Eğitim kurumlarında ideal
fiziksel imkânların sağlanması eğitim-öğretim faaliyetlerinin başarılı olması
için önem arz etmektedir. Eğitim kurumlarındaki öğrencilerin derse
odaklanmasında, motivasyonlarının korumasında ve öğrenme yeteneğinin
arttırılmasında aydınlanmanın önemi büyüktür. Doğal aydınlatmanın olmadığı ya
da yetersiz kaldığı durumlarda yapay aydınlatmaya kaynakları kullanılmaktadır.
İyi aydınlatılmış bir derslikle enerji verimliliği sağlarken aynı zamanda
öğrencilerin öğrenme yeteneği arttırmaktadır. Aydınlatmanın kötü olduğu sınıflarda
öğrencilerin göz sağlıkları tehlikeye girecek; göz yorgunluğu, göz kuruluğu ve
göz bozuklukları gibi sağlık sorunları oluşacaktır. Eğitim kurumlarının
aydınlatma değerlerinin belirlenmesinde Uluslararası EN 12464-1: Light and
lighting- Lighting of work places - Part 1: Indoor work places (Işık ve
aydınlatma - Çalışma yerlerinin aydınlatılması - Bölüm 1: Kapalı çalışma
alanları ) standartı temel alınmaktadır. Standartta sağlıklı görme koşullarına
sahip kişiler için okul, iş yeri, hastane gibi kapalı çalışma alanları için
ideal aydınlatma değerleri belirlenmiştir. Bu fotometrik değerler ile kapalı
mekânlarda görsel performansın ve enerji verimliğinin yüksek olması
hedeflenmektedir. Bu çalışmada eğitim kurumları için uluslararası standartlarda
belirtilen fotometrik değerlerin (aydınlık düzeyi ve düzgünlük faktörü) incelemesi
yapılmıştır. Ayrıca örnek bir eğitim kurumunda fotometrik değerlerin ölçümleri
yapılarak standartları sağlamadaki yeterliliği incelenmiştir. Bu eğitim
kurumundaki dersliklerde aydınlatılan ama yetersiz ve düzgün dağılımlı olmayan
alanlar tespit edilmiştir. Bu tespit edilen alanların aydınlatma sorunları
bulunduktan sonra; çözüm yolları önerilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Linguistics |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 2 |