Review Article
BibTex RIS Cite

THE ROLE OF INTERNATIONAL PUBLIC SECTOR ACCOUNTING STANDARDS (IPSASs) FOR PUBLIC SUSTAINABILITY IN TÜRKİYE

Year 2023, Volume: 23 Issue: 69, 27 - 44, 10.05.2023
https://doi.org/10.55322/mdbakis.1172205

Abstract

With global-scale disasters, environmental pollution, warming and pandemic, the concept of sustainability has started to be talked about more. Therefore, the notion of economic development has begun to be used as sustainable development, which includes a wider meaning than its quantitative and qualitative dimensions. Inevitably, the transition to the open budget approach instead of the classical balanced budget has been effective in the development of the economic outlook and management understanding of the states. Therefore, the management of tangible and intangible assets has become one of the most important issues for states today, as well as the increase in public debt, thus its convertibility, and its management. It is seen that good corporate governance arrangements such as transparency, accountability, responsibility, independence and equality have been developed in order to ensure business continuity in Türkiye, but the implementation still needs to be optimized. For this reason, the implementation of IPSASs in an integrated way with the world for corporate innovation that will ensure the standardization and development of the ways of doing business required by sustainability in the private and public sectors; IPSASs in Türkiye need to be aligned with IPSASs. Thus, it will be possible to increase the global image and economic values of Türkiye and its companies. The study aims to provide important information in this context.

References

  • Alagöz, A. ve İrdiren, D. (2013). Maliyet Muhasebesi Bakış Açısı ile İşletmelerde Çevre Maliyetleri ve Yönetimi. Selçuk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 13, (26), 424-449.
  • Arslan, A. (2012). Kamu Sektörü Uluslararası Muhasebe Standartları (IPSAS). TÜRMOB 423. Aydın, O. ve Akdoğan, N. (2019). Kamu Reformu ile Gelişen Devlet Muhasebe Standartları ve Finansal Raporlama: UNESCO ÖRNEĞİ. Muhasebe ve Denetime Bakış, (58): 1-24.
  • Aydoğdu, A. (2001). Devlet Muhasebesinin İşlevselliği. Yirminci Yüzyılda Türk Muhasebe Mesleğinin Vizyonu ve Misyonu 5. Türkiye Muhasebe Denetimi Sempozyumu, (209-223).
  • Bozkuş Kahyaoğlu, S. (2019). Sürdürülebilirlik ve Kurumsal Yönetim. Türkiye’de Sürdürülebilir Finans Uygulamaları (Ed. Aysel Gündoğdu), Gazi Kitapevi.
  • Elitaş, Y. ve Coşkun, M. (2020). Türk Mali Sisteminde Devlet Muhasebesi Standartları Kurulunun Yapısı ve Çalışmaları. Kamu Sektörü Muhasebe Standartları (Ulusal ve Uluslararası Boyutuyla Genel Bakış) (Editörler: Seval Kardeş Selimoğlu, Mehmet Koçdemir, Harun Yalçın Mengüloğul, Nobel Yayın No: 3012, 173-190.
  • Ergin, H. ve Elmacı, O. (1999). Maliyet ve Yönetim Muhasebesinde Yeni Açılımlar: Stratejik Yönetim Muhasebesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (3), 17-50.
  • Etibank (?). Etibank Muhasebe Yönetmeliği, Yönetmelik No: 202.
  • Hernadi, H.B, (2012). Green Accounting for Corporate Sustainability. Club of Economics in Miskolc TMP 8 (2), 23-30.
  • Karaarslan, E. (2005). Devlet Muhasebesi Olgusu ve Ülkemizde Devlet Muhasebesi Standartları. TÜRMOB Yayınları 276.
  • Koçdemir, M. (2020). Devlet Muhasebe Standartlarının Türk Kamu Mali Yönetim Sistemindeki Önemi. Kamu Sektörü Muhasebe Standartları (Ulusal ve Uluslararası Boyutuyla Genel Bakış) (Editörler: Seval Kardeş Selimoğlu, Mehmet Koçdemir, Harun Yalçın Mengüloğul, Nobel Yayın No: 3012, 125-148.
  • Berger, Thomas Müller-Marques (2020). Kamu Sektörü Muhasebe Standartlarının Uluslararası Boyutu ve Tarihsel Gelişimi. Kamu Sektörü Muhasebe Standartları (Ulusal ve Uluslararası Boyutuyla Genel Bakış) (Editörler: Seval Kardeş Selimoğlu, Mehmet Koçdemir, Harun Yalçın Mengüloğul, Nobel Yayın No: 3012, 1-33.
  • Heiling, J. (2020). Uluslararası Kamu Sektörü Muhasebe Standartlarının Genel Değerlendirmesi. Kamu Sektörü Muhasebe Standartları (Ulusal ve Uluslararası Boyutuyla Genel Bakış) (Editörler: Seval Kardeş Selimoğlu, Mehmet Koçdemir, Harun Yalçın Mengüloğul, Nobel Yayın No: 3012, 35-63.
  • Saban, M., Küçüker, H. ve Küçüker, M. (2017). Kurumsal Sürdürülebilirlik ile İlgili Raporlama Çerçeveleri ve Sürdürülebilir Raporlamada Muhasebenin Rolü. İşletme Bilimi Dergisi (JOBS), 5(1): 101-115. DOI: 10.22139/jobs.291818
  • Senal, S. ve Ateş, B.A. (2012). Kurumsal Sürdürülebilirlik İçin Muhasebe ve Raporlama. Muhasebe ve Denetime Bakış Dergisi, 83-97.
  • Taşdemir, G. (2002). Kamu Sektörü Muhasebe Uygulamaları. XVII Türkiye Muhasebe Kongresi, TÜRMOB Yayınları 199, 180-201.
  • Tokgöz, N. ve Önce, S. (2009). Şirket Sürdürülebilirliği: Geleneksel Yönetim Anlayışına Alternatif. Afyon Kocatepe Üniversitesi, İİBF Dergisi, XI(I): 249-275.
  • Tüm, K. (2014). Kurumsal Sürdürülebilirlik ve Muhasebeye Yansımaları: Sürdürülebilirlik Muhasebesi. Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 5 (1), 58-81. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ayd/issue/3331/46191
  • TÜSİAD (2022). Yatırımcı ve Finansman Odaklı Risk Yönetimi ve Raporlama, TÜSİAD-T/2022-06/627.
  • Yaz, D. A. (2021). Düşünce Tarihi Işığında Muhasebe Felsefesi. Timaş.
  • Yazıcı, M, Durmuş, A.H. ve Pamukçu, F. (1996). MGB – Tekdüzen Hesap Çerçevesi ve Hesap Planı Uygulaması. MÜ-İİBF Nihad Sayar Eğtim Vakfı Yayın Nr. 510-744.
  • Yazıcı, R. (2021). Paydaşlar Kapitalizminde Katılım Bankacılığının Önemi. Turkish Studies, 16(2), 805- 825. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.47714

