Research Article
BibTex RIS Cite

Tıp fakültesi öğrencisi olmak sağlığı geliştirici davranışları nasıl belirler?

Year 2018, Volume: 31 Issue: 1, 27 - 32, 26.02.2018
https://doi.org/10.5472/marumj.398863

Abstract

Amaç: Çalışmanın amacı bir devlet üniversitesi tıp fakültesindeki

1. ve 6. sınıf öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarını ve

ilişkili olabilecek etmenleri belirlemektir.

Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı tipteki araştırmamıza tıp

fakültesindeki 1. ve 6. sınıf öğrencileri dahil edilmiştir. Öğrencilerin

213’ü sosyodemografik değişkenlere yönelik anket ile Sağlıklı

Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği II (SYBDÖ II)’yi yanıtlamışlardır.

Bulgular: Katılımcıların yaş ortalaması 21,6±2,5 olup 115’i

(%54,0) erkektir ve 119’u (%55,9) 1. sınıf öğrencisidir. Ölçek

toplam puanı ortalaması 128,61±16,54 olarak bulunmuştur;

birinci ve son sınıflar arasında istatistiksel olarak anlamlı fark

saptanmamıştır (P>0,05). Birinci sınıf öğrencilerinin 6. sınıf

öğrencilerine göre fiziksel aktivite, 6. sınıf öğrencilerinin ise 1.

sınıf öğrencilerine göre manevi gelişim ve kişiler arası ilişkiler

alt ölçek puan ortalamaları daha yüksek bulunmuştur (P<0,05).

Sonuç: Çalışmamızda katılımcıların aldığı SYBDÖ II toplam

puanının orta düzeyden yüksekçe olduğu söylenebilir. Sağlıklı bir

yaşam biçimi geliştirmek amacıyla 1. sınıf öğrencilerine yönelik

sosyal programlara, 6. sınıf öğrencilerine yönelik olarak da fiziksel

aktiviteyi arttıracak programlara ihtiyaç vardır.

