Accounting is of great importance for people,
companies, and governments both in developed and developing economies. The
systematic tracking of activities that are carried out by the companies, the
arrangement of several necessary reports, and the investigation of the
differences between the existing and planned situations can only be
accomplished through a well-designed accounting system.
Moreover, indicating the problematic sides of the company, evaluating the
organization, steering the management by revealing the expected results and
stating the situations to be avoided are the duties of accounting profession as
well. Accounting is also vital for the government in the calculation of tax.
How much tax will be paid by the people or the companies are determined through
accounting.
Even though the implementation of accounting has
been regulated by law in a country, members of accounting profession who
implement the system should be well-trained in their professions. Furthermore,
if people feel a sense of belonging to their professions, this leads to more
satisfaction on their professions. The current study aimed to investigate the
students’ perceptions on the accounting profession in accounting programs at
vocational high schools that are the keystone institutions in training members
of the accounting profession, whether the students will prefer the department
of accounting and taxation in higher education and the factors which influence
students’ preferences. For the method, a questionnaire was administered to the
accounting department students at Vocational High Schools in Balıkesir. A
questionnaire was applied as data collection tool and 908 questionnaires were
answered. As a result of the analysis made, the students' perception of
accounting profession was high in general, but towards the graduation stage,
that is, as the class jump progressed, the perception of profession and
professional attitude decreased.Key words: Perception of profession,
Professional training, Member of profession, Accounting Department.
İster gelişmiş, ister
gelişmekte olan ekonomilerde
muhasebe kişiler, işletmeler ve devlet için önemi büyüktür. İşletmelerin yapmış
olduğu faaliyetlerin düzenli ve sistematik biryapıda takibinin sağlanabilmesi,
gerekli bir takım raporların hazırlanması mevcut durum ile planlanan durum
arasındaki farklılıkların tespit edilmesi iyi bir muhasebe sistemi ile
sağlanabilir. İşletmenin aksayan yönlerini belirtmek, organizasyonu
değerlendirmek, beklenen sonuçları göstermek ve kaçınılması gereken
durumları ortaya koymak suretiyle yönetime yön vermek yine muhasebenin işidir. Muhasebe devlet açısından da, vergi
yükünün hesaplanmasında son derece önemli bir sistemdir. Kişiler ve işletmeler
devlete ne kadar vergi vereceğini muhasebe sayesinde belirlemektedir.
Teknik olarak ülkedeki muhasebe uygulaması kanunlarla şekillendirilmiş olsa
bile bu sistemi uygulayan elemanlarında mesleki eğitimlerinin iyi verilmiş
olması gerekir. Ayrıca insanlar mesleklerini icra ederken kendilerini mesleğe
aidiyet duygusuyla bağlı hisseder, bir meslek mensubu olarak görürlerse yapılan
iş ve sonucunda alınan iş tatmini de fazla olacaktır. Bu çalışma muhasebe
mesleğine ara elaman yetiştirmenin temel taşı olan meslek liselerin muhasebe
bölümünde okuyan öğrencilerin, muhasebe mesleğine bakış açılarını,
yükseköğrenimde muhasebe ve vergi uygulamaları bölümünü tercih edip
etmeyeceklerini ve bu tercihlerini etkileyen faktörleri incelemek
amaçlanmıştır. Araştırmada örneklem olarak; Balıkesir ili ile tüm ilçelerindeki
meslek ve teknik liselerinde okuyan muhasebe finans alanı öğrencileri
oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak anket uygulanmış ve 908 anket
cevaplanmıştır. Yapılan analiz sonucunda öğrencilerin genel olarak muhasebe
meslek algısı yüksek olmakla birlikte, okudukları mezuniyet aşamasına doğru
yani sınıf atlama ilerledikçe meslek algısı ve mesleki tutumda azalma meydana
gelmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Linguistics |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 2 |