[Erişim Tarihi: 16.01.2016]." /> [Erişim Tarihi: 11.01.2016]." /> [Erişim Tarihi: 16.01.2016]." />
Following the
transmission of Orthodox Christianity from Byzantine to Russia, Church gained
prominence and enjoyed an equal status with the political authority. After the
collapse of Byzantine, Church became wholly independent and engaged in a
mission of defending and strengthening the Russian state. Church, which had
largely been considered not only as religious but also as political actor by
Russian society and administrators, continued to be an important determinant of
Russian politics concurrently with the secularization and laicism processes in
Europe. However, increasing authority of Tsar’s administration over the Church
depleted its equality and “symphonia” vis-à-vis political authority and the
Church started to be reconstructed as an instrument of political authority
rather than an independent actor in political arena. In this context, Church
was not taken out of politics. It simply continued to be included in politics,
but with a different attribute. Once discredited before the community by Soviet
authorities, Church gained power again in both societal and political realms in
the 1990s Russia. Related to this development, scholars often tried to
highlight the similarities between pre-Soviet era and today’s Russia within the
framework of church-state relations. The aim of this paper is to clarify the
continuities and changes in church-state relations in Russia in the leadership
of Putin via a foreign policy example. A foreign policy example was chosen,
because the church-state relations literature concerned with Russia simply
lacks a focus on foreign policy. Ukraine is selected as a case study because of
Ukraine’s holiness and strategic importance for the Russian Orthodox Church.
The paper concludes that, as of 2014, Putin administration’s Ukraine policy was
not strictly consistent with Church’s Ukraine policy. Moreover, Putin’s policy
damaged Church’s regional objectives. Even so, Church administration supported
Putin and took part in “asymmetric symphonia” model based on hierarchy. This
model is possibly today’s version of continuity in church state relations in
Russian history.
Bizans etkisiyle Ortodoksluğun kabulünden
itibaren, Rusya'da siyasal otorite kadar önem kazanan ve ona eş tutulan Kilise,
Bizans'ın yıkılmasını takiben tam anlamıyla bağımsızlaşmış, Rus devletini
koruyan ve güçlendiren bir misyon kazanmıştır. Rus toplumu ve yöneticileri
açısından sadece dinsel değil, politik bir aktör olarak da değerlendirilen
Kilise, Batıda sekülerleşme ve laikleşme süreçleri yaşanırken, Rus siyasetinin
önemli bir unsuru olmayı sürdürmüştür. Ancak Kilisenin 18. yüzyıldan itibaren
Çarlık yönetiminin kontrolü altına girmesi, siyasal otorite ile arasında var
olan eşitlik ve "senfoni"yi sonlandırmış, siyasal mecrada bağımsız
bir aktörden çok siyasal otoritenin bir aracı olarak var olmasına yol açmıştır.
Bu bağlamda siyaset dışına itilmeyen Kilise, siyaset içinde farklı bir sıfat
ile var olabilmiştir. Sovyet döneminde, toplum nezdinde itibarsızlaştırılan ve
zayıflatılan Kilise, 1990'lar Rusyası'nda gerek toplumsal gerekse siyasal
düzlemde yeniden güç kazanınca, Sovyet öncesi dönem ile günümüz Rusyası
arasında kilise-devlet ilişkileri açısından bir benzerlik kurulmaya
çalışılmıştır. Çalışmanın amacı, Putin iktidarında Kilise ile devlet arasındaki
ilişkileri, geçmişten gelen süreklilik
ve değişimler bağlamında, bir dış politika örneği üzerinden açıklayabilmektir.
Gerek ulusal gerekse uluslararası literatürde dış politika örneği üzerinden
yapılan bu tarz bir araştırmanın eksik olduğu düşüncesi, amacın belirlenmesinde
etkili olmuştur. Örnek olay olarak Ukrayna'nın seçilmesi, Kilise açısından
kutsal ve üzerinde politikalar yürütülen bir alan olmasından kaynaklanmıştır.
Varılan sonuç, Putin iktidarının 2014 itibariyle yürüttüğü Ukrayna
politikasının, Kilisenin Ukrayna siyaseti ile tam olarak örtüşmediği, hatta
onun bölgedeki hedeflerine zarar verdiği halde, Kilise yönetiminin Putin'e
destek olarak, hiyerarşiye dayalı "asimetrik senfoni" modelinin
tarafı olduğu şeklindedir. Bu model, tarih boyunca belirgin bir doğrultuda akan
ilişkilerin, günümüzdeki versiyonu gibidir.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | March 15, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 4 Issue: 1 |
Siyasal Bilimler Dergisi, Marmara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi’nin hakemli akademik yayınıdır. Altı ayda bir yayınlanır. Dergide yayınlanan makalelerdeki görüşler yazarlarına aittir. Yayın Kurulu tarafından benimsendiği anlamına gelmez. Yayın Kurulu, yazının özüne dokunmaksızın gerekli yazım ve cümle değişikliklerini yapma hakkını saklı tutar. Siyasal Bilimler Dergisi, ulusal (TÜBİTAK ULAKBİM Sosyal ve Beşerî Bilimler Veri Tabanı) ve uluslararası (EBSCO, ULRICH) alan endekslerinde taranmaktadır.
Journal of Political Science is a peer-reviewed academic journal of Marmara University Faculty of Political Science. The journal is a biannual publication. All the views and opinions expressed in the articles are those of the authors and they do not necessarily reflect the views or opinions of the editor, the editorial board, or the publisher. The editorial board reserves the right to make necessary changes in spelling and sentences without changing content. The journal is indexed by EBSCO International Index, ULRICH's and the ULAKBİM Social and Human Sciences Database.