BibTex RIS Cite

Eczacılık fakültelerinde farmakoekonomi eğitimi ve öğrencilerin farmakoekonomi ile ilgili bilgi düzeyleri

Year 2014, Volume: 18 Issue: 1, 5 - 12, 16.01.2014

Abstract

ÖZET
AMAÇ: Bu çalışmada Eczacılık Fakültelerinde verilen farmakoekonomi eğitimi incelenmiş ve
öğrencilerin farmakoekonomi hakkındaki bilgi düzeylerinin tespit edilmesi amaçlanmıştır.
Farmakoekonominin dünyada eczacılık eğitimi programlarındaki yeri ile karşılaştırmalı olarak
konunun öneminin ve Türkiye’deki durumun ortaya konulması hedeflenmiştir.
METOD: Araştırmanın amacına uygun olarak İstanbul ve Ankara’da bulunan Eczacılık Fakültelerinin
4. ve 5. sınıf öğrencilerinin farmakoekonomi hakkındaki bilgi düzeylerini tespit etmek
amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanan anket yöntemi kullanılmıştır.
BULGULAR: Öğrencilere uygulanan anket sonuçları değerlendirildiğinde ise eğitim müfredatında
farmakoekonomi dersi yer alan fakültelerin öğrencilerinin konu hakkında diğer fakülte
öğrencilerine göre daha çok bilgi sahibi oldukları görülmüştür. Öğrencilerinin %78’inin farmakoekonomi
ile ilgili eğitim alma konusunda istekli oldukları tespit edilmiştir. Farmakoekonomi
alanında uzman birini/birilerini tanıyan öğrencilerin bu alanda kariyer yapmayı planladıkları
tespit edilmiştir. Öğrencilerin %18,9’unun farmakoekonomi alanında çalışma yapmayı
planlaması bu konudaki eğitim ihtiyacını da gündeme getirmektedir.
SONUÇ: Anket çalışmasına beş eczacılık fakültesinden 970 öğrenci katılmıştır. Toplanan bilgiler
ışığında Eczacılık Fakültelerinin ikisinde farmakoekonomi dersinin müfredata yer aldığı,
üçünde yer almadığı gözlenmiştir. Bu araştırmada farmakoekonomi biliminin önemi öğrencilerin
bakış açısından sorgulanmış olup öğrencilerin %92,9’u farmakoekonomi biliminin yeterince
bilinmediğini bildirmişlerdir. Farmakoekonomi hastaların yaşam kalitesini arttırmada
önemli bir hedef olduğu için; eczacıların bu alandaki aktivitelerini arttırmak üzere aksiyonlar
alınması gerekmektedir. Eczacılık fakültelerinin müfredatlarına farmakoekonomi dersinin eklenmeli,
ardından bu alanda eğitimli uzman sayısını arttırmak amacıyla yüksek lisans ve doktora
programlarının açılması gerekliliği göz önünde bulundurulmalıdır.
ANAHTAR KELİMELER: Farmakoekonomi, Sağlık ekonomisi, Eğitim, Eczacılık, Eczacılık eğitimi

References

  • Gülmez SE, Tulunay FC, Ergun H. Türkiye’deki tıp fakültelerinde farmakoekonomi eğitimi. Genel Tıp Dergisi 2009; 19;2. Kobelt G. Sağlık Ekonomisi: Ekonomik Değerlendirmeye Giriş. (2nd ed.) OHE, Londra, 2002.
  • Townsend RJ. Post-marketing drug research and development: an industry clinical pharmacists’ perspective. Am J Pharm Educ 1986; 50:480-2.
  • Doherty J, Kamae I, Lee KC. What is next for pharmacoeconomics and outcomes research in Asia? Value Health 2004; 7: 118-3.
  • Bootman JL, Wertheimer AI, Zaske D, Rowland C. Individualizing gentamicin dosage regimens on burn patients with gram-negative septicemia: a cost-benefit analysis. J Pharm Sciences 1979; 68: 267-72.
  • Çiftçi M. Türkiye’de eczacılık fakültelerindeki öğrencilerin öğretim üyelerinden sağladıkları sosyal fayda düzeylerinin atkinson eşitsizlik endeksi yaklaşımıyla ölçümü. Hacettepe Üniversitesi Eczacılık Fakültesi Dergisi 2009; 29:45-59.
  • Rascati KL, Drummond MF, Annemans L, Davey PG. Education in pharmacoeconomics: an international multidisciplinary view (Review). Pharmaco-Economics 2004; 22:139-47.
  • Jana E. Pharmacoeconomics: The need to sensitize undergraduate medical students. Indian J Pharmacol 2005; 37: 277-8. Yeğenoğlu S, Emre H. Farmakoekonomi alanında temel kavramlar. Ankara Ecz Fak Derg 2004; 33:41-61.
Year 2014, Volume: 18 Issue: 1, 5 - 12, 16.01.2014

