This article analyzes the case of Iran – Iraq War under Charles Glaser’s Rational Theory of International Politics (RTIP) framework and seeks out how does this approach provides an explanation concerning the initiation of the conflict. Firstly, the research portrays a literature review of the existing theoretical understandings the Iran – Iraq War and shows that these conceptualizations have rather narrow lenses. Secondly, the paper describes Glaser’s RTIP theorizing, its assumptions and variables, and shows that this theoretical standpoint is an attempt to fuse Realist, Liberal, and Constructivist interpretations into a workable framework. Thirdly, the study then analyzes the Iran – Iraq War through the perspective of Rational Theory, portraying that state motives based on greed and security seeking, capability determinants based on offense-defense balance and security dilemma, and mutual hostile perceptions due to each state not knowingthe others’ motives were crucial triggers for the war
Bu makale İran-Irak Savaşı örneğini Charles Glaser'in Rasyonel Teori (RTIP) çerçevesinde analiz etmekte ve bu yaklaşımın çatışmanın başlangıcına ilişkin nasıl bir açıklama sağladığını incelemektedir. İlk olarak bu araştırma, İran-Irak Savaşı'na ilişkin mevcut teorik anlayışların bir literatür taramasını ortaya koymakta ve bu
kavramsallaştırmaların oldukça dar merceklere sahip olduğunu göstermektedir. İkinci olarak bu makale, Glaser'in RTIP kuramlaştırmasını, varsayımlarını ve değişkenlerini açıklamakta ve bu teorik bakış açısının Realist, Liberal ve Konstrüktivist yorumları uygulanabilir bir çerçevede birleştirme girişimi olduğunu göstermektedir. Üçüncü olarak bu çalışma, İran-Irak Savaşı'nı Rasyonel Teori perspektifinden analiz ederek savaşın tetikleyicilerini bu iki devletin açgözlülük ve güvenlik arayışlarına bağlı motivasyonlarında, hücumsavunma dengesi ve güvenlik ikilemine dayalı güç değişkenlerinde ve karşılıklı düşmanlık algılarının ışığında birbirlerinin motivasyonlarını kestirememeleri durumlarına bağlamaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 1 Issue: 2 |