The aim of this study is to analyze fairy tale books designed for children aged 3–7 used in the field of religious education. The books are examined in terms of their internal and external structure, values, virtues, characters, religious expressions, symbols, and inclusion of acts of worship, with a focus on their potential to support the development of religious awareness in children. A total of 22 printed and digital storybooks were selected through purposive sampling and expert opinion, based on criteria such as religious and moral content, value education, visuals, language use, and accessibility. Publications frequently used in Turkey Diyanet Foundation and 4–6 age Qur’an Courses were also included. These books were systematically evaluated using the “Internal and External Book Review Form” through document and content analysis methods. Findings show that while the stories support religious consciousness, they also exhibit shortcomings in content, visuals, and symbols. Illustrations were found to match the story context at a sufficient level (86,36%), but the inclusion of religious figures (19,5%) and religious places (14,29%) was low. The frequent use of concrete visuals (85,71%) was evaluated positively. However, the limited and unsystematic transmission of religious teachings may hinder the stories’ effectiveness in fostering children’s religious awareness.
Bu araştırmanın amacı, din eğitimi alanında kullanılan 3-7 yaş grubu çocuklara yönelik masal kitaplarını; iç ve dış yapı özellikleri, değerler, erdemler, kahramanlar, dini ifadeler, dini semboller ve ibadetlere yer verme düzeyleri açısından inceleyerek, bu masalların çocuklarda dini bilincin gelişimine katkı potansiyelini analiz etmektir. Araştırma kapsamında, dini ve ahlaki içerik, değer eğitimi, görsellik, dil kullanımı ve erişilebilirlik gibi ölçütlere göre belirlenen 22 basılı ve dijital masal kitabı, amaçlı örnekleme ve uzman görüşüyle seçilmiştir. Türkiye Diyanet Vakfı yayınları ve 4-6 yaş Kur’an Kurslarında sıkça kullanılan kitaplar da incelemeye dahil edilmiştir. Kitaplar, “İç ve Dış Kitap İnceleme Formu” aracılığıyla doküman ve içerik analizi yöntemleriyle sistematik olarak değerlendirilmiştir. Bulgular, masalların dini bilinci destekleyici rol üstlendiğini ancak içerik, görseller ve sembollerde bazı eksiklikler taşıdığını göstermektedir. Resimlerin konu bütünlüğüne uygunluğu %86,36 oranında yeterli görülürken, dini figürlerin (%19,5) ve dini mekânların (%14,29) görsellerde yer alma oranı düşüktür. Masallarda görsellerin etkili kullanımı (%85,71) olumlu değerlendirilmiş, dini öğretilerin sistemli aktarımındaki sınırlılıkların ise çocukların dini bilinç gelişimini desteklemede yetersiz kalabileceği sonucuna ulaşılmıştır.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Sociology (Other) |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | June 30, 2025 |
| Publication Date | June 30, 2025 |
| Submission Date | April 13, 2025 |
| Acceptance Date | May 28, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 1 |