TÜRKİYE’DE KAMUDA SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK İÇİN DEVLET MUHASEBE STANDARTLARININ ROLÜ

Year 2023, Volume: 23 Issue: 69, 27 - 44, 10.05.2023
https://doi.org/10.55322/mdbakis.1172205

Abstract

Küresel ölçekteki afetler, çevre kirliliği, ısınma, pandemi ile birlikte sürdürülebilirlik kavramı daha fazla konuşulmaya başlamıştır. Bu yüzden ekonomik kalkınma nosyonu, nicel ve niteliksel boyutlarından daha geniş bir anlamı içeren sürdürülebilir kalkınma şeklinde kullanılmaya başlamıştır. Devletlerin de ekonomiye bakışlarının ve yönetim anlayışlarının gelişmesinde, klasik denk bütçe yerine kaçınılmaz olarak açık bütçe anlayışına geçilmesi etkili olmuştur. Dolayısıyla kamu borçlarının artmasının dolayısıyla çevrilebilirliğinin, yönetiminin önemli olması kadar günümüzde maddi/maddi olmayan varlıkların yönetimi devletler için en önemli konular arasında yer almaya başlamıştır. Türkiye’de iş sürekliliğini sağlamak için şeffaflık, hesap verebilirlik, sorumluluk, bağımsızlık, eşitlik gibi iyi kurumsal yönetişim düzenlemelerinin geliştirildiği ancak uygulamanın hala optimize edilmesi gerektiği görülmektedir. Bu nedenle sürdürülebilirliğin gerektirdiği iş yapma şekillerinin özel ve kamu sektöründe standartlaşmasını ve gelişmesini sağlayacak kurumsal inovasyon için DMS’nin, Dünya ile entegre bir şekilde uygulanması; DMS’lerin, IPSASs ile uyumlaştırılması gerekmektedir. Böylece Türkiye’nin ve şirketlerinin küresel imajında ve iktisadi değerlerinde artış sağlanabilecektir. Çalışma bu bağlamda önemli bilgiler sağlamayı amaçlamaktadır.

