One of the main goals of elementary school mathematics teaching is to provide students with four operations skills (addition and subtraction operations, division and multiplication). Considering this situation, this study examined the opinions of classroom teachers about the educational games developed for some acquisitions in addition and subtraction subjects in the 2nd grade of Primary School. The sample of the study, in which quantitative approach was used, consisted of 30 classroom teachers working in primary schools in Aziziye district of Erzurum and volunteering to participate in the study. A questionnaire consisting of open-ended questions was used as a data collection tool. Teachers were asked about their views on educational games in general, their use of educational games in the classroom, and finally, their views on developed educational games. The answers given by the teachers to the survey questions were grouped according to their common points and percentage calculations were made. The findings revealed that teachers support the use of educational games in their classrooms. In line with the opinions of the teachers, it was concluded that the educational games developed within the scope of the research are usable in the classroom and will contribute to the students' learning.
İlkokul matematik öğretimindeki temel amaçlardan biri öğrencilere dört işlem becerisi (toplama ve çıkarma işlemleri, bölme ve çarpma işlemlerinin de temelini oluşturduğu) kazandırmaktır. Bu bağlamda, toplama ve çıkarma işlemlerinin etkili bir şekilde öğretilmesi hem bu beceriyi düzgün bir şekilde kazanması ham de matematiği sevmesi açısından önem taşımaktadır. Bu durum dikkate alınarak, araştırmada, İlkokul 2. sınıf toplama ve çıkarma konularındaki bazı kazanımlara yönelik geliştirilen eğitsel oyunlarla ilgili sınıf öğretmenlerinin görüşleri incelenmiştir. Nicel yaklaşımın kullanıldığı çalışmanın örneklemini, Erzurum’un Aziziye ilçesinde bulunan ilkokullarda görev yapan ve araştırmaya katılmaya gönüllü 30 sınıf öğretmeni oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak açık uçlu sorulardan oluşan bir anket kullanılmıştır. Öğretmenlere, genel olarak eğitsel oyun hakkındaki görüşleri, sınıfta eğitsel oyun kullanma durumları sorulmuş ve son olarak geliştirilmiş eğitsel oyunlar hakkındaki görüşleri alınmıştır. Öğretmenlerin anket sorularına verdikleri cevaplar ortak noktalarına göre gruplandırılıp yüzde hesaplamaları yapılmıştır. Elde edilen bulgular, öğretmenlerin sınıflarında eğitsel oyun kullanmayı desteklediklerini ortaya koymuştur. Öğretmenlerin görüşleri doğrultusunda, araştırma kapsamında geliştirilen eğitsel oyunların sınıfta kullanılabilir olduğu ve öğrencilerin öğrenmelerine katkı sağlayacağı sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Primary Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 29, 2024 |
Submission Date | November 14, 2023 |
Acceptance Date | March 28, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 4 Issue: 1 |