Research Article
BibTex RIS Cite

The Representation of Muslims in Public Spot Advertisements Against Islamophobia: The Case of USA, Canada and the Netherlands

Year 2018, Volume: 1 Issue: 2, 243 - 254, 31.12.2018

Abstract

In recent years, it has been seen that the extreme right-wing political parties in the world are frequently the subject of Islamophobia in their propaganda activities. These parties reflect Islam as a danger in their propaganda. Propaganda has led to the emergence of discrimination against Muslims over time. In order to eliminate discrimination against Muslims, public spot advertisements have been prepared in international arena against Islamophobia. It was aimed to eliminate the negative propaganda myths built against Muslims in public spot advertisements. In this study, how and in what way Muslims are represented in public spot advertisements prepared against the international arena against Islamophobia. In the study, it was also tried to find out how the criticism of the propaganda myths built for Muslims was criticized. For this purpose, three public spot advertisements, which were determined by using the sampling method among the anti-Islamophobia public spot advertisements, which have recently been effective in the international arena, were examined in the semiotic analysis method in the qualitative research methods. According to the findings, it was stated that Muslims have been discriminated in the societies where the they live with Islamophobia in public spot ads. On the other hand, it is aimed to emphasize that in public spot advertisements, Muslims are part of the society in which they are located and so it was tried to eliminate discrimination.

References

  • Ads of The World (2009). https:// www. adsoftheworld. com/media /print/discriminatienl _hide_1, Date Accessed: 01.11.2018.
  • Akıncı Çötok, N. ve Taşdelen, H. M. (2013). Avrupa Ekseninde Yabancı Korkusu ve İslamofobi Algısının Değerlendirilmesi. Electronic Turkish Studies, 8(6), 1-13.
  • Aydın, M. Z. ve Yardım, M. (2008). Belçika’da İslamofobi ve Müslümanlara Yönelik Ayrımcılik. Cumhuriyet Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, 12(1), 7-32.
  • Barthes, R. (2015). Bir Deneme Bir Ders: Eiffel Kulesi ve Açılış Dersi. (Çev., Mehmet Rifat, Sema Rifat). 2. Baskı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Barthes, R. (2016). Göstergebilimsel Serüven. Mehmet Rifat, Sema Rifat. Çev., 8. Baskı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Barthes, R. (2017). Görüntünün Retoriği, Sanat ve Müzik. Ayşenaz Koş, Ömer Albayrak, Çev., 2. Baskı. İstanbul, Yapı Kredi Yayınları.
  • Buehler, A. F. (2014). İslamofobi: Batı’nın “Karanlık Tarafı” nın Bir Yansıması. Mehmet Atalay Çev., Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 55(1), 123-140.
  • Canatan, K. (2017). Batının Doğuda Bir Şeytan Yaratma Girişimi Olarak İslamofobi ve Anti-İslamizm. İlahiyat Akademi Dergisi (Gaziantep Üniversitesi İlahiyat Fakültesi), 5(6), 87-104.
  • Çakı, C. ve Topbaş, H. (2018). Almanya İçin Alternatif Partisi’nin Göçmen Karşıtı Propaganda Faaliyetlerini 2017 Alman Federal Seçimleri Üzerinden Okumak. Erciyes İletişim Dergisi, 5(4), 59-74.
  • Der Spiegel (2017). http://www.spiegel.de/politik/deutschland/ bundestagswahl-2017-alle-ergebnisse-im-ueberblick-a-1167247.html, Date Accessed: 01.11.2018.
  • Fiske, J. (2017). İletişim Çalışmalarına Giriş. Süleyman İrvan. Çev., 5. Basım. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Gölcü, A. ve Çuhadar, M. (2017). Batı Toplumlarında İslamofobi’nin Üretilmesinde Medyanın Rolü. Ombudsman Akademik, (7), 71-99.
  • Kalkan Kocabay, H. (2008). Tiyatroda Göstergebilim. İstanbul: E Yayınları.
  • Kaplan, J. (2006). Islamophobia in America?: September 11 and Islamophobic Hate Crime. Terrorism and Political Violence, 18(1), 1-33.
  • Kedikli, U. ve Akça, M. (2017). Soğuk Savaş Sonrası Avrupa’da Artan İslamofobi. Tesam Akademi, 4(1), 57-95.
  • Lee, S. A. ve Gibbons, J. A. & Thompson, J. M. & Timani, H. S. (2009). The Islamophobia Scale: Instrument Development and Initial Validation. The International Journal for the Psychology of Religion, 19(2), 92-105.
  • Nltimes (2018). https://nltimes.nl/2018/03/19/pvv-anti-islam-campaign-video-sparksoutrage-charges, Date Accessed: 01.11.2018.
  • NYC (2016). https://www1.nyc.gov/site/cchr/media/i-am-muslim.page, Date Accessed: 01.11.2018.
  • Rifat, M. (2013). Açıklamalı Göstergebilim Sözlüğü: Kavramlar, Yöntemler, Kuramcılar, Okullar. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Saeed, A. (2007). Media, Racism and Islamophobia: The Representation of Islam and Muslims in the Media. Sociology Compass, 1(2), 443-462.
  • Said, E. W. (2008). Covering Islam: How the Media and the Experts Determine How We See the Rest of the World. USA: Random House.
  • The Star (2016). https://www.thestar.com/opinion/commentary/2016/06/21/antidiscrimination-campaign-makes-people-uncomfortable-as-it-should.html, Date Accessed: 01.11.2018.
  • Yanarışık, O. (2013). Yükselen Irkçılık ve İslamofobi Gölgesinde Yaşayan Avrupa Türkleri: Almanya Örneği. Yeni Türkiye Dergisi, (54), 2911-2917.
  • Yapıcı, A. ve Yapıcı, F. (2017). Ön Yargı ve Ayrımcılık Bağlamında İslamofobi: Dinî-Sosyal Kimlikler Arası İlişkilerde Değişim ve Süreklilik, İlahiyat Akademi Dergisi, 5 (6), 1-26.
  • Yaylagül, L. (2017). Kitle İletişim Kuramları. Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar. 8. Baskı. Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Zine, J. (2006). Unveiled Sentiments: Gendered Islamophobia and Experiences of Veiling Among Muslim Girls in A Canadian Islamic School. Equity & Excellence in Education, 39(3), 239-252.

