Review
BibTex RIS Cite

Kentsel ve Bölgesel Ulaşımın Mekânsal Gelişmelere Etkisi, TR32 Altbölgesi ve Denizli Örneği

Year 2020, Volume: 5 Issue: 2, 255 - 268, 25.12.2020
https://doi.org/10.30785/mbud.574058

Abstract

Ulaşım sistemleri ve politikaları ülkesel ve yerel ölçekte mekânsal ve sosyo-ekonomik gelişmelerden etkilenerek yeniden yapılandığı günümüzde ülkesel ölçekten yaya ulaşımına kadar özenle planlanması/tasarlanması gereken bir ihtiyaç haline gelmiştir. Günümüzde alternatif ulaşım sistemleri olarak kara yolu, deniz yolu, hava yolu ve demir yolu ulaşım sistemleri yenilikçi teknolojik gelişmelerle birlikte kompakt bir şekilde kullanılmaktadır. Çalışmada bölgesel ve kentsel gelişmeler ve planlama süreçlerinde yapılacak olan yatırımların ulaşım altyapısı ile ilişkisinin önemi irdelenmiştir. Denizli-Aydın-Muğla Bölgesi ve Denizli Alt Bölgesi çalışma alanı olarak belirlenmiştir. Ülke içerisinde sanayi, turizm ve tarımsal faaliyetlerin bulunduğu İstatistikî Bölge Birimleri Sınıflamasına (İBBS) göre düzey 2 bölgelerinden biri olan TR32 Aydın Alt Bölgesi (Denizli-Aydın-Muğla) farklı yapılardaki özellikleri ve gelişmeleri ile ulaşım sistemleri üzerindeki etkilerinin hem bölgeye hem de birbirleri ile olan etkileşimleri değerlendirilmiş ve bu kapsamda ulaşım planlamasının kentsel gelişme ile olan etkileşiminin Denizli ili örnek alanı üzerinden tartışılmıştır. Çalışma alanı bütününde bölgesel ve kentsel ulaşım planlamasını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirilmiştir.

Thanks

Bu makale, Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Şehir ve Bölge Planlama Ana Bilim Dalı’nda tamamlanan Yüksek Lisans tezinden üretilmiştir. Makalede, ulusal ve uluslararası araştırma ve yayın etiğine uyulmuştur. Çalışmada Etik Kurul izni gerekmemiştir.

