Abstract This study aims to examine how demographic factors of the participants affect their achievement in completing the 0-72 Months Child Development Course Program. Success in this context is defined by participants' ability to meet the course objectives, which focus on enhancing knowledge and skills in early childhood development. The study employs a quantitative, correlational survey design, with a research population consisting of 681 trainees enrolled in the program during the 2019-2020 academic year. The 0-72 Months Child Development course curriculum prepared by the Ministry of National Education General Directorate of Lifelong Learning was applied to the participants. Data were analyzed using a binary logistic regression model. In the first stage, the individual effects of each demographic variable on course success were examined. In the second stage, the combined impact of those variables found to have a significant effect was assessed. The analysis revealed that participants who were unemployed and those aged 30-39 had a higher likelihood of successfully completing the course. However, participants' purpose of attending the course and their education level did not have a significant effect on the likelihood of being successful in the course. The results of the study were discussed and recommendations were made.
Child development Curriculum Academic achievement Lifelong learning Curriculum evaluation
Bu çalışma, katılımcıların demografik özelliklerinin 0-72 Ay Çocuk Gelişimi kurs programını tamamlamadaki başarılarını nasıl etkilediğini incelemeyi amaçlamaktadır. Bu bağlamda başarı, katılımcıların erken çocukluk gelişimi alanında bilgi ve becerilerini artırmaya odaklanan kurs hedeflerini karşılama becerileri ile tanımlanmaktadır. Çalışma, 2019-2020 akademik yılında programa kaydolan 681 kursiyerden oluşan bir araştırma evreni ile nicel, korelasyonel bir anket tasarımı kullanmaktadır. Katılımcılara Milli Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü tarafından hazırlanan 0-72 Ay Çocuk Gelişimi dersi öğretim programı uygulanmıştır. Veriler ikili lojistik regresyon modeli kullanılarak analiz edilmiştir. İlk aşamada, her bir demografik değişkenin kurs başarısı üzerindeki bireysel etkileri incelenmiştir. İkinci aşamada, anlamlı bir etkiye sahip olduğu tespit edilen değişkenlerin birleşik etkisi değerlendirilmiştir. Analiz, işsiz ve 30-39 yaş aralığındaki katılımcıların kursu başarıyla tamamlama olasılığının daha yüksek olduğunu ortaya koymuştur. Bununla birlikte, katılımcıların kursa katılma amaçları ve eğitim seviyeleri kursta başarılı olma olasılığı üzerinde anlamlı bir etkiye sahip değildir. Çalışmanın sonuçları tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.
Çocuk gelişimi Eğitim programı Akademik başarı Yaşamboyu öğrenme Program değerlendirme
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Psikolojisi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 5 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 2 |