İslamofobiye Karşı Hazırlanan Kamu Spotu Reklamlarında Müslümanların Temsili: ABD, Kanada ve Hollanda Örneği

Year 2018, Volume: 1 Issue: 2, 243 - 254, 31.12.2018

Abstract

Son yıllarda dünya genelinde aşırı sağ siyasi partilerin İslamofoboiyi sıklıkla propaganda faaliyetlerinde konu ettiği görülmektedir. Bu partiler, propagandalarında İslamiyet’i bir tehlike olarak yansıtmaktadır. Yapılan propagandalar zaman içerisinde Müslümanlara yönelik ayrımcılığın ortaya çıkmasına yol açmaktadır. Bu süreçte Müslümanlara yönelik ayrımcılığı ortadan kaldırmak amacıyla İslamofobiye karşı uluslararası alanda kamu spotu reklamları hazırlanmaktadır. Kamu spotu reklamlarında Müslümanlara karşı inşa edilen olumsuz propaganda mitlerinin ortadan kaldırılması amaçlanmıştır. Bu çalışmada İslamofobiye karşı uluslararası alanda hazırlanan kamu spotu reklamlarında Müslümanların nasıl ve ne yönde temsil edildiği incenlenmiştir. Çalışmada aynı zamanda Müslümanlara yönelik inşa edilen propaganda mitlerinin ne şekilde eleştiriye uğradığı ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Bu amaçla çalışmada son dönemde uluslararası alanda etkili olan İslamofobi karşıtı kamu spotu reklamları içerisinden amaçlı örneklem metodu kullanılarak belirlenen üç kamu spotu reklamı nitel araştırma yöntemleri içerisinde yer alan göstergebilimsel analiz yöntemine tabi tutularak incelenmiştir. Elde edilen bulgularda, kamu spotu reklamlarında İslamofobi ile birlikte Müslümanların bulundukları toplumlarda ayrımcılığa uğradığı aktarılmıştır. Buna karşın kamu spotu reklamlarında Müslümanların bulundukları toplumun bir parçası olduğu vurgusu yapılarak, ayrımcılığın ortadan kaldırılması amaçlanmıştır.