References

  • Akbulut, F. (2016). Kentsel Ulaşım Hizmetlerinin Planlanması Ve Yönetiminde Sürdürülebilir Politika Önerileri". Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi
  • Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, (2014). 81 İl Sanayi Durum Raporu Erişim Adresi: http://www.kgm.gov.tr/Sayfalar/KGM/SiteTr/Uzakliklar/illerArasiMesafe.aspx
  • Besim, E. (2019). Kentsel ve Bölgesel Ulaşımın Mekânsal Gelişmelere Etkisi, Tr32 Altbölgesi ve Denizli Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Isparta Süleyman Demirel Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Mimarlık Fakültesi, Şehir ve Bölge Planlama Ana Bilim Dalı, Isparta.
  • CODATU (2009). Who Pays What for Urban Transport? Handbook of Good Practices, Imprimerie France-Quercy, France.
  • Çakır, M. (2010). Entegre Olmuş Ulaşım Sistemlerinin Yolculuk Talebindeki Değişimin İncelenmesi; Şişhane-Atatürk Oto Sanayi Raylı Sistem Hattı Örneği, Bahçeşehir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Kentsel Sistemler ve Ulaştırma Yönetimi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Demirel, A. (2015). Kocaeli İlinde Ana Toplu Taşıma Sisteminin Seçimi İçin Alternatiflerin Karşılaştırmalı Analizi. Doktora Tezi, Kocaeli Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İnşaat Mühendisliği Ana Bilim Dalı, Kocaeli.
  • Devlet Planlama Teşkilatı – Birleşmiş Milletler. (2010). Binyıl Kalkınma Hedefleri Raporu, Ankara.
  • Devlet Planlama Teşkilatı. (2003). İlleri ve Bölgelerin Sosyo-Ekonomik Gelişmişlik Sıralaması Araştırması, Ankara.
  • Devlet Planlama Teşkilatı. (2003). Türkiye Sanayi Politikası, Ankara.
  • Devlet Planlama Teşkilatı. (2004). İlçelerin Sosyo-Ekonomik Gelişmişlik Sıralaması Araştırması, Ankara.
  • Devlet Planlama Teşkilatı. (2006). Dokuzuncu Kalkınma Planı 2007-2013. Ankara.
  • Devlet Planlama Teşkilatı. (2006). Ulusal Kırsal Kalkınma Stratejisi (2007-2013).
  • Devlet Planlama Teşkilatı. (2009). İllerde Ön Plana Çıkan Sektörler, Ankara.
  • Eryiğit, S. (2005). Bütünleşik Planlama Yaklaşımı İle HRS’lerin Diğer Ulaşım Sistemleri İle İlişkisinin İrdelenmesi; Konya Örneği, Selçuk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Şehir ve Bölge Ana Bilim Dalı, Konya.
  • Hutchison, R.(2009). Encyclopedia of Urban Studies, Sage Publications, USA.
  • Karaman, Z. T. (1998). Kent Yönetimi ve Politikası, Anadolu Matbaacılık, İzmir Karayolları Genel Müdürlüğü. (2009). 2. Bölge Müdürlüğü Projeler. Erişim adresi: http://www.kgm.gov.tr/Sayfalar/KGM/SiteTr/Bolgeler/2Bolge/ Projeler.aspx
  • Karayolları Genel Müdürlüğü, (2009). Erişim adresi: http://www.kgm.gov.tr/Sayfalar/KGM/SiteTr/Iller/Iller.aspx
  • Polat, E. (2006). Kentsel Coğrafya, Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
  • Rodrigue, J. P., Comtois, C. ve Slack, B. (2006). The Geography of Transport Systems, Routledge, USA.
  • Sönmez, T. (2011). Aktarma Merkezleri, İstanbul Kabataş Aktarma Merkezi Örneği Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Şehir ve Bölge Planlama Ana Bilim Dalı, İstanbul.
  • Şimşek, A. E. (2008). Elektrikli Raylı Sistemlerin İncelenmesi ve Kent İçi Raylı Ulaşım Sistemlerinde Enerji Kalitesi ve Geri Kazanımı, Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Elektrik Mühendisliği Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Türkiye İstatistik Kurumu, (2018). Erişim Adresi: http://www.tuik.gov.tr/UstMenu.do?metod=istgosterge
  • Türkiye İstatistik Kurumu. (2018). Seçilmiş Göstergelerle Denizli, Erişim Adresi: https://www.tuseb.gov.tr/enstitu/tacese/-statistiksel-b-lge-birimleri-nomenklat-r-nuts
  • Yazıcı, M. (2010). Kent İçi Toplu Ulaşım Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi ve Bir Uygulama, Marmara Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Yeniçeri, B. (2017). Kentsel Dönüşüm ve Kentsel Yenileme Süreçlerinin Ulaşım Planı Kapsamında Değerlendirilmesi ve Etkilerinin Araştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Kentsel Sistemler ve Ulaştırma Yönetimi ABD, İstanbul.

Effects of City and Regional Transportation on the Spatial Improvements, TR 32 Subregion and Denizli Case

Year 2020, Volume: 5 Issue: 2, 255 - 268, 25.12.2020
https://doi.org/10.30785/mbud.574058

Abstract

Transportation systems and policies have become a necessity that needs to be carefully planned / designed from the national scale to pedestrian transportation today, when they are restructured by being affected by the spatial and socio-economic developments at national and local scale. Today, as alternative transportation systems, road, sea, airway and railway transportation systems are used in a compact way with innovative technological developments. In this study, the importance of the relationship between transportation infrastructure and regional and urban developments and planning will be discussed. Within the scope of the thesis, Denizli, Aydın-Muğla region and the sub-region of Denizli are determined as the study area. TR32 Aydın sub-region which is one of the Level 2 Regions according to the Classification of Statistical Region Units where there are industrial, tourism and agricultural activities within the country is evaluated in terms of its characteristics and developments in different structures and their interactions with each other in the region. And in this context, the interaction of transportation planning with urban development was discussed in the sample area of Denizli. Regional and urban transport planning has been critically evaluated throughout the study area.