Abstract

References

  • Gülmez SE, Tulunay FC, Ergun H. Türkiye’deki tıp fakültelerinde farmakoekonomi eğitimi. Genel Tıp Dergisi 2009; 19;2. Kobelt G. Sağlık Ekonomisi: Ekonomik Değerlendirmeye Giriş. (2nd ed.) OHE, Londra, 2002.
  • Townsend RJ. Post-marketing drug research and development: an industry clinical pharmacists’ perspective. Am J Pharm Educ 1986; 50:480-2.
  • Doherty J, Kamae I, Lee KC. What is next for pharmacoeconomics and outcomes research in Asia? Value Health 2004; 7: 118-3.
  • Bootman JL, Wertheimer AI, Zaske D, Rowland C. Individualizing gentamicin dosage regimens on burn patients with gram-negative septicemia: a cost-benefit analysis. J Pharm Sciences 1979; 68: 267-72.
  • Çiftçi M. Türkiye’de eczacılık fakültelerindeki öğrencilerin öğretim üyelerinden sağladıkları sosyal fayda düzeylerinin atkinson eşitsizlik endeksi yaklaşımıyla ölçümü. Hacettepe Üniversitesi Eczacılık Fakültesi Dergisi 2009; 29:45-59.
  • Rascati KL, Drummond MF, Annemans L, Davey PG. Education in pharmacoeconomics: an international multidisciplinary view (Review). Pharmaco-Economics 2004; 22:139-47.
  • Jana E. Pharmacoeconomics: The need to sensitize undergraduate medical students. Indian J Pharmacol 2005; 37: 277-8. Yeğenoğlu S, Emre H. Farmakoekonomi alanında temel kavramlar. Ankara Ecz Fak Derg 2004; 33:41-61.
There are 7 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Nazlı Şencan

Mehtap Kurt This is me

Çiğdem Kaspar This is me

Albert Wertheimer This is me

Publication Date January 16, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 18 Issue: 1

Cite

APA Şencan, N., Kurt, M., Kaspar, Ç., Wertheimer, A. (2014). Eczacılık fakültelerinde farmakoekonomi eğitimi ve öğrencilerin farmakoekonomi ile ilgili bilgi düzeyleri. Marmara Pharmaceutical Journal, 18(1), 5-12. https://doi.org/10.12991/201414120
AMA Şencan N, Kurt M, Kaspar Ç, Wertheimer A. Eczacılık fakültelerinde farmakoekonomi eğitimi ve öğrencilerin farmakoekonomi ile ilgili bilgi düzeyleri. J Res Pharm. April 2014;18(1):5-12. doi:10.12991/201414120
Chicago Şencan, Nazlı, Mehtap Kurt, Çiğdem Kaspar, and Albert Wertheimer. “Eczacılık fakültelerinde Farmakoekonomi eğitimi Ve öğrencilerin Farmakoekonomi Ile Ilgili Bilgi düzeyleri”. Marmara Pharmaceutical Journal 18, no. 1 (April 2014): 5-12. https://doi.org/10.12991/201414120.
EndNote Şencan N, Kurt M, Kaspar Ç, Wertheimer A (April 1, 2014) Eczacılık fakültelerinde farmakoekonomi eğitimi ve öğrencilerin farmakoekonomi ile ilgili bilgi düzeyleri. Marmara Pharmaceutical Journal 18 1 5–12.
IEEE N. Şencan, M. Kurt, Ç. Kaspar, and A. Wertheimer, “Eczacılık fakültelerinde farmakoekonomi eğitimi ve öğrencilerin farmakoekonomi ile ilgili bilgi düzeyleri”, J Res Pharm, vol. 18, no. 1, pp. 5–12, 2014, doi: 10.12991/201414120.
ISNAD Şencan, Nazlı et al. “Eczacılık fakültelerinde Farmakoekonomi eğitimi Ve öğrencilerin Farmakoekonomi Ile Ilgili Bilgi düzeyleri”. Marmara Pharmaceutical Journal 18/1 (April 2014), 5-12. https://doi.org/10.12991/201414120.
JAMA Şencan N, Kurt M, Kaspar Ç, Wertheimer A. Eczacılık fakültelerinde farmakoekonomi eğitimi ve öğrencilerin farmakoekonomi ile ilgili bilgi düzeyleri. J Res Pharm. 2014;18:5–12.
MLA Şencan, Nazlı et al. “Eczacılık fakültelerinde Farmakoekonomi eğitimi Ve öğrencilerin Farmakoekonomi Ile Ilgili Bilgi düzeyleri”. Marmara Pharmaceutical Journal, vol. 18, no. 1, 2014, pp. 5-12, doi:10.12991/201414120.
Vancouver Şencan N, Kurt M, Kaspar Ç, Wertheimer A. Eczacılık fakültelerinde farmakoekonomi eğitimi ve öğrencilerin farmakoekonomi ile ilgili bilgi düzeyleri. J Res Pharm. 2014;18(1):5-12.

.