References

  • Ads of The World (2009). https:// www. adsoftheworld. com/media /print/discriminatienl _hide_1, Date Accessed: 01.11.2018.
  • Akıncı Çötok, N. ve Taşdelen, H. M. (2013). Avrupa Ekseninde Yabancı Korkusu ve İslamofobi Algısının Değerlendirilmesi. Electronic Turkish Studies, 8(6), 1-13.
  • Aydın, M. Z. ve Yardım, M. (2008). Belçika’da İslamofobi ve Müslümanlara Yönelik Ayrımcılik. Cumhuriyet Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, 12(1), 7-32.
  • Barthes, R. (2015). Bir Deneme Bir Ders: Eiffel Kulesi ve Açılış Dersi. (Çev., Mehmet Rifat, Sema Rifat). 2. Baskı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Barthes, R. (2016). Göstergebilimsel Serüven. Mehmet Rifat, Sema Rifat. Çev., 8. Baskı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Barthes, R. (2017). Görüntünün Retoriği, Sanat ve Müzik. Ayşenaz Koş, Ömer Albayrak, Çev., 2. Baskı. İstanbul, Yapı Kredi Yayınları.
  • Buehler, A. F. (2014). İslamofobi: Batı’nın “Karanlık Tarafı” nın Bir Yansıması. Mehmet Atalay Çev., Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 55(1), 123-140.
  • Canatan, K. (2017). Batının Doğuda Bir Şeytan Yaratma Girişimi Olarak İslamofobi ve Anti-İslamizm. İlahiyat Akademi Dergisi (Gaziantep Üniversitesi İlahiyat Fakültesi), 5(6), 87-104.
  • Çakı, C. ve Topbaş, H. (2018). Almanya İçin Alternatif Partisi’nin Göçmen Karşıtı Propaganda Faaliyetlerini 2017 Alman Federal Seçimleri Üzerinden Okumak. Erciyes İletişim Dergisi, 5(4), 59-74.
  • Der Spiegel (2017). http://www.spiegel.de/politik/deutschland/ bundestagswahl-2017-alle-ergebnisse-im-ueberblick-a-1167247.html, Date Accessed: 01.11.2018.
  • Fiske, J. (2017). İletişim Çalışmalarına Giriş. Süleyman İrvan. Çev., 5. Basım. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Gölcü, A. ve Çuhadar, M. (2017). Batı Toplumlarında İslamofobi’nin Üretilmesinde Medyanın Rolü. Ombudsman Akademik, (7), 71-99.
  • Kalkan Kocabay, H. (2008). Tiyatroda Göstergebilim. İstanbul: E Yayınları.
  • Kaplan, J. (2006). Islamophobia in America?: September 11 and Islamophobic Hate Crime. Terrorism and Political Violence, 18(1), 1-33.
  • Kedikli, U. ve Akça, M. (2017). Soğuk Savaş Sonrası Avrupa’da Artan İslamofobi. Tesam Akademi, 4(1), 57-95.
  • Lee, S. A. ve Gibbons, J. A. & Thompson, J. M. & Timani, H. S. (2009). The Islamophobia Scale: Instrument Development and Initial Validation. The International Journal for the Psychology of Religion, 19(2), 92-105.
  • Nltimes (2018). https://nltimes.nl/2018/03/19/pvv-anti-islam-campaign-video-sparksoutrage-charges, Date Accessed: 01.11.2018.
  • NYC (2016). https://www1.nyc.gov/site/cchr/media/i-am-muslim.page, Date Accessed: 01.11.2018.
  • Rifat, M. (2013). Açıklamalı Göstergebilim Sözlüğü: Kavramlar, Yöntemler, Kuramcılar, Okullar. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Saeed, A. (2007). Media, Racism and Islamophobia: The Representation of Islam and Muslims in the Media. Sociology Compass, 1(2), 443-462.
  • Said, E. W. (2008). Covering Islam: How the Media and the Experts Determine How We See the Rest of the World. USA: Random House.
  • The Star (2016). https://www.thestar.com/opinion/commentary/2016/06/21/antidiscrimination-campaign-makes-people-uncomfortable-as-it-should.html, Date Accessed: 01.11.2018.
  • Yanarışık, O. (2013). Yükselen Irkçılık ve İslamofobi Gölgesinde Yaşayan Avrupa Türkleri: Almanya Örneği. Yeni Türkiye Dergisi, (54), 2911-2917.
  • Yapıcı, A. ve Yapıcı, F. (2017). Ön Yargı ve Ayrımcılık Bağlamında İslamofobi: Dinî-Sosyal Kimlikler Arası İlişkilerde Değişim ve Süreklilik, İlahiyat Akademi Dergisi, 5 (6), 1-26.
  • Yaylagül, L. (2017). Kitle İletişim Kuramları. Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar. 8. Baskı. Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Zine, J. (2006). Unveiled Sentiments: Gendered Islamophobia and Experiences of Veiling Among Muslim Girls in A Canadian Islamic School. Equity & Excellence in Education, 39(3), 239-252.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Research Articles
Authors

Caner Çakı 0000-0002-1523-4649

Mehmet Ozan Gülada 0000-0001-8233-2321

Publication Date December 31, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 1 Issue: 2

Cite

APA Çakı, C., & Gülada, M. O. (2018). The Representation of Muslims in Public Spot Advertisements Against Islamophobia: The Case of USA, Canada and the Netherlands. Journal of Media and Religion Studies, 1(2), 243-254.

Creative Commons License MEDYA VE DİN ARAŞTIRMALARI DERGİSİ (MEDİAD) - JOURNAL OF MEDIA AND RELIGION STUDIES

This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.