References

  • Akbulut, F. (2016). Kentsel Ulaşım Hizmetlerinin Planlanması Ve Yönetiminde Sürdürülebilir Politika Önerileri". Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi
  • Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, (2014). 81 İl Sanayi Durum Raporu Erişim Adresi: http://www.kgm.gov.tr/Sayfalar/KGM/SiteTr/Uzakliklar/illerArasiMesafe.aspx
  • Besim, E. (2019). Kentsel ve Bölgesel Ulaşımın Mekânsal Gelişmelere Etkisi, Tr32 Altbölgesi ve Denizli Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Isparta Süleyman Demirel Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Mimarlık Fakültesi, Şehir ve Bölge Planlama Ana Bilim Dalı, Isparta.
  • CODATU (2009). Who Pays What for Urban Transport? Handbook of Good Practices, Imprimerie France-Quercy, France.
  • Çakır, M. (2010). Entegre Olmuş Ulaşım Sistemlerinin Yolculuk Talebindeki Değişimin İncelenmesi; Şişhane-Atatürk Oto Sanayi Raylı Sistem Hattı Örneği, Bahçeşehir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Kentsel Sistemler ve Ulaştırma Yönetimi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Demirel, A. (2015). Kocaeli İlinde Ana Toplu Taşıma Sisteminin Seçimi İçin Alternatiflerin Karşılaştırmalı Analizi. Doktora Tezi, Kocaeli Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İnşaat Mühendisliği Ana Bilim Dalı, Kocaeli.
  • Devlet Planlama Teşkilatı – Birleşmiş Milletler. (2010). Binyıl Kalkınma Hedefleri Raporu, Ankara.
  • Devlet Planlama Teşkilatı. (2003). İlleri ve Bölgelerin Sosyo-Ekonomik Gelişmişlik Sıralaması Araştırması, Ankara.
  • Devlet Planlama Teşkilatı. (2003). Türkiye Sanayi Politikası, Ankara.
  • Devlet Planlama Teşkilatı. (2004). İlçelerin Sosyo-Ekonomik Gelişmişlik Sıralaması Araştırması, Ankara.
  • Devlet Planlama Teşkilatı. (2006). Dokuzuncu Kalkınma Planı 2007-2013. Ankara.
  • Devlet Planlama Teşkilatı. (2006). Ulusal Kırsal Kalkınma Stratejisi (2007-2013).
  • Devlet Planlama Teşkilatı. (2009). İllerde Ön Plana Çıkan Sektörler, Ankara.
  • Eryiğit, S. (2005). Bütünleşik Planlama Yaklaşımı İle HRS’lerin Diğer Ulaşım Sistemleri İle İlişkisinin İrdelenmesi; Konya Örneği, Selçuk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Şehir ve Bölge Ana Bilim Dalı, Konya.
  • Hutchison, R.(2009). Encyclopedia of Urban Studies, Sage Publications, USA.
  • Karaman, Z. T. (1998). Kent Yönetimi ve Politikası, Anadolu Matbaacılık, İzmir Karayolları Genel Müdürlüğü. (2009). 2. Bölge Müdürlüğü Projeler. Erişim adresi: http://www.kgm.gov.tr/Sayfalar/KGM/SiteTr/Bolgeler/2Bolge/ Projeler.aspx
  • Karayolları Genel Müdürlüğü, (2009). Erişim adresi: http://www.kgm.gov.tr/Sayfalar/KGM/SiteTr/Iller/Iller.aspx
  • Polat, E. (2006). Kentsel Coğrafya, Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
  • Rodrigue, J. P., Comtois, C. ve Slack, B. (2006). The Geography of Transport Systems, Routledge, USA.
  • Sönmez, T. (2011). Aktarma Merkezleri, İstanbul Kabataş Aktarma Merkezi Örneği Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Şehir ve Bölge Planlama Ana Bilim Dalı, İstanbul.
  • Şimşek, A. E. (2008). Elektrikli Raylı Sistemlerin İncelenmesi ve Kent İçi Raylı Ulaşım Sistemlerinde Enerji Kalitesi ve Geri Kazanımı, Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Elektrik Mühendisliği Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Türkiye İstatistik Kurumu, (2018). Erişim Adresi: http://www.tuik.gov.tr/UstMenu.do?metod=istgosterge
  • Türkiye İstatistik Kurumu. (2018). Seçilmiş Göstergelerle Denizli, Erişim Adresi: https://www.tuseb.gov.tr/enstitu/tacese/-statistiksel-b-lge-birimleri-nomenklat-r-nuts
  • Yazıcı, M. (2010). Kent İçi Toplu Ulaşım Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi ve Bir Uygulama, Marmara Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Yeniçeri, B. (2017). Kentsel Dönüşüm ve Kentsel Yenileme Süreçlerinin Ulaşım Planı Kapsamında Değerlendirilmesi ve Etkilerinin Araştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Kentsel Sistemler ve Ulaştırma Yönetimi ABD, İstanbul.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Architecture
Journal Section Review Articles
Authors

Eren Besim 0000-0002-6091-6470

Erkan Polat 0000-0001-8103-8753

Publication Date December 25, 2020
Submission Date June 8, 2019
Published in Issue Year 2020 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Besim, E., & Polat, E. (2020). Kentsel ve Bölgesel Ulaşımın Mekânsal Gelişmelere Etkisi, TR32 Altbölgesi ve Denizli Örneği. Journal of Architectural Sciences and Applications, 5(2), 255-268. https://doi.org/10.30785/mbud.574058