References

  • Wang D, Xing XH, Wu XB. Healthy lifestyles of university students in China and influential factors. ScientificWorldJournal 2013; 2013: 412950. doi: 10.1155/2013/412950
  • World Health Organization. Health 21 – health for all in the 21st century. Accessed on 2017 January 20 http://www.euro. who.int/__data/assets/pdf_file/0003/88590/EHFA5-E.pdf
  • Yardım N, Gögen S, Mollahaliloğlu S. Sağlığın geliştirilmesi (Health Promotion):Dünyada ve Türkiye’de mevcut durum. Med Bull Istanbul Med Fac 2009; 72: 29-35.
  • Bahar Z, Beşer A, Gördes N, et al. Sağlıklı yaşam biçimi davranışları ölçeği II’ nin geçerlik ve güvenirlik çalışması. C. Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2008; 12: 1-13.
  • Allender JA, Spradley BW, (editors). Community health nursing: concepts and practice. Philadelphia: Lippincott Williams and Wilkins, 2001.
  • Özvarış ŞB. Sağlık eğitimi ve sağlığı geliştirme. In: Güler Ç, Akın L, editors. Halk Sağlığı Temel Bilgiler. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları, 2006: 1132-88.
  • Walker SN, Sechrist KR, Pender NJ. The healthpromoting lifestyle profile: development and Psychometric characteristics. Nurs Res 1987; 36 Suppl 2: 76-81.
  • World Health Organization. Quantifying selected major risks to health. Accessed on 2017 January 10 http://www.who.int/ whr/2002/en/whr02_ch4.pdf
  • Irwin JD. The prevalence of physical activity maintenance in a sample of university students: a longitudinal study. J Am Coll Health 2007; 56 Suppl 1: 37-41. doi: 10.3200/ JACH.56.1.37-42.
  • Steptoe A, Wardle J. Health behaviour, risk awareness and emotional well-being in students from Eastern Europe and Western Europe. Soc Sci Med 2001; 53 Suppl 12: 1621-30.
  • Rivera-Rivera L, Allen B, Rodriguez-Ortega G, Ch´avez – Ayala R, Lazcano-Ponce E. Dating violence and associations with depression and risk behaviors: female students in Morelos, Mexico. Salud Publica Mex 2006; 48 Suppl 2: 288-96.
  • Lee RL, Loke AJ. Health-promoting behaviors and psychosocial well-being of university students in Hong Kong. Public Health Nurs 2005; 22 Suppl 3: 209-20. doi: 10.1111/j.0737-1209.2005.220304.x
  • Laska MN, Pasch KE, Lust K, Story M, Ehlinger E. Latent class analysis of lifestyle characteristics and health risk behaviors among college youth. Prev Sci 2009; 10 Suppl 4: 376-86. doi: 10.1007/s11121-009-0140-2
  • Ünalan D, Öztop DB, Elmalı F, ve ark. Bir grup sağlık yüksekokulu öğrencisinin yeme tutumları ile sağlıklı yaşam biçimi davranışları arasındaki ilişki. İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2009; 16: 75-81.
  • İlhan N, Batmaz M, Akhan LU. Üniversite öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışları. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi 2010; 3: 34-43.
  • Karadeniz G, Uçum EY, Dedeli Ö, Karaağaç Ö. Üniversite öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışları. TAF Prev Med Bull 2008; 7: 497-502.
  • Özyazıcıoğlu N, Kılıç M, Erdem N, ve ark . Hemşirelik öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının belirlenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi 2011; 8: 277-332.
  • Callaghan P. A preliminary survey of nurses’ health-related behaviors. Int J of Nurs Stud 1995; 32: 1-15.
  • Marais R, Oxtoby R, Schomer HH. Mood states and health behaviors in paramedical first-year students. Curationis 1990; 13 Suppl 3: 1-6.
  • Şimşek H, Öztoprak D, İkizoğlu E, ve ark. Tıp fakültesi öğrencilerinde sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve ilişkili etmenler. DEÜ Tıp Fakültesi Dergisi 2012; 26: 151-7.
  • Çınar N, Köse D, Akduran F, Özdemir K, Altınkaynak S. Üniversite öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışları. Uluslararası Yükseköğretim Kongresi: Yeni Yönelişler ve Sorunlar. Istanbul, 2011; 2384-9.
  • Edelman CL, Mandle CL, (editors). Health Promotion throughout the life span. Philadelphia: Mosby Comp, 1998.
  • Karaahmetoğlu U G, Soğuksu S, Softa HK. Hemşirelik 1. ve 4. Sınıf öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve etkileyen faktörlerin incelenmesi. Saglik Bilim Dergisi 2014; 2: 26-42.
  • Duran Ö, Sümer H. Ebelik öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve etkileyen faktörler. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences 2014; 17: 40-9.
  • Tuğut N, Bekar M. Üniversite öğrencilerinin sağlığı algılama durumları ile sağlıklı yaşam biçimi davranışları arasındaki ilişki. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2008; 11: 17-26.
  • Delgado-Rodríguez M, Llorca J. Bias. J Epidemiol Community Health 2004;58:635-41. doi: 10.1136/ jech.2003.008466
  • Callahan C A, Hojat M, Gonnella J S. Volunteer bias in medical education research: an empirical study of over three decades of longitudinal data. Med Educ 2007;41: 746-53. doi:10.1111/j.1365-2923.2007.02803.
  • Froom P , Melamed S, Kristal-Boneh E, et al. Healthy volunteer effect in industrial workers. J Clin Epidemiol 1999;52:731–5.

How does being a medical student determine health promoting behaviors?

Year 2018, Volume: 31 Issue: 1, 27 - 32, 26.02.2018
https://doi.org/10.5472/marumj.398863

Abstract

Objectives: The aim of the study was to determine healthy lifestyle

behaviors of the 1st and 6th grade students in a public medical

school and the associated factors.

Materials and Methods: Our descriptive study had included

students from grades 1 and 6. Healthy Lifestyle Behavior Scale

II (HLBS II) and a questionnaire for sociodemographic variables

were completed by 213 students.

Results: The mean age of participants was 21.6 ± 2.5. 115

(54.0%) were male and 119 (55.9%) were in the first grade. The

total mean score of HLBS II was found to be 128.61 ± 16.54. No

significant difference was found between the first and sixth year

medical students (P>0.05). Subscale mean scores of spiritual

development and interpersonal relationship for 6th grade students

were higher than the scores of 1st grade students (P<0.05), whereas,

average subscale scores of physical activity for 1st grade students

were higher than the scores for 6th grade students (P<0.05).

