Teachers depend on improving students' creative thinking, finding creative solutions to problems, and coping with burnout caused by problems. This study aims to investigate the relationship between creativity and burnout levels of preschool and classroom teachers who work in private and public schools. The study group of this research is comprised of 120 people in total; 60 preschool teachers and 60 classroom teachers teaching in private and public schools in the Nilüfer district of Bursa province in the 2020 and 2021 academic year. The study has been implemented out by means of the scanning model, which is one of the quantitative research methods. In the present study, in an attempt to identify the burnout levels of preschool and classroom teachers, the Maslach Burnout Inventory developed by Maslach and Jackson (1981) and adapted into Turkish by Ergin (1992), and similarly in attempt to determine their creativity levels, the scale titled "How Creative Are You?" developed by Raudsepp (1977) and adapted into Turkish by Çoban (1999) were applied. The SPSS 25.0 program was utilized to analyze the data. It was concluded in the study that there was no significant relationship between the general burnout and creativity scores of the teachers. One other finding, however, in the study was that the general burnout point averages and creativity scores of the classroom teachers were higher than the pre-school teachers.
Öğretmenlerin, yaratıcı düşünmelerini geliştirmeleri, sorunlara yaratıcı çözümler bulmaları, sorunların yarattığı tükenmişlik durumuyla başa çıkmalarına bağlıdır. Bu çalışmanın amacı, özel ve resmi okullarda görev yapmakta olan okul öncesi ve sınıf öğretmenlerinin yaratıcılık ve tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Çalışma, Bursa ili Nilüfer ilçesinde 2020-2021 eğitim-öğretim yılında özel ve resmi okullarda görev yapmakta olan toplam 120 öğretmen ile gerçekleştirilmiştir. Bu öğretmenlerin 60’ı okul öncesi öğretmeni ve 60’ı sınıf öğretmenidir. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden tarama modelindedir. Araştırmada okul öncesi ve sınıf öğretmenlerinin tükenmişlik düzeylerini belirlemek için Maslach ve Jackson (1981)’ın geliştirdiği Ergin (1992)’in Türkçeye uyarladığı Maslach Tükenmişlik Envanteri; yaratıcılık düzeylerini belirlemek amacıyla Raudsepp (1977)’in geliştirdiği ve Çoban (1999)’ın Türkçeye uyarladığı “Ne Kadar Yaratıcısınız? ölçeği uygulanmıştır. Araştırma verileri SPSS 25.0 programından faydalanılarak analiz edilmiştir. Çalışma neticesinde öğretmenlerin genel tükenmişlik ve yaratıcılık puan ortalamaları arasında anlamlı bir ilişki olmadığı görülmüştür. Fakat sınıf öğretmenlerinin genel tükenmişlik puan ortalamalarının ve yaratıcılık puan ortalamalarının okul öncesi öğretmenlerine göre daha yüksek olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2021 |
Submission Date | June 1, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 9 Issue: 2 |