 31.07.2020
https://doi.org/10.14784/marufacd.785898

Abstract

References

  • BEHRMAN, Jere R., MITCHELL, Olivia S., SOO, Cindy ve BRAVO, David. (2010), “Financial Literacy, Schooling, and Wealth Accumulation”, NBER Working Paper No. 16452.
  • BERNANKE, Ben S. (2006), “Financial Literacy”, Testimony of Chairman Ben S. Bernanke Before the Committee on Banking, Housing, and Urban Affairs of the United States Senate, 23 May 2006. https://www.federalreserve.gov/newsevents/testimony/bernanke20060523a.htm, (02.11.2019).
  • CHEN, Haiyang ve VOLPE, Ronald P. (2002), "Gender Differences in Personal Financial Literacy Among College Students", Financial Services Review, No. 11, August, ss. 289-307.
  • COŞKUN, Özcan. (2012), “Bankacılık Sektöründe Alternatif Dağıtım Kanallarının Müşteriler Üzerindeki Etkisi”, Ufuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • ĆUMUROVIĆ, Aida ve HYLL, Walter. (2016), “Financial Literacy and Self-employment”, IWH Discussion Papers, No.11/2016, Leibniz-Institut für Wirtschaftsforschung Halle (IWH), Halle (Saale).
  • DEUFLHARD, Florian, GEORGARAKOS, Dimitris ve INDERST, Roman. (2015), “Financial literacy and savings account returns”, Institute for Monetary and Financial Stability, Working Paper Series No. 88.
  • DVORAK, Tomas ve HANLEY, Henry. (2010), "Financial literacy and the design of retirement plans", The Journal of Socio-Economics, No.39, ss. 645-652.
  • FURTUNA, Florentina. (2008), "College Students' Personal Financial Literacy: Economic Impact and Public Policy Implications", Undergraduate Economic Review, Vol. 4, No. 1, ss. 1-32.
  • GEORGE, D. Ve MALLERY, M. (2010), “SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference”. Allyn & Bacon, Boston.
  • JUNGER, Moritz ve MARK, Mietzner. (2019), “Banking Goes Digital: The Adoption of FinTech Services by German Households”, Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=3368133 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3368133.
  • KLAPPER, Leora F., LUSARDI, Annamaria ve PANOS, Georgios A. (2012), “Financial Literacy and The Financial Crisis”, NBER Working Paper, 17930.
  • LUSARDI, A. (2008), “Financial literacy: an essential tool for informed consumer choice?” NBER Working Paper, No. w14084.
  • LUSARDI, Annamaria ve MITCHELL, Olivia S. (2011), “Financial Literacy Around The World: An Overview”, NBER Working Paper Series, 17107.
  • LUSARDI, Annamaria ve MITCHELL, Olivia S. (2011), “Financial Literacy and Planning: Implications For Retirement Wellbeing”, NBER Working Paper Series, 17078.
  • NEJAD, Mohammad G. ve JAVID, Katayon. (2018), "Subjective and objective financial literacy, opinion leadership, and the use of retail banking services", International Journal of Bank Marketing, 36(4), ss.784-804.
  • ÖZDEMİR, A., TEMİZEL, F., SÖNMEZ, H., ve ER, F. (2015), “Financial Literacy of University Students: A Case Study for Anadolu University, Turkey”, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 11(24), 97-110.
  • ROOIJ, Maarten van, LUSARDI, Annamaria ve ALESSIE, Rob. (2007), “Financial Literacy and Stock Market Participation”, National Bureau of Economic Research, Working Paper 13565.
  • ROOIJ, Maarten van, LUSARDI, Annamaria ve ALESSIE, Rob. (2011), “Financial Literacy and Stock Market Participation”, Journal of Financial Economics, 101(2), ss.449-472.
  • TABACHNICK, B.G. ve FIDELL, Linda S. (2013), “Using Multivariate Statistics, Boston: Pearson.
  • TCMB. Dünyada ve Türkiye’de Finansal Hizmetlere Erişim ve Finansal Eğitim, Mart 2011, s.83.
  • TEB. Türkiye’nin Dijital Haritası 2019, http://www.blogteb.com/turkiyenin-dijital-haritasi-2019/ (13.07.2019).
  • Türkiye Bankalar Birliği. Dijital, İnternet ve Mobil Bankacılık İstatistikleri, Mart 2017-Aralık 2019, https://www.tbb.org.tr/tr/bankacilik/banka-ve-sektor-bilgileri/istatistiki-raporlar/59 (02.02.2020).
  • UZUNDAĞ, Şükrü. (2013), “Türkiye’de İnternet Bankacılığının Gelişimi ve İnternet Bankacılığına İlişkin Tüketici Davranışları Analizi Aydın İli Merkezinde Görev Yapan Öğretmenler Üzerine Bir Araştırma”, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • WORTHINGTON, Andrew C. (2006), "Predicting Financial Literacy In Australia", Financial Services Review, No. 15, ss. 59-79.
  • YE, Jianmu ve KMMCB. Kulathunga. (2019), "How Does Financial Literacy Promote Sustainability in
  • SMEs? A Developing Country Perspective." Sustainability 11.10: 2990. ZEYBEK, Hasan. (2018), “Dijital Bankacılık”, Mali Çözüm Dergisi, Kasım-Aralık 2018, 28 (150), ss. 79-107.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Melek Yıldız This is me

İbrahim Bozkurt This is me

Publication Date July 31, 2020
Submission Date March 16, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 12 Issue: 23

Cite

APA Yıldız, M., & Bozkurt, İ. (2020). FİNANSAL OKURYAZARLIK SEVİYESİ İLE MOBİL BANKACILIK KULLANIMI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN TESPİTİ: TÜRKİYE ÖRNEĞİ. Finansal Araştırmalar Ve Çalışmalar Dergisi, 12(23), 693-709. https://doi.org/10.14784/marufacd.785898