References

  • Alagöz, A. ve İrdiren, D. (2013). Maliyet Muhasebesi Bakış Açısı ile İşletmelerde Çevre Maliyetleri ve Yönetimi. Selçuk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 13, (26), 424-449.
  • Arslan, A. (2012). Kamu Sektörü Uluslararası Muhasebe Standartları (IPSAS). TÜRMOB 423. Aydın, O. ve Akdoğan, N. (2019). Kamu Reformu ile Gelişen Devlet Muhasebe Standartları ve Finansal Raporlama: UNESCO ÖRNEĞİ. Muhasebe ve Denetime Bakış, (58): 1-24.
  • Aydoğdu, A. (2001). Devlet Muhasebesinin İşlevselliği. Yirminci Yüzyılda Türk Muhasebe Mesleğinin Vizyonu ve Misyonu 5. Türkiye Muhasebe Denetimi Sempozyumu, (209-223).
  • Bozkuş Kahyaoğlu, S. (2019). Sürdürülebilirlik ve Kurumsal Yönetim. Türkiye’de Sürdürülebilir Finans Uygulamaları (Ed. Aysel Gündoğdu), Gazi Kitapevi.
  • Elitaş, Y. ve Coşkun, M. (2020). Türk Mali Sisteminde Devlet Muhasebesi Standartları Kurulunun Yapısı ve Çalışmaları. Kamu Sektörü Muhasebe Standartları (Ulusal ve Uluslararası Boyutuyla Genel Bakış) (Editörler: Seval Kardeş Selimoğlu, Mehmet Koçdemir, Harun Yalçın Mengüloğul, Nobel Yayın No: 3012, 173-190.
  • Ergin, H. ve Elmacı, O. (1999). Maliyet ve Yönetim Muhasebesinde Yeni Açılımlar: Stratejik Yönetim Muhasebesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (3), 17-50.
  • Etibank (?). Etibank Muhasebe Yönetmeliği, Yönetmelik No: 202.
  • Hernadi, H.B, (2012). Green Accounting for Corporate Sustainability. Club of Economics in Miskolc TMP 8 (2), 23-30.
  • Karaarslan, E. (2005). Devlet Muhasebesi Olgusu ve Ülkemizde Devlet Muhasebesi Standartları. TÜRMOB Yayınları 276.
  • Koçdemir, M. (2020). Devlet Muhasebe Standartlarının Türk Kamu Mali Yönetim Sistemindeki Önemi. Kamu Sektörü Muhasebe Standartları (Ulusal ve Uluslararası Boyutuyla Genel Bakış) (Editörler: Seval Kardeş Selimoğlu, Mehmet Koçdemir, Harun Yalçın Mengüloğul, Nobel Yayın No: 3012, 125-148.
  • Berger, Thomas Müller-Marques (2020). Kamu Sektörü Muhasebe Standartlarının Uluslararası Boyutu ve Tarihsel Gelişimi. Kamu Sektörü Muhasebe Standartları (Ulusal ve Uluslararası Boyutuyla Genel Bakış) (Editörler: Seval Kardeş Selimoğlu, Mehmet Koçdemir, Harun Yalçın Mengüloğul, Nobel Yayın No: 3012, 1-33.
  • Heiling, J. (2020). Uluslararası Kamu Sektörü Muhasebe Standartlarının Genel Değerlendirmesi. Kamu Sektörü Muhasebe Standartları (Ulusal ve Uluslararası Boyutuyla Genel Bakış) (Editörler: Seval Kardeş Selimoğlu, Mehmet Koçdemir, Harun Yalçın Mengüloğul, Nobel Yayın No: 3012, 35-63.
  • Saban, M., Küçüker, H. ve Küçüker, M. (2017). Kurumsal Sürdürülebilirlik ile İlgili Raporlama Çerçeveleri ve Sürdürülebilir Raporlamada Muhasebenin Rolü. İşletme Bilimi Dergisi (JOBS), 5(1): 101-115. DOI: 10.22139/jobs.291818
  • Senal, S. ve Ateş, B.A. (2012). Kurumsal Sürdürülebilirlik İçin Muhasebe ve Raporlama. Muhasebe ve Denetime Bakış Dergisi, 83-97.
  • Taşdemir, G. (2002). Kamu Sektörü Muhasebe Uygulamaları. XVII Türkiye Muhasebe Kongresi, TÜRMOB Yayınları 199, 180-201.
  • Tokgöz, N. ve Önce, S. (2009). Şirket Sürdürülebilirliği: Geleneksel Yönetim Anlayışına Alternatif. Afyon Kocatepe Üniversitesi, İİBF Dergisi, XI(I): 249-275.
  • Tüm, K. (2014). Kurumsal Sürdürülebilirlik ve Muhasebeye Yansımaları: Sürdürülebilirlik Muhasebesi. Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 5 (1), 58-81. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ayd/issue/3331/46191
  • TÜSİAD (2022). Yatırımcı ve Finansman Odaklı Risk Yönetimi ve Raporlama, TÜSİAD-T/2022-06/627.
  • Yaz, D. A. (2021). Düşünce Tarihi Işığında Muhasebe Felsefesi. Timaş.
  • Yazıcı, M, Durmuş, A.H. ve Pamukçu, F. (1996). MGB – Tekdüzen Hesap Çerçevesi ve Hesap Planı Uygulaması. MÜ-İİBF Nihad Sayar Eğtim Vakfı Yayın Nr. 510-744.
  • Yazıcı, R. (2021). Paydaşlar Kapitalizminde Katılım Bankacılığının Önemi. Turkish Studies, 16(2), 805- 825. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.47714
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Economics
Journal Section İnceleme Makalesi
Authors

Seval Kardeş Selimoğlu 0000-0003-1185-9980

Resül Yazıcı 0000-0002-7875-3331

Publication Date May 10, 2023
Submission Date September 8, 2022
Acceptance Date November 1, 2022
Published in Issue Year 2023 Volume: 23 Issue: 69

Cite

APA Kardeş Selimoğlu, S., & Yazıcı, R. (2023). TÜRKİYE’DE KAMUDA SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK İÇİN DEVLET MUHASEBE STANDARTLARININ ROLÜ. Muhasebe Ve Denetime Bakış, 23(69), 27-44. https://doi.org/10.55322/mdbakis.1172205