Objective: This research is designed to show how doctors
conceptualize medical professionalism.
Materials and Methods: This research is a phenomenological
study. The transcription, the codification and the determination of
the meaning of entities and key words, and the consistance of a
conceptual framework is produced by an analysis of the data.
Results: It has been found that doctors conceptualize medical
professionalism under seventeen headings and in three dimensions:
emotional, service and philosophical. Attention is drawn to the fact
that these headings encapsulate medical professionalism in a broad
perspective by including headings such as personal morality/
universal humane values, professional ethics and values; expertise
in professional knowledge and skill; interpersonal interaction;
learning and teaching skills; sacrifice-alturism; the priority of
patient interest; professional political understanding and social
responsibility; metacognitive skills; balancing between private and
professional life; physical appearance; intellectual/artistic skills;
professional dominance; professional autonomy; professional
organization; commercialism and social contract. The fact that the
headings thus defined, explain medical professionalism in a
broad perspective, is striking.
Conclusion: The diversity of the samples shows that the
conceptual framework put forward can represent all of the
participants of the medical profession and the headings defined
can be taken as providing a path for the education in medical
professionalism at medical schools in Turkey.
Amaç: Bu araştırmada, hekimlerin tıbbi profesyonalizmi nasıl
kavramsallaştırdıklarının belirlenmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Bu araştırma, fenomenolojik bir çalışma
olarak planlanmıştır. Verilerin analizi, transkripsiyon, kodlama,
anlam ünitelerinin ve anahtar sözcüklerin belirlenmesi ve kavramsal
çerçevenin oluşturulması aşamaları ile gerçekleştirilmiştir.
Bulgular: Hekimlerin, tıbbi profesyonalizmi, duygusal, hizmet
ve felsefik olarak üç boyutta ve on yedi başlık altında
kavramsallaştırdığı saptanmıştır. Bu başlıklar, kişisel ahlak-temel
evrensel insani değerler, mesleki etik ve değerler, mesleki bilgi ve
beceride yetkinlik, kişilerarası etkileşim, öğrenme ve öğretme
becerileri, adanmışlık-fedakârlık-özveri, hasta yararını önceleme,
mesleki politik anlayış ve sosyal sorumluluk, üst düzey beceriler,
özel yaşam ile mesleki yaşantıyı dengeleme, fiziksel görünüm,
entellektüel ve sanatsal beceriler, mesleki hâkimiyet, mesleki
özerklik, mesleki örgütlülük, ticari tutum ve sosyal sözleşmeyi
içermektedir. Belirlenen başlıkların tıbbi profesyonalizmi oldukça
geniş bir perspektifte kapsadığı dikkat çekmektedir.
Sonuç: Bu araştırmadaki örneklem çeşitliliği göstermiştir ki;
ortaya çıkan kavramsal çerçeve, ülkedeki tıp mesleği mensuplarını
temsil edebilir ve bu çerçeve içinde belirlenen başlıklar tıp
fakültelerinde tıbbi profesyonalizm ile ilgili eğitim programları
oluşturulurken yol gösterici olabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Original Research |
Authors | |
Publication Date | May 20, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 27 Issue: 2 |