Conclusion: Healthy Lifestyle Behavior Scale II total score

of the participants was slightly higher than moderate. In order to

promote healthy lifestyle behavior, social programs for first grade

students and intervention programs for physical activity for sixth

grade students are needed.

References

  • Wang D, Xing XH, Wu XB. Healthy lifestyles of university students in China and influential factors. ScientificWorldJournal 2013; 2013: 412950. doi: 10.1155/2013/412950
  • World Health Organization. Health 21 – health for all in the 21st century. Accessed on 2017 January 20 http://www.euro. who.int/__data/assets/pdf_file/0003/88590/EHFA5-E.pdf
  • Yardım N, Gögen S, Mollahaliloğlu S. Sağlığın geliştirilmesi (Health Promotion):Dünyada ve Türkiye’de mevcut durum. Med Bull Istanbul Med Fac 2009; 72: 29-35.
  • Bahar Z, Beşer A, Gördes N, et al. Sağlıklı yaşam biçimi davranışları ölçeği II’ nin geçerlik ve güvenirlik çalışması. C. Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2008; 12: 1-13.
  • Allender JA, Spradley BW, (editors). Community health nursing: concepts and practice. Philadelphia: Lippincott Williams and Wilkins, 2001.
  • Özvarış ŞB. Sağlık eğitimi ve sağlığı geliştirme. In: Güler Ç, Akın L, editors. Halk Sağlığı Temel Bilgiler. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları, 2006: 1132-88.
  • Walker SN, Sechrist KR, Pender NJ. The healthpromoting lifestyle profile: development and Psychometric characteristics. Nurs Res 1987; 36 Suppl 2: 76-81.
  • World Health Organization. Quantifying selected major risks to health. Accessed on 2017 January 10 http://www.who.int/ whr/2002/en/whr02_ch4.pdf
  • Irwin JD. The prevalence of physical activity maintenance in a sample of university students: a longitudinal study. J Am Coll Health 2007; 56 Suppl 1: 37-41. doi: 10.3200/ JACH.56.1.37-42.
  • Steptoe A, Wardle J. Health behaviour, risk awareness and emotional well-being in students from Eastern Europe and Western Europe. Soc Sci Med 2001; 53 Suppl 12: 1621-30.
  • Rivera-Rivera L, Allen B, Rodriguez-Ortega G, Ch´avez – Ayala R, Lazcano-Ponce E. Dating violence and associations with depression and risk behaviors: female students in Morelos, Mexico. Salud Publica Mex 2006; 48 Suppl 2: 288-96.
  • Lee RL, Loke AJ. Health-promoting behaviors and psychosocial well-being of university students in Hong Kong. Public Health Nurs 2005; 22 Suppl 3: 209-20. doi: 10.1111/j.0737-1209.2005.220304.x
  • Laska MN, Pasch KE, Lust K, Story M, Ehlinger E. Latent class analysis of lifestyle characteristics and health risk behaviors among college youth. Prev Sci 2009; 10 Suppl 4: 376-86. doi: 10.1007/s11121-009-0140-2
  • Ünalan D, Öztop DB, Elmalı F, ve ark. Bir grup sağlık yüksekokulu öğrencisinin yeme tutumları ile sağlıklı yaşam biçimi davranışları arasındaki ilişki. İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2009; 16: 75-81.
  • İlhan N, Batmaz M, Akhan LU. Üniversite öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışları. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi 2010; 3: 34-43.
  • Karadeniz G, Uçum EY, Dedeli Ö, Karaağaç Ö. Üniversite öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışları. TAF Prev Med Bull 2008; 7: 497-502.
  • Özyazıcıoğlu N, Kılıç M, Erdem N, ve ark . Hemşirelik öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının belirlenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi 2011; 8: 277-332.
  • Callaghan P. A preliminary survey of nurses’ health-related behaviors. Int J of Nurs Stud 1995; 32: 1-15.
  • Marais R, Oxtoby R, Schomer HH. Mood states and health behaviors in paramedical first-year students. Curationis 1990; 13 Suppl 3: 1-6.
  • Şimşek H, Öztoprak D, İkizoğlu E, ve ark. Tıp fakültesi öğrencilerinde sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve ilişkili etmenler. DEÜ Tıp Fakültesi Dergisi 2012; 26: 151-7.
  • Çınar N, Köse D, Akduran F, Özdemir K, Altınkaynak S. Üniversite öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışları. Uluslararası Yükseköğretim Kongresi: Yeni Yönelişler ve Sorunlar. Istanbul, 2011; 2384-9.
  • Edelman CL, Mandle CL, (editors). Health Promotion throughout the life span. Philadelphia: Mosby Comp, 1998.
  • Karaahmetoğlu U G, Soğuksu S, Softa HK. Hemşirelik 1. ve 4. Sınıf öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve etkileyen faktörlerin incelenmesi. Saglik Bilim Dergisi 2014; 2: 26-42.
  • Duran Ö, Sümer H. Ebelik öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve etkileyen faktörler. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences 2014; 17: 40-9.
  • Tuğut N, Bekar M. Üniversite öğrencilerinin sağlığı algılama durumları ile sağlıklı yaşam biçimi davranışları arasındaki ilişki. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2008; 11: 17-26.
  • Delgado-Rodríguez M, Llorca J. Bias. J Epidemiol Community Health 2004;58:635-41. doi: 10.1136/ jech.2003.008466
  • Callahan C A, Hojat M, Gonnella J S. Volunteer bias in medical education research: an empirical study of over three decades of longitudinal data. Med Educ 2007;41: 746-53. doi:10.1111/j.1365-2923.2007.02803.
  • Froom P , Melamed S, Kristal-Boneh E, et al. Healthy volunteer effect in industrial workers. J Clin Epidemiol 1999;52:731–5.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Clinical Sciences
Journal Section Articles
Authors

