In recent years, it has been seen that the extreme right-wing political parties in the world are frequently the subject of Islamophobia in their propaganda activities. These parties reflect Islam as a danger in their propaganda. Propaganda has led to the emergence of discrimination against Muslims over time. In order to eliminate discrimination against Muslims, public spot advertisements have been prepared in international arena against Islamophobia. It was aimed to eliminate the negative propaganda myths built against Muslims in public spot advertisements. In this study, how and in what way Muslims are represented in public spot advertisements prepared against the international arena against Islamophobia. In the study, it was also tried to find out how the criticism of the propaganda myths built for Muslims was criticized. For this purpose, three public spot advertisements, which were determined by using the sampling method among the anti-Islamophobia public spot advertisements, which have recently been effective in the international arena, were examined in the semiotic analysis method in the qualitative research methods. According to the findings, it was stated that Muslims have been discriminated in the societies where the they live with Islamophobia in public spot ads. On the other hand, it is aimed to emphasize that in public spot advertisements, Muslims are part of the society in which they are located and so it was tried to eliminate discrimination.
Son yıllarda dünya genelinde aşırı sağ siyasi partilerin İslamofoboiyi sıklıkla propaganda faaliyetlerinde konu ettiği görülmektedir. Bu partiler, propagandalarında İslamiyet’i bir tehlike olarak yansıtmaktadır. Yapılan propagandalar zaman içerisinde Müslümanlara yönelik ayrımcılığın ortaya çıkmasına yol açmaktadır. Bu süreçte Müslümanlara yönelik ayrımcılığı ortadan kaldırmak amacıyla İslamofobiye karşı uluslararası alanda kamu spotu reklamları hazırlanmaktadır. Kamu spotu reklamlarında Müslümanlara karşı inşa edilen olumsuz propaganda mitlerinin ortadan kaldırılması amaçlanmıştır. Bu çalışmada İslamofobiye karşı uluslararası alanda hazırlanan kamu spotu reklamlarında Müslümanların nasıl ve ne yönde temsil edildiği incenlenmiştir. Çalışmada aynı zamanda Müslümanlara yönelik inşa edilen propaganda mitlerinin ne şekilde eleştiriye uğradığı ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Bu amaçla çalışmada son dönemde uluslararası alanda etkili olan İslamofobi karşıtı kamu spotu reklamları içerisinden amaçlı örneklem metodu kullanılarak belirlenen üç kamu spotu reklamı nitel araştırma yöntemleri içerisinde yer alan göstergebilimsel analiz yöntemine tabi tutularak incelenmiştir. Elde edilen bulgularda, kamu spotu reklamlarında İslamofobi ile birlikte Müslümanların bulundukları toplumlarda ayrımcılığa uğradığı aktarılmıştır. Buna karşın kamu spotu reklamlarında Müslümanların bulundukları toplumun bir parçası olduğu vurgusu yapılarak, ayrımcılığın ortadan kaldırılması amaçlanmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 2 |
MEDYA VE DİN ARAŞTIRMALARI DERGİSİ (MEDİAD) - JOURNAL OF MEDIA AND RELIGION STUDIES
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.