Gülin Kaya This is me

Dilşad Save

Adem Sarı This is me

Ayşegül Arslantaş This is me

Furkan Sökmen This is me

Hümeyra Günay This is me

Simge Karadenız This is me

Elif Samiye Bayar This is me

Melda Karavuş This is me

Publication Date February 26, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 31 Issue: 1

Cite

APA Kaya, G., Save, D., Sarı, A., Arslantaş, A., et al. (2018). How does being a medical student determine health promoting behaviors?. Marmara Medical Journal, 31(1), 27-32. https://doi.org/10.5472/marumj.398863
AMA Kaya G, Save D, Sarı A, Arslantaş A, Sökmen F, Günay H, Karadenız S, Bayar ES, Karavuş M. How does being a medical student determine health promoting behaviors?. Marmara Med J. January 2018;31(1):27-32. doi:10.5472/marumj.398863
Chicago Kaya, Gülin, Dilşad Save, Adem Sarı, Ayşegül Arslantaş, Furkan Sökmen, Hümeyra Günay, Simge Karadenız, Elif Samiye Bayar, and Melda Karavuş. “How Does Being a Medical Student Determine Health Promoting Behaviors?”. Marmara Medical Journal 31, no. 1 (January 2018): 27-32. https://doi.org/10.5472/marumj.398863.
EndNote Kaya G, Save D, Sarı A, Arslantaş A, Sökmen F, Günay H, Karadenız S, Bayar ES, Karavuş M (January 1, 2018) How does being a medical student determine health promoting behaviors?. Marmara Medical Journal 31 1 27–32.
IEEE G. Kaya, D. Save, A. Sarı, A. Arslantaş, F. Sökmen, H. Günay, S. Karadenız, E. S. Bayar, and M. Karavuş, “How does being a medical student determine health promoting behaviors?”, Marmara Med J, vol. 31, no. 1, pp. 27–32, 2018, doi: 10.5472/marumj.398863.
ISNAD Kaya, Gülin et al. “How Does Being a Medical Student Determine Health Promoting Behaviors?”. Marmara Medical Journal 31/1 (January 2018), 27-32. https://doi.org/10.5472/marumj.398863.
JAMA Kaya G, Save D, Sarı A, Arslantaş A, Sökmen F, Günay H, Karadenız S, Bayar ES, Karavuş M. How does being a medical student determine health promoting behaviors?. Marmara Med J. 2018;31:27–32.
MLA Kaya, Gülin et al. “How Does Being a Medical Student Determine Health Promoting Behaviors?”. Marmara Medical Journal, vol. 31, no. 1, 2018, pp. 27-32, doi:10.5472/marumj.398863.
Vancouver Kaya G, Save D, Sarı A, Arslantaş A, Sökmen F, Günay H, Karadenız S, Bayar ES, Karavuş M. How does being a medical student determine health promoting behaviors?. Marmara Med J. 2018;31(1):27-32.